Claude Chabrol Collectie

16-01-2006

7.8

Claude Chabrol Collectie (DVD)

Deze DVD box van Claude Chabrol bevat 5 films uit het meer recente œuvre van deze Franse regisseur. In alle films speelt Isabelle Huppert een hoofdrol.

Une Affaire De Femmes (1988, 107 min. 1.62 :1 anamorf)
Une Affaire De Femmes speelt tijdens de 2e Wereldoorlog in een klein stadje in Frankrijk. Marie (Isabelle Huppert) woont alleen met haar kinderen omdat haar man (François Cluzet) te werk gesteld is. Ze voert abortussen uit tegen grof geld en verhuurt een kamer van haar huis aan een prostitué als peeskamertje. Ze kan zich vanalles veroorloven en leeft ‘op stand’. Als plotseling haar man thuiskomt verandert de sfeer in huis volledig. Haar man wil haar beminnen, maar ze vindt hem onuitstaanbaar. Ze zoekt de liefde bij minnaars en trekt meer op met vriendinnen dan met haar man. Die kan het maar moeilijk verkroppen dan hij genegeerd wordt en zint op wraak.

Une Affaire De Femmes is een erg mooie, tragische film. Huppert speelt een van haar beste rollen. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten en betreft de laatste vrouw in Frankrijk die stierf door de guillotine.

Madame Bovary (1991, 138 min. 1.62 :1 anamorf)
Madame Bovary is gebaseerd op het boek van Gustav Flaubert. Emma Bovary (Isabelle Huppert) trouwt als boerendochter met een arts om zo het leven op het platteland te ontvluchten. De arts (Jean-François Balmer) blijkt een saaie echtgenoot en Emma snakt naar liefde bij andere mannen. Ze loopt met haar hoofd in de wolken en het ontgaat haar dat ze langzaam de greep op de werkelijkheid aan het verliezen is. Diepe schulden en gestrande romances zijn het gevolg.

Er zijn veel verfilmingen van het verhaal van Madame Bovary. Deze van Chabrol zal zeker niet de boeken in gaan als de beste. Zijn regie is nogal tam en behoudend. Nergens wordt het echt spannend of aangrijpend. Isabelle Huppert speelt echter erg goed en tilt deze film boven de middelmoot uit. Er is reeds een uitgave geweest van deze film op DVD in 2000. Die versie had een beeldverhouding van 1.33:1.

La Cérémonie (1995, 110 min. 1.62 :1 anamorf)
La Cérémonie is een verfilming naar het verhaal “A Judgement In Stone” van Ruth Rendell. Sophie (Sandrine Bonnaire) is een gesloten vrouw die wordt ingehuurd als huisbediende door de bourgeois Catherine Levievre (Jacqueline Bisset). Sophie is uiterst gehoorzaam en zorgt uitstekend voor de huishouding. Ze maakt vrienden met Jeanne (Isabelle Huppert) die werkt op het postkantoor. Meer vrienden heeft ze niet en ze houdt van haar eenzaamheid. Zowel Sophie en Jeanne hebben zo hun geheimen die ze met niemand delen. Maar Jeanne heeft het niet zo op de familie Levievre en probeert Sophie van haar tuttigheid af te helpen. Uiteindelijk escaleert de situatie met noodlottige gevolgen.

La Cérémonie is een van de betere films van Chabrol van de laatste 20 jaar. Chabrol heeft altijd een aversie gehad tegen de bourgeoisie en dat is duidelijk zichtbaar in deze film. Chabrol kiest ook nu weer voor de underdog in deze klassenstrijd. Sandrine Bonnaire speelt de sterren van de hemel. Erg mooie film.

Rien Ne Va Plus (1997, 103 min. 1.62 :1 anamorf)
In Rien Ne Va Plus zijn Betty (Isabelle Huppert) en Victor (Michel Serrault) een oplichtersduo dat rijke mannen geld afhandig maakt via versiertrucs. Maar als ze een klapper van 5 miljoen Zwitserse franken willen maken blijkt dat een stuk lastiger dan verwacht en komen ze in een penibele situatie terecht.

