Superman Collection, The (DVD)

The Superman Collection bevat alle vier tot nu toe gemaakte Superman films. De DVD\'s in deze uitgave zijn allemaal gelijk aan de eerder uitgebrachte losse versies.

Superman - The Movie (1978, 145 minuten)
Het eerste deel uit de serie en meteen de beste van de reeks. In deze film kunnen we zien hoe Superman op aarde terecht komt en hoe hij uitgroeit tot werelds sterkste superheld.
De versie van deze film is gelijk aan de eerder uitgebrachte losse uitgave. Lees hier onze recensie van deze uitgave.

Superman II (1980, 122 minuten)
In dit eerste vervolg op het origineel krijgt Superman te maken met drie criminelen van zijn thuisplaneet Krypton. Zij zaten opgesloten in een soort glazen gevangenis die door de ruimte zweefde. Zij worden echter bevrijdt door een explosief dat door Superman de ruimte is in geworpen om daar veilig te kunnen ontploffen. De drie criminelen dalen af naar de aarde en proberen de aarde over te nemen. Er is maar één man die hen kan tegenhouden en dat is Superman, maar daar heeft hij nogal wat moeite mee, omdat ze dezelfde krachten als hem hebben en bovendien ook nog eens met zijn drieën zijn.

Superman III (1983, 119 minuten)
Gus Gorman (Richard Pryor) is een genie op het gebied van computers. Dit wordt ook gezien door een crimineel genaamd Ross Webster (Robert Vaughn). Webster wil graag de aarde regeren op economisch gebied en misbruikt hiervoor de simpele ziel Gus. Superman laat dit echter niet zomaar gebeuren, maar Webster is niet van plan de man van staal met zijn plannen te laten bemoeien. Hij ontwikkelt een soort van synthetisch kryptoniet om Superman uit te schakelen. Dit mislukt maar het vreemde goedje zorgt er wel voor dat er een dubbelganger van Superman gecreëerd wordt, alleen heeft deze kopie weinig goeds in de zin. Nu moet Superman het opnemen tegen misschien wel zijn zwaarste tegenstander ooit, zichzelf.

Superman IV: The Quest for Peace (1987, 85 minuten)
In het vierde deel van de Superman films zien we hoe Superman (Christopher Reeve) er voor wil zorgen dat de wereld bevrijd wordt van nucleaire wapens. In de tussentijd steelt Lex Luthor (Gene Hackman) een haar van Superman en maakt hiermee de ultieme schurk die het kan opnemen tegen de Man van Staal, Nuclear Man.

Superman, wie kent hem niet? De man van staal is al generaties lang geliefd bij mensen van jong en oud. Zoals veel superhelden begon ook hij zijn carrière als stripfiguur, maar in 1978 werd er een film gemaakt over het leven van Superman en zijn alter-ego Clark Kent. De prent was een groot succes en bracht maar liefst drie vervolgen voor. Het beste vervolg van deze reeks is zonder twijfel het tweede deel uit de serie. Hier neemt Superman het op tegen drie criminelen afkomstig van zijn thuisplaneet. Dit vervolg benadert het eerste deel het meest, maar toch valt er op deze film ook genoeg aan te merken. Regisseur Richard Donner, die verantwoordelijk was voor het eerste deel, zou terugkeren in de regisseursstoel voor dit vervolg en de twee films zouden oorspronkelijk tegelijk opgenomen worden. Door problemen met het afronden van het eerste deel, werden niet alle scènes geschoten en regisseur Richard Lester werd benaderd om het vervolg af te maken. Het resultaat is een film die bestaat uit de eerder geschoten scènes van Donner en de later geschoten scènes van Lester. Dit levert een film op die soms maar moeilijk te volgen is en waar scènes inzitten die eigenlijk weinig met elkaar te maken lijken te hebben. De versie van Donner zou serieus zijn en dezelfde toon hebben als het origineel, maar Lester koos ervoor enkele grappig bedoelde scènes toe te voegen, maar dit is dan gelijk ook waar het fout gaat. Hopelijk mogen we op een dag de versie van Richard Donner aanschouwen, want als we de mensen die hieraan gewerkt hebben moeten geloven, moet zijn versie de betere zijn. Richard Lester is ook verantwoordelijk voor het tweede vervolg, Superman III en de problemen die er waren met het tweede deel, zijn ook hier terug te vinden maar dan in de overtreffende trap. De humor is op sommige momenten vrij slecht en de grappig bedoelde scènes zijn niet echt overtuigend te noemen. Toch zal de echte Supermanfan genoeg plezier kunnen beleven aan deze film, al is het alleen al om Superman in actie te zien. Een duidelijk minder vervolg dan het tweede deel, maar toch heeft dit deel enkele leuke momenten. De dalende lijn werd voortgezet met het vierde deel en hier vinden we eigenlijk alles wat we niet leuk vonden aan de eerdere vervolgen, maar dan nog erger. Kinderachtige humor wordt afgewisseld door actiescènes die nergens echt spannend worden. De lachwekkende tegenstander van Superman in deze film zorgt er tenslotte voor dat dit deel als de meest slechte te boek staat.
Dit jaar zal er een nieuwe film van Superman in de bioscopen verschijnen, één die geheel losstaat van deze vier delen. Deze Superman Returns zal geregisseerd worden door X-Men regisseur Bryan Singer en we hebben er alle hoop op dat deze film de Superman franchise nieuw leven zal kunnen inblazen.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2005
Speelduur: 471 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321931746205

