Wilbert Rietman
15-05-2006

6.6

Beyond, The & City of the Living Dead (DVD)

Dutch Filmworks heeft 2 films van de Italiaanse horrorgrootmeester Lucio Fulcio op één DVD gezet, te weten The Beyond en City of the Living Dead.

The Beyond
Het verhaal begint rond 1927. In een hotel in Louisiana, genaamd ‘The Seven Doors’ wordt een kunstenaar genaamd Sweick gemarteld en gekruisigd, omdat hij zich bezig hield met zwarte magie. Hij maakte in dat hotel gebruik van kamer 36. Dan maken we een sprong naar 1981 en maken we kennis met Liza Merril (Catriona MacColl) die het hotel heeft geërfd van een verre oom. Liza grijpt het nieuw leven inblazen van het hotel aan als de laatste kans die ze heeft om nog iets van haar leven te maken. Het duurt niet lang of er gebeuren vreemde ongelukken rond het hotel en met mensen die met het hotel te maken hebben. Ondertussen maakt Liza kennis met Emily (Cinzia Monreale), een nogal vreemd, blind meisje die haar verteld de streek zo snel mogelijk te verlaten. In eerste instantie luistert Liza niet naar Emily, maar naarmate de gruwelijke ongelukken zich opstapelen en ze zelf ook steeds vreemdere dingen ziet, begint ze daar wel spijt van te krijgen. Samen met dokter McCabe (David Warbeck) gaat Liza op onderzoek uit en ontdekt dat haar hotel op één van de zeven poorten naar de hel is gebouwd. Zullen zij in staat zijn het kwaad te stoppen?

City of the Living Dead
Mary Woodhouse (wederom een rol van Catriona MacColl) is helderziende. Tijdens een sessie in New York ziet ze hoe de priester William Thomas zich ophangt en daarmee een poort naar het rijk der ondoden openzet. Mary Woodhouse raakt in een schok. Doordat haar omgeving denkt dat ze is overleden, wordt ze levend begraven. Gelukkig wordt ze gered door journalist Peter Bell (Christopher George) en samen gaan ze op zoek naar het stadje uit haar visioen. Het blijkt om het stadje Dunwich te gaan. Peter en Mary haasten zich naar het stadje waar inderdaad vreemde dingen gaande zijn. Ze hebben tot Allerheiligen middernacht om de zombie die ooit William Thomas was te vinden en te doden, voordat de levende doden definitief vrij spel zullen krijgen.

Lucio Fulci was één van de grootste Italiaanse horrorregisseurs ooit. In 1979 zette hij zijn naam definitief op de kaart met de film Zombi 2, een onofficieel vervolg op Romero’s Dawn of the Dead. Fulci’s fascinatie voor oogballen leverde hem al snel de titel ‘King of the Eyeball Gag’ op. Zo gaat er in Zombi 2 een splinter door een oog en krijgt er in New York Ripper een oog ervan langs met een scheermes. Ook in E tu vivrai nel terrore - L\'aldilà (de originele titel van The Beyond) heeft Fulci het oog een plaats kunnen geven (zie screenshot 3). Dutch Filmworks besloot Fulci te eren met een DVD met daarop twee van zijn meesterwerken, namelijk The Beyond en City of the Living Dead (originele titel Paura nella città dei morti viventi, misschien wel zijn beste films. De versie van The Beyond die op deze DVD staat, is de versie zoals hij in 1998 opnieuw in de bioscoop verscheen. Uit eerste versie uit 1981 was namelijk het één en ander aan vrij extreme scènes weggeknipt, waardoor het verhaal ook wat warriger werd. In 1998 echter spoorde Quentin Tarantino de originele print van de film op en besloot hem samen met Grindhouse Releasing de film opnieuw uit te brengen in zijn oorspronkelijke staat met de destijds weggeknipte scènes. Helaas heeft Fulci deze versie zelf nooit kunnen aanschouwen, daar hij in 1996 is overleden. De versie van City of the Living Dead is exact dezelfde versie als die eerder los door DFW werd uitgebracht.