Een van de weinige films van Chabrol die niet fataal afloopt. Ook bevat deze film meer humor dan de andere films in deze box. In meerdere opzichten dus een buitenbeentje, maar zeer zeker een aangename film. Verrassende plotwendingen houden de film boeiend tot het einde.

Merci Pour Le Chocolat (2000, 96 min. 1.62 :1 anamorf)
In Merci Pour Le Chocolat blijken twee families, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, toch een band te hebben. De zoon van pianist André Polonski (Jacques Dutronc) en dochter van laborante Louise Pollet (Brigitte Catillon) zouden bij hun geboorte verwisseld kunnen zijn. Dochter Jeanne (Anna Mouglias) gaat op onderzoek uit en komt bij de familie Polonski terecht. André is hertrouwd met Mika Muller (Isabelle Huppert), vriendin van de verongelukte vrouw van Polonski. Jeanne trekt een paar dagen bij de familie in om pianolessen te nemen en merkt al snel dat de zaken niet precies zo zijn als ze zich voordoen. Waarom stoot Mika express de chocolademelk om? En waarom zit daar een slaapmiddel in?

Een film die vrij traag op gang komt en nergens heen lijkt te gaan. Maar de onderlaag die tijdens het verhaal af en toe naar boven prikt wordt steeds duidelijker voelbaar. Helaas zie je het einde al van ver aankomen en de film eindigt dan ook een beetje als een anticlimax.

Claude Chabrol werd bekend als de grondlegger van de Nouvelle Vague. Ondertussen heeft hij al meer dan 65 films gemaakt. De ene met meer succes dan de andere. Films van Chabrol hebben vaak een tragisch element in zich. Het fatalisme is een kenmerk van hem en zelden lopen verhalen goed af. Ook in de films die hij met Isabelle Huppert maakte hebben een fatalistische inslag. Huppert is uitermate geschikt in rollen waarin de vrouw moet knokken voor haar plek in haar omgeving. Behalve in La Cérémonie heeft ze in elke film in deze box de belangrijkste hoofdrol, daarom dat deze uitgave ook de “Isabelle Huppert – box” had kunnen heten. Over het algemeen speelt ze erg goed en ze heeft dan ook diverse prijzen gewonnen met deze films, waaronder Beste Actrice op het Filmfestival van Venetië in 1988 voor haar rol in Une Affaire De Femmes.
Chabrol laat veel van zijn films afspelen in het burgerlijk milieu en vaak op het platteland. De klassenstrijd is een zeer regelmatig thema in zijn films. Hij kiest altijd voor de underdog (lagere klasse), waarbij deze wel een machtspositie heeft. Macht(misbruik) is, net als ontrouw, een steeds terugkerend thema.
Er zit ook vaak een thrillerelement in zijn films, maar dat vloeit vaak voort uit de gedragingen van zijn personages. Oftewel: het thrillerelement is geen gebeurtenis (moord/ontvoering/achtervolging etc), maar de relatie tussen de karakters onderling. In Une Affaire De Femmes bijvoorbeeld is de ijskoude relatie tussen Marie en haar man een bron van achterdocht en jaloezie wat uiteindelijk fatale gevolgen heeft.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1988
Speelduur: 544 min
Verpakking: Slimline digipacks
Beeldverhouding: 1.62:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
Uitgever: Total Film Home Entertainment
EAN: 9789085141365

• Making Of
  • Filmcollege met Claude Chabrol

Alle vijf de films in deze box staan met een beeldverhouding van 1.62:1 op de DVD. De films hebben een heldere, vrij vlakke belichting, kenmerkend voor de films van Chabrol. Het ziet er altijd heel naturel uit. Wat dat betreft heeft de box zeker eenheid. De kwaliteit van de transfers is redelijk. Geen enkele film is smetteloos. Regelmatig komen er kleine spetters in voor, maar nergens zodanig dat het storend wordt. De scherpte en contrast van het beeld is bij alle vijf de films goed. De kleuren zijn vrij flets, maar ook dat is standaard voor films van Chabrol. Felle kleuren gebruikt hij niet zo vaak. Filmgrain is wel behoorlijk aanwezig. Storend is dat bij twee van de vijf films de laagwisseling van de DVD midden in een shot plaatsvindt! De ondertiteling is wit, duidelijk leesbaar en staat netjes onder in beeld.

