Escort

13-05-2007

4.6

Escort (DVD)

Chantal (Rifka Lodeizen) werkt als kapster in een kleine kapsalon. Ze verdient bij als escortdame die uit eten gaat met rijke zakenlui. Een van haar vaste klanten is de heer Jacobsen (Tom Jansen). Tijdens een van hun etentjes vraag heer Jacobsen Chantal ten huwelijk. Hij blijkt namelijk aan een terminale ziekte te lijden en heeft nog hooguit zes maanden te leven. Hij wil daarom nog de laatste maanden van zijn leven kunnen genieten. Als tegenprestatie zal Chantal zijn vermogen erven. Chantal heeft zelf een relatie met Robin (Bastiaan Ragas), die in eerste instantie niks ziet in dit huwelijk. Maar met het uitzicht op vele miljoenen besluit Chantal het aanzoek te accepteren en trouwt met Jacobsen. Door haar aanwezigheid knapt Jacobsen erg op en lijkt hij langzaam te genezen. Chantal ziet de hoop op een erfenis vervliegen, zeker als er ook nog een verloren zoon van Jacobsen opduikt.

Regisseur Frank Ketelaar studeerde in 1991 af aan de Filmacademie met de korte film De Gelukkige Vuilnisman. Na zijn afstuderen profileerde hij zich voornamelijk als scenarioschrijver. Van zijn hand zijn scripts van films als In Oranje, Stille Nacht en De Uitverkorene en de televisieseries Mevrouw de Minister en Vuurzee. In 1999 regisseerde hij de mooie telefilm De Trein van 6 Uur 10. Ook Escort is gemaakt in het kader van het project Telefilm van de publieke omroep. Met een redelijk beperkt budget wordt er een televisiefilm gemaakt, die op 16mm gedraaid moet worden. Escort is een aardige film geworden met een spannend gegeven. Het is niet een heel origineel verhaal, maar het is wel goed uitgewerkt. Het wordt weer duidelijk dat mensen enorm veranderen als er veel geld in het spel is. Ze worden harder, gemener en roekelozer, om maar snel zo veel mogelijk geld in handen te kunnen hebben. De ontwikkeling van de karakters is door Ketelaar goed beschreven en uitgewerkt. De dialogen zijn niet altijd even geloofwaardig en met het platte accent van Rifka Lodeizen in de rol van Chantal heb ik persoonlijk nogal wat moeite. Het is erg ordinair en past niet goed bij haar karakter. Tijdens de commentaartrack wordt duidelijk dat het een bewuste keuze is geweest van de regisseur. Bij een kapster past dit accent wel, maar bij een chique escortdame tast het de geloofwaardigheid aan. Voor de rest doet Rifka Lodeizen – die overigens ook speelde in het eerder genoemde De Trein van 6 Uur 10 - het prima. De mooiste rol is toch weggelegd voor Tom Jansen als de rijke, stervende heer Jacobsen. Met zijn gedragen stem en stoere hoofd zet hij een puike rol neer. Door de vele plotwendingen blijft de film spannend tot het eind. Telkens wordt je weer een ander pad op geloodst en het is moeilijk te voorspellen hoe het verhaal afloopt.
De film kreeg in 2006 het Gouden Kalf voor het Beste Televisiedrama.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777920282

• verwijderde scenes
  • Also Available

Telefilms worden op 16mm film gedraaid, zo ook Escort. De film staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD. De transfer is rechtstreeks afkomstig van de master en bevat geen krassen, vuiltjes of beschadigingen. De van 16mm bekende filmkorrel is ook op deze transfer goed zichtbaar. De nodige filmgrain zorgen ook voor een verminderde scherpte, zonder dat het overigens een softe bedoening wordt. Maar de wat ruimere shots hebben last van minder scherpte en detaillering. Er is verder geen edge-enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het contrast is iets aan de hoge kant. De detaillering in het zwart wordt daardoor niet goed weergegeven.
Bijna alle shots zijn uit de hand gefilmd. Dat zorgt voor nogal wat beweeglijkheid en dynamiek. Maar sommige shots hadden best iets strakker mogen zijn. Een positief punt is de aanwezigheid van Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden. Dat zou bij veel meer Nederlandse films mogen gebeuren. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ieder afzonderlijk ook via het menu zijn te kiezen.

Voor het geluid op de DVD is gebruik gemaakt van een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. De film is voor televisie gemaakt, dus voor de meeste kijkers is een DD 2.0 track geschikt. Maar voor de DVD en een incidentele theatervertoning had er best een DD 5.1 track gemaakt mogen worden. Het geluid is een beetje wisselvallig qua invulling. Soms subtiel, maar soms ook een beetje “van dik hout zaagt men planken”. De trucjes met de telefoonstem zijn niet naturel, net als de achtergrondmuziek bij scènes in een café of restaurant. Die hebben daar niet het juiste perspectief. De dialogen klinken soms een beetje nasaal (met uitzondering van de mooie volle stem van Tom Jansen), maar zijn verder wel prima verstaanbaar. Een inhoudelijk misser is het gemaakte accent van de zoon van Jacobsen. Dat slaat de plank finaal mis.

De DVD heeft een geanimeerd hoofdmenu in 1.78? anamorf beeldformaat, met een muziekfragment in DD 2.0 als achtergrondgeluid. Het begin van het muziekfragment is overigens slecht verzorgd, het begint in een uitklank van een muzieknoot. Naast de hieronder genoemde extra’s bevat de film ook nog drie trailers van andere Nederlandse releases van A-Film. De trailer van Escort staat niet op de DVD.

Regisseur Frank Ketelaar en hoofdrolspeelster Rifka Lodeizen geven samen commentaar op de film. Heel veel wijzer word je er helaas niet van. Frank Ketelaar heeft nog wel interessante informatie, maar van Rifka Lodeizen komen we niet veel meer te weten.

Verwijderde Scènes (2 min)
Vier korte verwijderde scènes, waarvan er drie wel héél kort zijn en inderdaad niet veel toevoegen aan de film. De vierde bevat wat meer informatie en had in de film niet misstaan, maar onmisbaar is ‘ie zeker niet.

Callgirl Chantal wordt door een van haar vaste klanten gevraagd om met hem te trouwen. Hij blijkt ongeneeslijk ziek te zijn en heeft niet lang meer te leven. De laatste maanden van zijn leven wil hij alleen nog maar genieten. Als vergoeding wordt Chantal de enige erfgename. Het huwelijk doet de man goed, waardoor de vooruitzichten voor hem een stuk beter zijn dan verwacht.
Escort is een goede telefilm met de nodige spanning en goed acteerwerk. Technisch scoort deze DVD een voldoende. De aanwezige extra’s stellen toch enigszins teleur. Het is te prijzen dat niet alleen bioscoopfilms, maar ook voor televisie gemaakte films in Nederland op DVD worden uitgebracht.