Ten Commandments, The

12-11-2006

6

Ten Commandments, The (DVD)

Als een profeet aan de farao een voorspelling doet dat het Egyptische rijk omver wordt geworpen door een pasgeboren slavenkind, geeft de farao de opdracht om alle pasgeborenen te vermoorden. Een jong kind wordt uit de greep van de soldaten gehouden door hem in een mandje de rivier op te laten drijven. Het mandje met het kind wordt gevonden door de dochter van de farao en ze geeft hem de naam Mozes. Hij groeit op aan het Egyptische hof, samen met zijn halfbroer Menerith. Ze werken beide als opzichter bij de bouw van een tempel. Bij een conflict tussen een Egyptenaar en een slaaf komt Mozes tussenbeide, wat de dood van de Egyptenaar tot gevolg heeft. Mozes moet de woestijn in vluchten. Daar, boven op een berg, krijgt hij een opdracht van God. Hij moet alle slaven, het volk van de Israëlieten, bevrijden uit de handen van de farao en hen naar het Beloofde Land brengen. Mozes ontkomt niet aan de opdracht en keert terug naar Egypte, waar hij komt te werken als slaaf. Hier probeert hij de farao ervan te overtuigen de slaven vrij te laten, maar die is niet van plan zijn werkers zomaar te laten gaan. Mozes staat voor de zware taak om de opdracht van God tot een goed einde te brengen.

The Ten Commandments is niet de eerste verfilming van het bekende verhaal van Mozes. In 1956 was er al de beroemde versie van Cecil B. Demille met Charles Heston in de rol van Mozes. De nieuwe verfilming brengt hetzelfde verhaal, zij het in een niet zo magistrale versie als z’n illustere voorganger.
Dit project is gemaakt door RHI Entertainment, voorheen Hallmark Entertainment. Deze productiemaatschappij staat bekend om de lange televisie films die ze maken. Soms van goede kwaliteit, soms ook pulp. The Ten Commandments ziet er qua decors en aankleding prachtig uit. Een flink deel van het budget van US$20.000.000 ging hieraan op. Enkele special effects komen er daardoor een beetje bekaaid af. Zeker als je weet wat er tegenwoordig mogelijk is vallen sommige effecten behoorlijk tegen. Maar de beroemde splijting van het water ziet er weer wel spectaculair uit.
De opnames vonden voor het grootste gedeelte plaats in Marokko, wat zich steeds meer ontwikkelt als een filmlocatie land. Ook waren er opnames in Hongarije, Roemenië en Tunesië.
Het verhaal van Mozes is niet zomaar in een paar minuten te vertellen. Alle verfilmingen duren erg lang en ook deze versie van The Ten Commandments duurt bijna drie uur. Saai is de film zeker niet, daarvoor is het leven van Mozes ook te imposant. Het probleem zit ‘m meer in de onzorgvuldigheid van de details. Niet alles wordt uitgewerkt, zodat je als kijker met onbeantwoorde vragen te maken krijgt. Namen worden niet genoemd en verbanden worden niet uitgelegd. Dat hindert je bij het kijken van de film.
De verfilming blijft wel trouw aan het boek Exodus, veel meer dan de 1956 versie. Het was niet zo dat Mozes een onverstoorbare, stoere held was. Hij twijfelde vaak aan zichzelf of hij wel de juiste persoon was voor Gods opdracht. Die twijfel komt regelmatig aan bod in de film. Bij het gebruik van geweld waartoe Mozes en zijn volk door God werden opgeroepen kun je je vraagtekens zetten. Wat dat betreft is de wereld nog niet veranderd. Geweld vanuit je geloofsovertuiging is nog steeds de belangrijkste oorzaak van conflicten in deze wereld. Mogelijk is de film een aanklacht tegen al dit geweld, maar het lijkt er hier meer op dat geweld uit Gods naam een toelaatbaar iets is. Heeft God het werkelijk zo bedoeld? Of is het de interpretatie van de mens? In ieder geval is het geweld expliciet aanwezig in de film.
Voor wie het verhaal van Mozes niet kent is deze verfilming zeker de meest getrouwe en krijgt zo, zonder het lezen van het boek Exodus, een goed overzicht van de persoon Mozes. Of de verheerlijking van het geweld echt Gods wil was valt echter te betwijfelen.