Waar het beeld in deze box een eenheid is, is de geluidskwaliteit nogal wisselend. Het gaat van een Dolby Digital 1.0 track bij Une Affaire De Femmes en Madame Bovary naar een Dolby Digital 5.1 track bij Merci Pour Le Chocolat. Rien Ne Va Plus en La Cérémonie hebben een Dolby Digital 2.0 track. De geluidskwaliteit van de eerste twee films is beduidend minder dan de latere drie. Bij Une Affaire De Femmes en Madame Bovary is het geluid een transfer van het optisch geluidsspoor van de film en klinkt daardoor dun, soms rasperig en heeft weinig lage en hoge tonen.
De kwaliteit van de laatste drie films is wel goed. Twee Dolby Digital 2.0 (192 Kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 Kb/s) tracks zorgen voor een dynamischer geluid en ze klinken ook voller. Maar met name Rien Ne Va Plus klinkt ook een beetje dof. Alle films zijn voornamelijk dialoog gericht en daardoor is er weinig ruimte voor spectaculaire effecten. De dialogen zijn duidelijk verstaanbaar en komen netjes uit het midden. Merci Pour Le Chocolat heeft een Dolby Digital 5.1 track en het surroundkanaal wordt gebruikt voor sferen en muziek. Het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt.

De DVD’s bevatten naast trailers een “Making Of” óf een filmcollege van regisseur Claude Chabrol.

Filmcollege van Claude Chabrol (24 min/36 min)
Une Affaire De Femme, Madame Bovary en Rien Ne Va Plus hebben een filmles van Chabrol. Het lijkt erop dat het idee was om een gehele commentaartrack voor de film op te nemen, maar dat alleen de interessante gedeeltes zijn gebruikt. Chabrol geeft commentaar bij de beelden en legt uit wat de betekenis is van bepaalde scènes en waarom hij ze op die manier heeft gefilmd. Hier en daar geeft hij ook kleine anekdotes.

Making Of (19 min/25 min)
La Cérémonie en Merci Pour Le Chcolat bevatten een making of, waarbij opnames zijn te zien van de set, afgewisseld met interviews met acteurs en regisseur Chabrol. Ze gaan in op de onderlinge samenwerking en hoe Chabrol is als regisseur. Het valt op dat Chabrol weinig aanwijzingen geeft aan z’n acteurs en dat deze veel zelf mogen uitzoeken en uitproberen.

Trailers (1 ½ min)
Elke DVD bevat een trailer van de film op de DVD. Beeldverhouding is bij allen 1.33:1 en ze zijn Nederlands ondertiteld.

Deze DVD box van regisseur Claude Chabrol bevat vijf recente films uit het oeuvre van de Fransman. In elke film speelt Isabelle Huppert een hoofdrol en de box had dan ook de “Isabelle Huppert-box” kunnen heten. Met name La Cérémonie en Une Affaire De Femmes zijn hele mooie films. Alle films staan in 1.62:1 op de DVD en de kwaliteit is over het algemeen goed. Wat dat betreft straalt deze box eenheid uit. De geluidskwaliteit is wisselend. Vooral de oudere films klinken niet zo heel goed.
Jammer is dat de eerste film die Isabelle Huppert en Claude Chabrol samen maakten (Violette Nozière) niet in deze box zit. Maar ergens is dat logisch daar deze film al uit 1978 is.
Voor liefhebbers van Art-house films en de Franse cinema in het bijzonder is deze box van Claude Chabrol een zeer welkome aanvulling.