Kung Fu Soccer (LSE)

03-12-2005

5.7

Kung Fu Soccer (LSE) (DVD)

Opmerking: de tekst van deze recensie is nagenoeg geheel afkomstig van onze eerdere recensie van deze film.

“Golden Leg” Fung (Man Tat Ng) is een getalenteerde en beroemde voetballer die tijdens een belangrijke wedstrijd een penalty mist. Het woedende publiek bestormt het veld en schopt en slaat Fung tot hij kreupel is. Na dit incident is zijn carrière voorbij en wordt hij jarenlang letterlijk als voetveeg gebruikt door zijn oude teammaat Hung (Patrick Tse Yin). Als Fung op een dag door de stad zwerft, komt hij Sing (Stephen Chow), een expert in Shaolin Kung Fu, tegen. Sing komt op het idee om voetbal te combineren met Shaolin Kung Fu. Samen met de broers van Sing en wat jongens van de straat stellen ze een team samen dat de strijd aangaat in de voetbalcompetitie waarvan Hung de baas is en waaraan zijn team ook mee doet.

Shaolin Soccer was een grote hit in Hong Kong en omstreken. De film sleepte vele prijzen in de wacht en bracht veel geld op aan de kassa. Het is een hele leuke komedie en ook een spectaculaire film die vol zit met actiescènes die voornamelijk betrekking hebben op de voetbalwedstrijden en de daarvoor voorafgaande trainingen van de spelers. Ook zitten er enkele vechtscènes in de film. De actiescènes in deze film worden vaak vergeleken met die van The Matrix omdat de voetballers beschikken over technieken die een normaal mens nooit zou kunnen uitvoeren. Zo is de bijnaam van Sing “Mighty Leg”, wat zoveel betekent dat hij de bal zo hard kan schieten dat er vlammen rondom de bal verschijnen. De film zit vol special effects en soms is dit wel erg overduidelijk zichtbaar, maar echt storend is dit niet. De film neemt zichzelf niet te serieus en daarom werken de effecten goed binnen het verhaal. Stephen Chow zet een leuke rol neer als de getalenteerde voetballer met het verwoestende schot en het is duidelijk dat hij een natuurtalent is voor wat betreft komedie.

Regisseur en hoofdrolspeler Stephen Chow heeft met Shaolin Soccer een succesvolle film gemaakt die in Azië veel prijzen in de wacht sleepte. De volgende film van Chow was Kung Fu Hustle die onlangs hier in Nederland in de bioscoop te zien was. Vanwege het succes van deze film brengt House of Knowledge een nieuwe versie van Shaolin Soccer uit, waarbij de naam van de film veranderd is om op het succes van Kung Fu Hustle in te haken. De vorige uitgave van deze film had nogal wat problemen met de beeldkwaliteit en we zullen in deze recensie dan ook kijken of deze problemen verholpen zijn.
Deze uitgave van de film is een zogenaamde Limited Special Edition waarbij de DVD in een slipcase zit met daarop een 3-D Hologram.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2001
Speelduur: 103 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
  • DTS 5.1 - Kantonees
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664026274

• Making Of
  • Bloopers
  • Special Effects
  • Mystic Origins of the Martial Arts

Bij inspectie van het beeld van deze uitgave blijkt dat de meeste problemen die er waren met het beeld op de eerste uitgave niet verholpen zijn. Het enige dat is verholpen zijn de problemen die er waren met betrekking tot de interlacing. Hier is niets meer van te zien wat uiteraard erg prettig is als je de film op je computer wilt bekijken. De film staat anamorf in het originele 1.85:1 beeldformaat op de DVD. Op het eerste gezicht ziet het beeld er redelijk uit. Kleuren, contrast en zwartniveau zijn in orde. De scherpte is net voldoende, maar het beeld oogt erg soft. Bij verdere inspectie blijkt dat ongeveer alle bekende artefacten voorbij komen. Verder is er een veelvuldig voorkomen van edge enhancement en color bleeding. Macroblocking, als gevolg van compressiefouten, is met regelmaat zichtbaar. Dit alles is natuurlijk heel erg spijtig, zeker voor zo\'n recente film. Ook is er twee maal in de film in de rechterbovenhoek een soort van logo te zien, dit is een overblijfsel van de regio 3 DVD van de film. Tijdens het bekijken van die DVD verschijnt dat logo in beeld en kan je via je afstandsbediening toegang krijgen tot extra features, deze DVD bevat die extra optie niet. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken hetgeen te weinig is voor een film van deze lengte. Als pluspunt kunnen we nog melden dat de ondertiteling goed te lezen is, met een duidelijk lettertype en goed onder in het beeld is geplaatst.