Genre: Drama, Religie
Speelduur: 167 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983479883

De film heeft een anamorf beeldformaat van 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is behoorlijk goed. Er is over de gehele film een lichte vorm van grain aanwezig, maar dat is eigenlijk het enige minpunt wat de artefacten betreft. Scherpte en kleur zijn bovengemiddeld en ook de detaillering is in orde. De special effects zien er niet altijd even goed uit. Vooral waar de achtergronden zijn ingevuld met ander beeld is het contrast niet altijd even goed en zijn er overgangsranden zichtbaar. Ondanks dat het een lange film is op één DVD-schijf (van het type 9) zijn er weinig compressiefouten zichtbaar. De laagwisseling is goed geplaatst en is nauwelijks merkbaar. Opvallend is wel dat de gemiddelde bitrate van het tweede deel van de film 1 Mb lager is dan van het eerste deel van de film.
Er zijn slechts zeven hoofdstukken aanwezig en dat is veel te weinig voor een epos van deze lengte. De ondertiteling is wit en goed leesbaar en staat goed geplaatst in beeld.

Voor het geluid is er alleen de keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Hoewel het meeste geluid uit de frontspeakers komt laten de surrounds zich ook niet onbetuigd. Ze komen volop in het stuk voor, maar klinken een beetje blikkerig. Opvallend is dat de dialogen zowel uit de center- als uit de frontspeakers komen. De dialogen op zich klinken vrij onnatuurlijk. Bijna alles is nagesynchroniseerd en bij het mixen is er weinig diepte aan de dialogen gegeven. Daardoor klinken ze vrij vlak en ééndimensionaal. Ook liggen de dialogen vrij veel op de voorgrond, waardoor sfeer en effectgeluiden een beetje ondergedompeld worden. En dat is jammer, want de invulling op zich is mooi gedaan. Het is puur de mixage die het niveau naar beneden haalt.

De DVD bevat slechts een statisch menuscherm in 1.33:1 beeldformaat. Er zit geen achtergrondgeluid bij. De enige extra’s zijn 7 trailers van andere miniseries die Bridge Entertainment uitbrengt op DVD.

Trailers (15½ min)
Zeven trailers van miniseries die Bridge Entertainment uitbrengt op DVD. Dit zijn: 10.5 Apocalypse, The End Of The World, Final Days Of Planet Earth, Blackbeard, King Tut’s Tomb, Human Trafficking en Merlin’s Apprentice. Alle trailers zijn in 1.33:1 beeldformaat met DD2.0 geluid en hebben Nederlandse ondertiteling.

Als de farao opdracht geeft om alle pasgeboren kinderen te vermoorden, weet een moeder haar kind in veiligheid te brengen door hem in een mandje de rivier op te sturen. Het kind wordt gevonden door de dochter van de farao en zij noemt hem Mozes. Hij groeit op tussen de Egyptenaren, maar moet op volwassen leeftijd de woestijn in vluchten. Daar krijgt hij van God de opdracht om het Israëlische volk vanuit Egypte naar het Beloofde Land te leiden. Een taak die hem niet makkelijk af gaat.
The Ten Commandments is een vrij trouwe verfilming van het boek Exodus. Het is een boeiend verhaal, maar de verheerlijking van het geweld geeft een nare bijsmaak. De technische kwaliteit van de DVD is goed, maar het geluidsbeeld is niet zo bijzonder mooi gemaakt. De kijkwijzer leeftijdsaanduiding van 6 jaar is voor sommige scènes echt te laag. Behalve een paar trailers bevat deze DVD geen extra’s, maar biedt wel bijna drie uur interessant kijkvoer.