Genre: Horror
Jaar: 1981
Speelduur: 141 min
EAN: 8715664026151

• Also Available
  • Liner Notes

The Beyond heeft een 2.35:1 anamorf beeldformaat, wat ook het originele formaat is. Op het beeld zelf valt weinig aan te merken (screenshots 1, 2 en 3). Er zijn sporadisch wat vuiltjes en krasjes te zien, maar voor de rest is het beeld goed gerestaureerd. De kleuren ogen vrij natuurlijk. Wel valt de scherpte zo af en toe tegen en is er filmgrain aanwezig. Toch scoort het beeld voldoende in vergelijking met soortgelijke films. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en op de juiste hoogte in beeld geplaatst. Wel is de verdeling in 7 hoofdstukken te mager.

City of the Living Dead daarentegen valt qua beeld behoorlijk tegen. Het beeld staat in zijn originele verhouding van 1.85:1 niet anamorf op de schijf. Het beeld bevat veel beschadigingen (screenshots 4 en 5) en veel filmgrain. Verder lijkt het beeld tijdens de openingscredits te wiebelen, wat waarschijnlijk komt doordat de film niet stabiel in de telecine machine zat bij het digitaliseren ervan. De kleuren ogen wel vrij natuurlijk en het beeld is redelijk scherp, maar de kwaliteit van dit beeld haalt het totaalcijfer ervoor naar beneden. Verder is het zo dat deze film twee ondertitelssporen kent, waarbij de ene veel te hoog in het beeld staat en de andere weer iets te laag. Ook deze film is verdeeld in 7 hoofdstukken en dat is dus ook te weinig.

The Beyond heeft een Engels gesproken Dolby Digital 5.1 surroundtrack (448 kbit/s) waarbij de nadruk ligt op de voorste kanalen. De achterste kanalen en het LFE kanaal worden gebruikt ter ondersteuning. In het algeheel klinkt het geluid prima en ruimtelijk. De track roept de juiste sfeer op en geeft je een geweldige ervaring van deze film. Alleen jammer dat de originele Italiaanse track, die andere versies wel hebben, op deze DVD ontbreekt. Toch valt het amper op dat de film is nagesynchroniseerd.

City of the Living Dead laat op dit gebied weer steekjes vallen en zorgt ervoor de eindwaardering lager uitvalt. Deze film heeft een Engelstalig Dolby Digital 2.0 mono geluidsspoor (224 kbit/s) meegekregen. Deze track klinkt niet helemaal zuiver en kraakt soms. Ook klinkt het geluid vaak vrij hol en de muziek komt zo gedateerd en iel over dat het op de lachspieren werkt. Deze prent was ook origineel Italiaans gesproken en de nasynchronisatie is hier niet helemaal goed gegaan, dat wil zeggen, het één en ander loopt niet lipsynchroon.

Het statische menuscherm wordt weergegeven in 1.78:1 anamorf met als achtergrondmuziek één van de muzikale thema’s van The Beyond in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Hier heb je de keuze tussen de 2 films en wel of geen Nederlandse ondertiteling. Ook geeft dit menu toegang tot de volgende extra’s:

Liner Notes
Vier pagina’s geschreven tekst over The Beyond en zijn regisseur Lucio Fulci. Er wordt gerept over een audiocommentaar die jammer genoeg ontbreekt op deze DVD.

Also Available
Een viertal trailers van andere uitgaven van Dutch Filmworks.

Verder zit er een prachtige slipcase om de hoes heen wat deze uitgave een beetje extra klasse geeft. Bij de extra’s wordt overigens een vermelding gemaakt van een introductie door Jan Verheyen, maar die is helaas in geen velden of wegen te herkennen. De hier geboden extra’s zijn sowieso een beetje karig, andere versies kennen behalve een audiocommentaar ook nog een aantal interviews, muziekvideo’s en alternatieve scènes.

The Beyond en City of the Living Dead zijn twee uitstekende films van de Italiaanse horrorgrootmeester Lucio Fulci, sterker nog, The Beyond wordt gezien als zijn magnum opus. Het besluit van DFW om deze twee prenten samen te voegen op één DVD is dus zeker geen slechte. Jammer is wel dat waarschijnlijk hierdoor een aantal extra’s voor The Beyond ten opzichte van andere versies zijn gesneuveld. The Beyond staat wel netjes opgepoetst in de ongecensureerde 1998 versie op de schijf, iets wat van City of the Living Dead niet gezegd kan worden, die technisch nogal tegenvalt. Desalniettemin is het voor de liefhebber fijn dat deze twee films zijn verschenen, een verplichte titel voor elke zombie- en gore-liefhebber.