Over het geluid kunnen we positiever zijn. Je kan kiezen uit twee audiotracks, beiden in de originele Kantonese taal. De keuze bestaat uit een DTS track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Beide tracks klinken erg goed. Er is een goede spreiding van het geluid met veel diepte. De dialogen komen uitsluitend uit de centerspeaker, klinken mooi helder en zijn goed verstaanbaar. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en andere geluiden uit de film. Ook hier een mooi helder geluid. De surroundspeakers worden met regelmaat aangesproken tijdens de actiescènes zoals bijvoorbeeld wanneer een bal weer door de geluidsbarrière gaat. Tijdens de scènes in het voetbalstadion is het gejuich van het publiek rondom te horen. Je krijgt soms bijna het gevoel zelf in het stadion te zitten. Ook de subwoofer heeft een actieve rol bij deze tracks. Tijdens de actiescènes draagt de sub zijn steentje bij aan het mooie geluid. Ook tijdens het horen van de filmscore is de subwoofer aanwezig. De DTS track krijgt toch de voorkeur omdat het geluid hier een betere spreiding heeft over de kanalen en het geluid wat dieper en helderder klinkt.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). De menu\'s zijn hetzelfde als bij de vorige uitgave, er staat zelfs Shaolin Soccer als naam van de film.

Deze Limited Special Edition bestaat uit twee schijven, waarbij de extra\'s verdeeld zijn over beide aanwezige schijven. Het beeld bij alle extra\'s is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Disc 1

Making Off
Een kijkje achter de schermen van ruim 20 minuten waarbij je kan zien hoe het eraan toeging bij de opnames, afgewisseld met interviews met cast en crew.

Bloopers
Een filmpje van ongeveer 2½ minuut waarin wat bloopers te zien zijn, die gemaakt zijn tijdens de opnames.

Special Effects
Hier zie je bepaalde special effect scènes die ontleedt worden. Eerst zie je de scène zoals hij in de film te zien is en dan is te zien hoe de scène opgebouwd wordt door het toevoegen van de special effects aan de “lege” shots zonder effecten. Dit filmpje duurt ruim 17 minuten.

Disc 2

Op disc 2 is één documentaire te vinden, maar wel één die niet op de vorige uitgave van de film beschikbaar was. Het gaat om de documentaire Mystic Origins of the Martial Arts, een documentaire die eerder los is uitgebracht. Hier nemen we als kijkers een blik in de wereld van de martial arts. De oorsprong van de verschillende stijlen wordt behandeld en er zijn veel beelden te zien van meesters in de betreffende stijl. Een erg interessante documentaire voor mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp. De lengte van de documentaire is 95 minuten.

Kung Fu Soccer vertelt het verhaal van Fung, ooit een getalenteerd voetballer, maar na een vervelend incident voetbalt hij nooit meer. Op een dag komt hij Sing tegen die over een krachtig rechterbeen blijkt te beschikken. Fung richt een nieuw team op dat hij zal gaan coachen in het jaarlijkse toernooi en met Sing als spits kan het eigenlijk niet fout gaan, of toch wel? Hoofdrolspeler en regisseur Stephen Chow had kort geleden succes met zijn film Kung Fu Hustle. Om op dit succes in te haken heeft House of Knowledge de film Shaolin Soccer opnieuw uitgebracht met een vergelijkbare titel. De problemen die er waren met de beeldkwaliteit zijn niet verholpen, behalve dan de interlacingprobemen. Het geluid is erg goed te noemen en ook zijn er enkele interessante extra\'s toegevoegd. Vooral de documentaire op de tweede schijf zal bij veel mensen in de smaak vallen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door House of Knowledge.