• Cast & Crew
  • Screen Tests
  • Documentaires
  • Added Scenes

Alle vier de films staan anamorf op de DVD in het formaat van 2.35:1. De kwaliteit van de transfers is vergelijkbaar en het beeld ziet er, rekening houdend met de leeftijd van de films, nog redelijk goed uit. Als beste komt de transfer van het eerste deel uit de bus. Hier is duidelijk dat het beeld flink is opgeknapt. De kleuren zien er mooi fel uit en ogen goed verzadigd. Soms is er wat color bleeding zichtbaar en dan vooral in het pak van Superman. De transfers van de andere drie DVD\'s zijn vergelijkbaar en ook hier kunnen we spreken van een goede beeldkwaliteit, hoewel net iets minder als bij het origineel. Ook hier over het algemeen felle kleuren, maar deze ogen minder fel als bij de transfer van het eerste deel. Hier hebben de kleuren dat typische jaren 80 uiterlijk. De verschillende huidtinten worden goed weergegeven. De scherpte is bij alle films over het algemeen voldoende te noemen, maar soms oogt het beeld wat soft. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook allen voldoende. Af en toe zijn er wat kleine beschadigingen in het beeld van de drie vervolgen zichtbaar, het origineel heeft hier geen last van. Ook filmgrain is regelmatig aanwezig, variërend in grofte en hoeveelheid. Verder zien we soms wat edge enhancement opduiken en ook is er af en toe wat posterisatie zichtbaar. Transfers die, zeker gezien de leeftijd van de films, er nog mee door kunnen, maar uiteraard niet te vergelijken zijn met de beeldkwaliteit van de recente films. Zoals gezegd ziet de transfer van deel één er het beste uit. Superman - The Movie is verdeeld in 44 hoofdstukken, Superman II in 37, Superman III in 39 en Superman IV in 29 hoofstukken. Een ruime hoofdstukindeling dus voor alle films. De ondertitels zijn bij alle films goed te lezen en staan op een goede hoogte in het beeld.

Eén van de vier DVD\'s bevat een Dolby Digital 5.1 track en wel het eerste deel uit de serie. Deze 5.1 track (384 kb/s) klinkt erg goed en maakt goed gebruik van alle aanwezige kanalen. Vooral in het begin van de film worden de achterkanalen iets teveel gebruikt voor het weergeven van de muziek waardoor de balans tussen de kanalen niet optimaal te noemen is. Het geluid bevat veel detail en klinkt mooi helder, zonder beschadigingen. De dialogen komen netjes uit het middenkanaal, maar klinken wat gedateerd door het beperkte frequentiebereik. Het LFE kanaal wordt vooral tijdens de actiescenes gebruikt en hier is een goed gedoseerd en diep laag te horen. Een prima track die uitstekend past bij de film. De overige drie films moeten het doen met een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) in de originele Engelse taal. Ook deze tracks klinken redelijk goed, maar uiteraard heeft een 2.0 track nou eenmaal zijn beperkingen. Bij gebruik van de Prologic Decoder is er nog sprake van enige ruimtelijkheid, maar echt veel is dit niet. De achterkanalen worden een enkele keer gebruikt voor het weergeven van muziek of lichte effecten. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen worden gebruikt voor de overige geluiden en ook hier is een mooi helder geluid te horen. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig en de tracks bevatten voldoende laag om niet al te mager over te komen, maar het gemis van het LFE kanaal is duidelijk merkbaar.

De menu\'s van de DVD\'s bestaan uit statische afbeeldingen, weergegeven in 1.78:1 anamorf formaat. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De DVD van deel één bevat de meeste extra\'s en deze zijn verdeeld over beide zijden van de DVD. De overige DVD\'s moeten het doen met veel minder extra\'s.

Superman - The Movie

Kant A

Het audiocommentaar wordt verzorgd door van regisseur Richard Donner en creative consultant Tom Mankiewicz. De stemmen van de twee mannen komen elk uit een eigen speaker, links hoor je Richard Donner en rechts hoor je Tom Mankiewicz. Beide mannen vertellen veel over de film en zo kom je als kijker veel achtergrondinformatie te weten. Een erg interessant en vooral leuk commentaar.

