Puerto Vallarta Squeeze

14-11-2005

6.3

Puerto Vallarta Squeeze (DVD)

In het charmante toeristendorpje Puerto Vallarta, Mexico worden op klaarlichte dag twee mannen bruut vermoord. Een van hen blijkt een Amerikaanse marine officier te zijn. De naar Mexico geëmigreerde schrijver Danny Pastor (Craig Wasson) en zijn Mexicaanse vriendin Maria de la Luz Santos (Giovanna Zacarías) zijn getuige van de moord. Niet veel later biedt de Amerikaan Clayton Price (Scott Glenn) Danny $ 5.000 dollar om hem via kleine weggetjes naar de grens te rijden. Als snel blijkt dat Price de man is die de moord op de twee mannen op zijn geweten heeft. Het drietal wordt door de CIA agent Walter McGrane (Harvey Keitel) en de lokale politie onder leiding van kolonel Rivera (Michuel Sandoval) achtervolgt. McGrane heeft de opdracht Price terug te brengen, dood of levend. Ondertussen raakt Maria, terwijl ze vecht voor haar verslechterende relatie met Danny, geïntrigeerd door Price, en hij door haar. Haar eerlijkheid dwingt Price om zijn eigen lot en dat van zijn onschuldige medeplichtigen te herzien.

Puerto Vallarta Squeeze is een film van regisseur Arthur Allan Seidelman en is gebaseerd op de gelijknamige roman van Robert James Waller. De film begint goed, goed opgebouwde spanning voortkomend uit de achtervolging door de CIA en de gewelddadige dreiging die uitgaat van de hoofdpersoon. Goed opgebouwde mystiek doordat bedoelingen van de hoofdpersoon niet duidelijk zijn en ook zijn motivatie voor de moordaanslag. Gaandeweg de film wordt dit alles duidelijker. Maar helaas vervalt de film dan ook tot clichés. Waarbij het einde op dat vlak een grote anticlimax vormt op de eerste helft van de film.
De cast bestaat uit bekende acteurs die allemaal in andere rollen al hebben laten zien dat ze over acteertalenten beschikken. Dat is in deze film niet anders. Voor de Mexicaanse actrice Giovanna Zacarías is de film haar eerste grote rol als hoofdpersoon, hetgeen ze niet onverdienstelijk heeft gedaan. Regisseur Arthur Allan Seidelman heeft al een lange en succesvolle carrière als tv-regisseur achter de rug. Al met al is Puerto Vallarta Squeeze een goede misdaadthriller met juiste dosering spanning en mystiek, maar een iets te clichématig einde.

Genre: Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 112 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025101384

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat in een iets aangepast beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. De scherpte en detaillering van het beeld zijn bijzonder goed. Het is een nieuwe film, dus het beeld is vrij van ongerechtigheden. In lichte mate is filmgrain aanwezig.
De film is slechts verdeeld in 5 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat volledig in het zichtbare beeldframe geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Tevens is een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s) voorhanden. De DD5.1 track is een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surroundkanalen mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surroundspeakers de omgevingsgeluiden weergeven en ook enkele specifieke geluidseffecten uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als enige extra heeft deze release de Trailer (2½ min) in 1.33:1 beeldformaat.

Puerto Vallarta Squeeze is een misdaadthriller, waarin Scott Glenn de gewetenloze huurmoordenaar Price is, die zich door een uitgerangeerde Amerikaanse schrijver en zijn Mexicaanse vriendin naar de Mexicaanse grens laat rijden. Terwijl de CIA en de Mexicaanse politie hen op de hielen zit, wordt Price geraakt door de eerlijkheid van de Mexicaanse vriendin.
Deze film van regisseur Arthur Allan Seidelman begint goed met goed opgebouwde spanning en mystiek. Naar het einde toe ontwikkelt het verhaal zich helaas iets te clichématig. Acteerprestatie van de spelers, met Scott Glenn, Harvey Keitel, Miguel Sandoval, Craig Wasson en Giovanna Zacarías is goed.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave van Indies zijn beide prima. Een trailer is het enige extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.