Witness (SCE)

12-02-2006

8.4

Witness (SCE) (DVD)

De jonge Samuel Lapp (Lukas Haas) gaat met zijn moeder, de jonge weduwe Rachel Lapp (Kelly McGillis) naar de grote stad. Voor een jongen uit een besloten Amish gemeenschap een groot avontuur. Wanneer beide op het station moeten wachten op een aansluiting, gaat Samuel op onderzoek uit. In het herentoilet is hij getuige hoe een man wordt vermoord. Inspecteur John Book (Harrison Ford) neemt moeder en zoon onder zijn hoede en brengt hen voor de nacht onder bij zijn zuster. De volgende dag moet Samuel op het politiebureau foto’s van mogelijke verdachten bekijken. Maar daar zit de dader niet bij. Tot grote schrik van Book herkent Samuel echter op een krantenfoto de narcotica agent James McFee (Danny Glover) als de dader. Book gaat met deze ontdekking naar zijn superieur Paul Schaeffer (Josef Sommer) en wordt kort daarna door McFee aangevallen. Zwaar gewond brengt Book moeder en zoon terug naar hun Amish gemeenschap in Philadelphia. Eenmaal daar aangekomen verliest Book het bewustzijn door teveel bloedverlies. Book wordt verzorgd door Rachel, die geen seconde van zijn zijde wijkt. Terwijl Book vecht voor zijn leven, doen McFee en Schaeffer er alles aan om Book te vinden. Weer aangesterkt wordt Book langzaam geaccepteerd in de rust van de eenvoudige Amish gemeenschap. Maar ook daar blijkt Book zijn leven niet zeker.

Regisseur Peter Weir verstaat de kunst om in zijn films de aandacht te vestigen op datgene wat diepere betekenis heeft. Denk hierbij aan films als The Last Wave (1977), Gallipoli (1981), Dead Poets Society (1989) en The Truman Show (1998). Films waarin de motieven van mensen en culturele en morele aspecten van het leven centraal staan.
Zo ook in Witness (1985), waarin Weir op boeiende wijze twee totaal verschillende werelden bij elkaar brengt. Aan de ene kant het gewelddadige leven van politieman John Book uit de grote ‘boze’ stad en aan de andere kant de eenvoudig levende en elk geweld verafschuwende Amish gemeenschap. In deze thriller staat dan ook niet de actie centraal, maar de levenswijze van deze streng religieuze gemeenschap en de confrontatie tussen twee mensen uit totaal verschillende culturen. Het is ook deze confrontatie die Peter Weir er bewust in heeft gebracht. Speciaal op zijn verzoek hebben de schrijvers William Kelley en Earl W. Wallace het verhaal aangepast. Oorspronkelijk lag de focus voornamelijk op het karakter Rachel, maar Weir wou juist de confrontatie tussen beide verschillende werelden in de personen van Book en Rachel centraal stellen.
Weir heeft dit alles uiteraard zeer fraai in beeld gebracht met veel aandacht voor sfeervolle beelden. Bijkomend effect is dat je als kijker meer begrip krijgt voor de levenswijze van de erg teruggetrokken Amish gemeenschap.
Alvorens Harrison Ford zich op het acteren stortte, was hij timmerman. In de film wordt hierover een leuke verwijzing gemaakt. Volgens critici is de rol van Harrison Ford in deze film veruit één van zijn beste rollen. Zowel Harrison Ford als Peter Weir werden genomineerd voor een Oscar. In totaal kreeg de film in 1986 maar liefst acht Oscar nominaties en werd de onderscheiding toegekend voor het script en de filmediting. Componist Maurice Jarre, vader van de eveneens bekende Franse musicus Jean Michel Jarre, kreeg eveneens een Oscar nominatie voor zijn filmscore evenals John Seale voor zijn camerawerk.
Witness is niet alleen een spannende maar bovenal ook een zeer goed gemaakte karakterfilm.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1985
Speelduur: 108 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865551981

• TV Spots
  • Tussen twee werelden: The Making of Witness
  • Verwijderde scène (uit de tv-uitzending)

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met een nagenoeg dezelfde beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Het beeld van deze film uit 1985 ziet er goed uit. Ten opzichte van de eerdere release valt direct op dat aanwezigheid van filmgrain nu veel minder is. Dit komt de algehele beeldkwaliteit zeker ten goede. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Het beeld oogt voldoende helder en heeft een goed contrast. Alleen bij de donkere beelden valt op dat het diepe zwart niet mooi diep zwart is, maar meer donkergrijs. Scherpte van het beeld is redelijk goed, met een evenzo redelijke detaillering. Filmgrain is nog steeds aanwezig, wat vooral bij de buitenopnames opvalt. Het beeld is niet geheel vrij van spettertjes als gevolg van vuil of beschadigingen.
De film is verdeeld in 17 chapterstops. De laagwisseling is kort merkbaar, maar niet storend, geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een mooi klein lettertype. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De synthesizer filmmuziek van Maurice Jarre komt met een goede stereospreiding uit de beide frontspeakers. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. De filmgeluiden beperken zich tot de voorste kanalen, waarbij de nadruk rond de centerspeaker ligt. Het laag gaat niet echt diep door, het aanwezige LFE kanaal wordt incidenteel voor de muziek gebruikt. Door beperkingen in het hoog klinkt de soundtrack nog enigszins gedateerd, maar storend is dit verder niet. De dialogen komen goed te volgen via de centerspeaker.

Het hoofdmenu is een geanimeerd menu met achtergrondmuziek, de overige menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze Special Collector’s Edition heeft enkele prima extra’s meegekregen. De extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeldformaat en zijn Nederlands ondertiteld.

Between Two World: The Making of Witness (64 min)
Een nieuw opgenomen, informatieve en uitgebreide documentaire over de realisatie van de film. Met uitgebreide interviewfragmenten met regisseur en andere betrokkenen, die terugkijken op het maken van de film. Uiteraard ook (foto)beelden die gedurende de opnames gemaakt zijn en de nodige filmfragmenten.
De documentaire is in vijf apart te selecteren hoofdstukken opgedeeld. Via de play all optie kun je de documentaire als een geheel bekijken.

Deleted Scene (from the network TV airing) (4 min)
Een niet gebruikte scène, zonder verder toelichting.

TV-spots (1½ min)
Drie apart te selecteren korte televisie spotjes, bedoeld voor de Amerikaanse televisie. Beeldformaat 1.33:1.

Theatrical Trailer (1½ min)
De trailer van de film, in 1.33:1 beeldformaat.

Harrison Ford speelt in Witness de rol van een politieman die een gewond onderduikt in een Amish gemeenschap, als hij een Amish jongen en zijn moeder moet beschermen tegen corrupte collega’s. In deze thriller staat niet de actie centraal, maar de levenswijze van de religieuze Amish gemeenschap en de confrontatie tussen twee mensen uit twee totaal verschillende culturen. Harrison Ford speelt hierin een van zijn beste rollen.
Paramount heeft deze film uit 1985 opnieuw uitgebracht als een Special Collector’s Edition. Vergeleken met de oudere uitgave is vooral de kwaliteit van het beeld zichtbaar verbeterd. Zowel beeld- als geluid hebben bij deze uitgave een goede kwaliteit. Als extra onder andere de toevoeging van een ruim één uur durende nieuwe documentaire over de realisatie van de film. Een nette release van niet alleen een spannende maar bovenal ook een fraaie karakterfilm.