Music Only Track
Bij het inschakelen van deze optie is tijdens de film alleen de soundtrack van de film te horen, gemaakt door John Williams. Gelukkig bevat de film veel muziek en daarom vallen er maar weinig stiltes. Deze track is Dolby Digital 5.0 (384 kb/s).

Cast & Crew
Drie tekstschermen met daarop informatie over de mensen die aan de film hebben meegewerkt.

Added Scenes (8 min.)
De film die op de DVD te vinden is, heeft enkele toegevoegde scènes welke hier los te bekijken zijn. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (384 kb/s).

Awards
Een tekstscherm waarop te zien is welke prijzen de film in de wacht heeft gesleept.

DVD-ROM - Storyboard To Screen
Via de DVD-ROM speler kunnen nog meer extra’s worden bekeken. Hiervoor wordt de PC Friendly software geïnstalleerd, maar mocht je al de InterActual player geïnstalleerd hebben, dan kun je deze installatie overslaan. Naast extra’s die via een internetkoppeling beschikbaar zijn, staat op de DVD ook een extra waarbij het storyboard van enkele scènes met het uiteindelijke filmresultaat te vergelijken is.

Kant B
Alle extra\'s op deze zijde van de DVD hebben 1.33:1 beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid, tenzij anders aangegeven. De extra\'s bevatten ondertitels in verschillende talen, maar niet de Nederlandse.

Documentaries
Dit onderdeel bestaat uit die documentaires met elk een eigen onderwerp.

Taking Flight: The Development of Superman (30 min.)
Marc Mc Clure die de rol van Jimmy Olsen speelt in de film is de gastheer in deze interessante documentaire. We krijgen beelden uit de film voorgeschoteld die worden afgewisseld met interviews met de cast en andere belanghebbenden zoals o.a. de regisseur. Deze special laat zien hoe Superman van stripverhaal tot film tot stand is gekomen.

Making Superman: Filming The Legend (31 min.)
Dit is het vervolg op de vorige documentaire. Ook hier worden weer interviews getoond die worden afgewisseld met beelden uit de film. De nadruk in deze special wordt gelegd op het filmen zelf en hoe de film werd geproduceerd.

The Magic Behind The Cape (23 min.)
Roy Field, supervisor optische effecten van de film, vertelt in het begin van deze interessante special dat de speciale effecten moesten worden gemaakt zonder digitale technieken omdat deze gewoonweg niet voorhanden waren. We krijgen beelden gepresenteerd over hoe met miniaturen gewerkt werd en hoe filmsets hydraulisch werden bestuurd. Tevens wordt getoond hoe het grootste probleem, het “vliegen” van Superman, werd gefilmd.

Screen Tests
Screentests waarin verschillende acteurs auditie doen voor één van de rollen. Het betreft de rollen van Superman, Lois Lane en Ursa. Het beeld is 2.35:1 letterboxed.

Deleted Scenes
Twee scenes die de uiteindelijke versie niet gehaald hebben. De scenes komen achter elkaar voorbij. Het beeld is 2.35:1 anamorf.

Theatrical Trailer
De originele bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 1.0 (192 kb/s).

TV Spot (30 sec.)
Een trailer gemaakt voor de televisie. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 1.0 (192 kb/s).

Additional Music Cues
Een statisch scherm met acht keuzes. Elk keuze geeft een stukje filmmuziek in DD5.0 - 384 kb/s geluid. Het scherm blijft trouwens hetzelfde statische plaatje.

Superman II & Superman III

Cast & Crew
Twee tekstschermen waarop een overzicht te zien is van mensen die aan de film hebben meegewerkt. De namen zijn niet aanklikbaar dus er is geen extra informatie over de acteurs aanwezig.

Theatrical Trailer

Superman IV: The Quest for Peace

Theatrical Trailer
De originele bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Superman, de man van staal is bekend bij jong en oud. Begonnen als stripfiguur maar, net als zoveel superhelden tegenwoordig, ook bekend van het grote scherm. In deze uitgave zijn alle vier de tot nu toe verschenen Superman films te vinden. De DVD\'s zijn gelijk aan de eerder los verschenen uitgaven van de films. Beeld en geluid zijn alle vier de DVD\'s voldoende en vooral het eerste deel steekt er met kop en schouders bovenuit. Deze DVD bevat een Dolby Digital 5.1 track, waar de anderen het moeten doen met een Dolby Digital 2.0 track. Ook qua extra\'s is het eerste deel beter voorzien dan de overige delen, waar vaak alleen een Cast & Crew en een trailer te vinden is. De kwaliteit van de films zakt naarmate de delen volgde, maar voor de echte Supermanfan is deze uitgave een goede manier om alle delen in één keer in huis te halen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.