07-05-2006

4.3

Jewel Mae “Cookie” Orcutt (Patricia Neal) is een excentrieke weduwe die in een statig huis in Holly Springs woont. Wars van iedereen deelt zij het huis met Willis Richland (Charles S. Dutton), een gemoedelijke neger van middelbare leeftijd. Cookie heeft twee nichten die vlakbij wonen. Dit zijn Camille Dixon (Glenn Close), een dominante betweter die theaterdirecteur is en haar verlegen zuster Cora Duvall (Julianne Moore). Camille en Cookie liggen voortdurend overhoop over Cookie’s onverschilligheid over haar sociale status. Emma Duvall (Liv Tyler), de dochter van Cora, is pasgeleden weer teruggekomen in Holly Springs en heeft een goede relatie met Cookie. Camille is druk met de voorbereidingen van het jaarlijkse paasspel, dit keer een bewerking van Oscar Wilde’s Salomé. De dag voor de première gaat Camille naar Cookie om een omstreden fruitschaal te claimen. Tot haar grote ontzetting vindt zij het ontzielde lichaam van Cookie, die zelfmoord heeft gepleegd. Maar dat zou een schande betekenen en Camille vernietigt het zelfmoordbriefje van Cookie. De plaatselijke politie (Ned Beatty en Chris O’Donnell), aangevuld met een moordexpert van buiten, beginnen een onderzoek. Dankzij Camille valt de verdenking natuurlijk al snel op Willis Richards. In de aanloop tot het paasspel wordt het raadsel van Cookie’s fortuin langzaam ontrafeld.

Het verhaal van Cookie’s Fortune is geschreven door Anne Rapp en verfilmd door regisseur Robert Altman. Regisseur Robert Altman was 74 jaar toen hij deze film maakte. Als regisseur heeft hij een indrukwekkende staat van dienst met prachtige films als MASH (1970), McCabe and Mrs. Miller (1971), The Long Goodbye en nog veel meer. Meer dan 80 films heeft Altman al geregisseerd. Recentelijk leverde hij nog fraaie films als Gosford Park (2001) en The Company (2003) af. Een karakteristiek element van de films van Altman zijn de warme levenssfeer die zijn verfilmingen uitademen. Altman geeft in zijn films met name aandacht aan de verschillende aspecten in de relaties tussen verschillende mensen. Het acteerwerk en de karakteruitwerking staan daarin op de eerste plaats. Special effects en dergelijke zijn in de films van Altman dan ook niet of nauwelijks aanwezig. Wat wel tot gevolg heeft dat zijn films door sommigen als ‘langzaam’ en ‘saai’ worden ervaren. Maar niets is minder waar. De uitdieping van de intermenselijk relaties geeft veel te zien en stemt tot nadenken. Ook bij herhaald kijken, ontdek je toch weer nieuwe aspecten. Dat geldt zeker ook voor Cookie’s Fortune waarin juist de onderlinge relaties en achterliggende drijfveren tot handelen centraal staan. Altman heeft voor deze film een topcast aan acteurs bij elkaar gekregen, die stuk voor stuk prachtige rollen laten zien. Met name Glenn Close en Charles S. Dutton spelen geweldig. Verder nog fraaie rollen van onder andere Julianne Moore, Liv Tyler, Chris O’Donnell en Ned Beaty. Cookie’s Fortune is een fraai gemaakte sfeervolle film.

Jaar: 1999
Speelduur: 113 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045210885

• Featurette
  • Interviews

De film start met de originele beeldverhouding van 1.85:1 niet anamorf (letterbox), maar direct na de begintitels wijzigt de beeldverhouding al naar 1.33:1. Op de cover staat als beeldformaat ‘full frame’ en deels is dit correct. Wanneer je screenshot 1 en 2 bekijkt, zie dat aan de boven- en onderzijde van het beeld inderdaad meer beeld zichtbaar is. Maar aan de linker- en rechterzijde mist ook weer een beetje beeld. Hoe het ook zij, dit is niet de verhouding zoals de regisseur voor ogen had om de film te presenteren. En buitenlandse DVD releases hebben wel een 1.85:1 beeldverhouding. Verder ziet het beeld er wel goed uit. Je krijgt een helder en contrastrijk beeld te zien met natuurlijke en goed verzadigde kleuren. De scherpte van het beeld is voldoende evenals de detaillering. Er is in lichte mate edge enhancement toegepast, maar dat stoort geenszins. Af en toe zit er een spettertje in het beeld als gevolg van stof of een beschadiging. De film is verdeeld in 12 chapterstops. De ondertiteling heeft een iets te groot lettertype en is niet uit te schakelen.

Op de cover staat als geluidsformaat Dolby Digital 5.1. De film heeft op deze DVD echter alleen een Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) geluidstrack, in de originele Engelse taal. Het is een goed klinkende stereotrack, waarbij de muziek een goede stereospreiding heeft. Ook de filmgeluiden hebben een goede spreiding, al concentreren die zich vooral op het midden van de frontspeakers. De soundtrack klinkt goed helder en bevat een ook prima laag. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit het midden van de frontspeakers. Bij gebruik van de Dolby ProLogic (IIx) decoder ontstaat een redelijk ruimtelijk klinkende soundtrack, waarbij met name de muziek voor het ruimtelijke gevoel zorgt. De stemmen komen dan netjes uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondmuziek.

Featurette (9 min)
Korte achter-de-schermen documentaire met beelden op de set tijdens het filmen en interviewfragmenten met regisseur Robert Altman.

Interviews
Heeft zes vervolgkeuzen voor interviewfragmenten met de hoofdrolspelers. De vragen worden als tekstschermen getoond. De apart te kiezen interviews zijn met Glenn Close (5 min), Julianne Moore (1 min), Chris O’Donnell (4½ min), Liv Tyler (3 min), Charles S. Dutton (12½ min) en Robert Altman (3 min).

In Cookie’s Fortune van regisseur Robert Altman ontstaan vele conflicten in het kleine dorpje Holly Springs als de inwonende huisgenoot van een overleden oude vrouw wordt gearresteerd op verdenking van moord.
Het beeldformaat van deze RCV uitgave is 1.33:1. Het beeld komt hierbij niet overeen met de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het geluid is slechts Dolby Digital 2.0 stereo. Als extra enkele interviewfragmenten met acteurs en regisseur en een kort kijkje achter de schermen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.