River King, The

07-06-2006

7.7

River King, The (DVD)

In een bevroren rivier wordt het levenloze lichaam gevonden van een leerling van een exclusieve particuliere school. Politieman Abel Grey (Edward Burns) en zijn partner moet de doodsoorzaak onderzoeken. Al snel wordt de conclusie getrokken dat het een zelfmoordgeval is, mede ingegeven doordat de schoolleiding verklaart dat de jongen Gus Pierce (Thomas Gibson) het niet kon bolwerken op school en zich asociaal gedroeg. Toch lijkt er meer aan de hand te zijn. Zo lijkt het alsof de dode jongen Abel overal aanwijzingen nalaat. En blijkt er een vreemd vlek te staan op de foto’s die de sympathieke lerares Betsy (Jennifer Ehle) van de kamer van Harry heeft gemaakt. Ondanks de twijfel die Abel heeft, krijgt hij van zijn meerdere opdracht de zaak te sluiten en zelfmoord als doodsoorzaak op te schrijven. Maar Abel kan de zaak niet laten rusten. Niet alleen omdat de zelfmoord van zijn eigen broer hem aan de zaak doet herinneren, maar ook omdat Abel vermoedt dat niet iedereen de waarheid spreekt.

Het verhaal van The River King is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijfster Alice Hoffman. Een andere verfilmde roman van haar is Practical Magic. The River King handelt over het verwerken van zelfmoord en schuldgevoelens. Mensen waarvan een dierbare zelfmoord heeft gepleegd, blijven nog jaren zitten met gevoelens van gemis en mogelijk gevoelens van schuld. In de film heeft de politieman Abel zijn broer verloren als gevolg van zelfmoord. Zijn vader wil er niet over praten, voor Abel is het een onverwerkt hoofdstuk. Bij zijn onderzoek naar de dood van de leerling wordt hij weer geconfronteerd met zijn eigen onverwerkte verleden. Zowel de dood van de jongen als de dood van zijn eigen broer roepen veel vragen bij hem op. Beide gevallen lopen in het verhaal door elkaar heen. En zo is het ook in het echte leven. Bepaalde ervaringen die een grote impact op je hebben gehad en die je lang bijblijven, beïnvloeden je latere waarnemingen en gedachten wanneer iets soortgelijks zich voordoet. Terwijl de politieman Abel moet onderzoeken of de jongen zelfmoord heeft gepleegd, wordt hij tegelijkertijd weer geconfronteerd met de zelfmoord van zijn broer en de vragen die onbeantwoord zijn gebleven. Het verhaal zoals de Engelse regisseur Nick Willing dit heeft verfilmd heeft af en toe een licht bovennatuurlijk tintje. Het is een film waarin je pas aan het eind van de film de verschillende puzzelstukjes aan elkaar kunt leggen. De film heeft een laag gemoedelijk tempo, wat de sfeer wel ten goede komt maar niet voor iedereen aantrekkelijk zal zijn. De film is geheel in Nova Scotia in Canada opgenomen. Het verhaal speelt zich in de winterperiode af, wat cameraman Paul Sorossy heeft gefilmd met zeer sfeervolle beelden als resultaat. De aparte sfeer van de film wordt ondersteund door de fraaie muziek van Simon Boswell, met de mandoline als opvallend solo-instrument. The River King is een aardige film die een beetje anders is dan gemiddeld en handelt over een niet alledaags onderwerp.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 96 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969454

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is zeer goed met diepe, volle kleuren en een prima contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide bijzonder goed. Filmgrain is licht in het beeld aanwezig. Er is heel licht edge enhancement toegepast. Het beeld van deze nog nieuwe film is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 13 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelse soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 384 kb/s). De 5.1 surround track is van goede kwaliteit is en heeft een fraai ruimtelijk klankbeeld. De soundtrack klinkt goed dynamisch met een prima balans tussen harde en zachte passages. Alle speakers worden goed gebruikt al ligt de nadruk wel op de voorste speakers. Enkele scènes worden goed ondersteund met het LFE kanaal. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrond geluid. De trailer (1½ min) voor de film en enkele trailers van andere Paradiso uitgaven is het enige extra op deze DVD.

In The River King van de Engelse regisseur Nick Willings speelt Edward Burns een politieagent die de dood van een jonge scholier moet onderzoeken. Op het eerste gezicht lijkt het een geval van zelfmoord, waarbij de politieman wordt herinnerd aan de zelfmoord van zijn eigen broer. Maar het lijkt alsof de dode jongen aanwijzingen achterlaat, wat de politieman aanzet tot verder onderzoek. The River King is een anders dan gemiddelde film over zelfmoord en gevoelens van schuld. Deze uitgave van Paradiso heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Enkele trailers is het enige extra materiaal op deze DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.