When a Stranger Calls

02-01-2007

5.8

When a Stranger Calls (DVD)

Jill Johnson (Camilla Belle) is een scholiere in een klein stadje ergens in Amerika. Ze heeft wat problemen met haar vriendje die ze heeft zien zoenen met een vriendin van haar. Hierdoor heeft ze nogal wat minuten aan de telefoon doorgebracht met deze knaap. Volgens haar ouders zelfs té veel en daarom mag Jill niet naar het jaarlijkse feest in de stad. In plaats hiervan moet ze gaan oppassen op de kinderen van de familie Mandrakis, iets waar ze niet echt blij mee is. Uiteindelijk schikt ze zich maar in haar lot en probeert het er beste van te maken. Dit lukt alleen niet echt best aangezien het huis van de familie erg afgelegen ligt. Jill voelt zich dus niet echt op haar gemak en dan wordt ze bovendien ook nog eens lastiggevallen door een man die haar maar blijft bellen. Wanneer de man zegt dat hij haar kan zien is het hek van de dam en moet Jill de avond zien door te komen, het liefst levend.

De combinatie van horror en tieners is altijd een goeie geweest. Zet een groepje tieners in een bepaalde situatie, laat ze voor het genre de standaard dingen doen en gooi een maniakale moordenaar erbij voor wat leuke moordpartijen. Eind jaren \'90 kreeg dit genre een nieuwe impuls met het uitkomen van de Scream delen en films die op dit succes meeliften zoals I Know What You Did Last Summer en Urban Legend. Ook deze prent zou onder deze noemer gerangschikt kunnen worden, ware het niet dat de film is gebaseerd op een gelijknamige film uit 1979. Het verhaal komt deels overeen, maar is ook hier en daar wat aangepast. Ondergetekende heeft het origineel niet gezien dus een vergelijking moet helaas uitblijven. We kunnen uiteraard wel melden hoe deze remake is geworden. Hiervan kunnen we zeggen dat het een film is geworden waarvan we er al meerdere gezien hebben. Echt veel nieuws wordt er niet gebracht en veel clichés worden weer uit de kast getrokken. Helaas wordt het ook nergens echt eng en dat is toch zeker jammer. Er wordt wel een lekker duister sfeertje neergezet, dit door middel van het matig verlichte huis en de creepy soundtrack. Ook zitten er wel enkele schrikmomenten in, maar mensen die dit soort films al vaker gezien hebben, zien deze wel aankomen.
De hoofdrol wordt gespeeld door Camilla Belle, een nog jonge actrice met toch al een aardige staat van dienst. Hier moet ze de film grotendeels dragen en zit ze in vrijwel elke scène. Ze doet dit op zeer verdienstelijke wijze en weet de emoties van haar karakter goed over te brengen. De overige rollen dienen slechts ter ondersteuning en de betrokken acteurs zijn slechts korte tijd aanwezig. Leuk om te vermelden is dat onze eigen Derek de Lint een klein rolletje speelt als de dokter waar de hoofdpersoon gaat oppassen.
Aan het roer van deze remake staat Simon West, een man die al vele bekende films op zijn naam heeft staan. Zo zat hij onder andere in de regisseursstoel van Con Air, The General\'s Daughter en Tomb Raider. Het wordt duidelijk dat hij zijn vak verstaat, maar zoals gezegd is het materiaal waarmee hij moet werken te beperkt. Bovendien hebben we het allemaal al eens eerder gezien bij films zoals deze. Een thriller die dus geheel in het genre valt en liefhebbers van dit genre weten wat ze kunnen verwachten. Leuk voor een avondje griezelen op de bank, maar echt eng wordt het helaas niet en verrassend al helemaal niet.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 83 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans
EAN: 8712609684162

• Making Of
  • Audiocommentaren (2x)

De film heeft anamorf beeld in een formaat van rond de 2.40:1. De kwaliteit van het beeld is erg goed te noemen. Vrijwel alle scènes spelen zich af in het donker of bij een matige verlichting, maar alles scènes zijn goed te volgen door het prima contrast en schaduwdetail. Het beeld is verder haarscherp en bevat erg veel detail. Echt felle kleuren komen er niet voorbij, dit uiteraard door het donkere karakter van de film, maar de aanwezige kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Het zwartniveau is verder ook uitstekend en alle tinten zwart worden goed weergegeven. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig, slechts hier en daar wat filmgrain. Edge enhencement en compressiefouten zijn niet aanwezig. Een erg goede transfer die goed bijdraagt aan de sfeer van de film.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. De track klinkt op momenten erg actief en dit zijn vooral de scènes met wat meer actie. Ook tijdens de schrikmomenten komt het allemaal tot leven en wordt het geluid gebruikt om de schrik te verhogen. Op deze momenten worden alle kanalen goed benut en de achterkanalen laten hier de omgevingsgeluiden horen en in mindere mate de muziek. De dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten het overige geluid horen en de sfeervolle muziek. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Net als het beeld draagt ook het geluid bij aan de sfeer van de film dus daarom ook prima geslaagd.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Op de DVD zijn twee commentaren te vinden, ingesproken door leden van de cast en crew. Het eerste commentaar is ingesproken door regisseur Simon West en actrice Camilla Belle. West is het meest aan het woord en hier en daar doet Belle een duit in het zakje. West legt veel zaken uit over waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt en wat hij wilde bereiken.
Het tweede commentaar is afkomstig van schrijver Jake Wade Wall. Hij is de man die het script van het origineel bewerkte tot het script van deze versie en veel van het commentaar gaat dan ook hier over. Twee redelijk interessante commentaren, maar soms wat saai en langdradig.

Deleted Scenes (2 min.)
Een korte reeks verwijderde scènes komen achter elkaar voorbij. Er wordt verder geen uitleg gegeven over het hoe en waarom.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Making Of When A Stranger Calls (18 min.)
De titel zeg het al, een documentaire die ingaat op het maken van de film. Door middel van interviews met de cast en crew, beelden van de set en scènes uit de film krijgen we een aardig beeld hoe de film tot stand is gekomen. Er wordt gepraat over wat de makers voor film wilde maken, de acteurs en het verhaal.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Vijf trailers van andere Sony uitgaven zijn hier te bekijken. De trailers zijn ook te kiezen vanuit het hoofdmenu.

Jill heeft straf van haar ouders en mag hierdoor niet naar het jaarlijkse feest in de stad. Ze moet gaan oppassen op de kinderen van een stel dat gezellig een avondje uitgaat. Jill baalt hier uiteraard van, maar probeert er het beste van te maken. Dit wordt haar echter niet makkelijk gemaakt als ze steeds wordt lastig gevallen over de telefoon door een enge man. Wanneer hij haar ook gaat bedreigen wordt het allemaal erg serieus en moet Jill alles op alles zetten de avond heelhuids door te komen. When a Stranger Calls is een wat standaard thriller over een maniakale gek die een tiener terroriseert. Alle clichés van het genre worden uit de kast getrokken en helaas wordt het nergens echt eng. De film wordt nog gered door het creepy sfeertje dat de makers weten neer te zetten, maar echt boven de middelmaat uitsteken doet het nergens. De DVD heeft een prima beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele extra\'s toegevoegd. Leuk voor liefhebbers van het genre en voor een eng avondje maar meer ook niet.