Eight Below

22-08-2007

7.6

Eight Below (Blu-ray)

Vlak voor het winterseizoen op Antarctica, de Zuidpool, zijn intrede zal doen, moet survivalgids Jerry Shepard (Paul Walker) de geoloog David McLaren (Bruce Greenwood) meenemen op expeditie. Shepard is een van de leden van het Amerikaanse team onderzoekers dat gestationeerd is op Antarctica. Het enige geschikte voertuig voor deze expeditie is een slee, getrokken door acht sledehonden. De acht husky’s zijn Jerry’s beste vrienden. De reis verloopt niet probleemloos en als ook de eerste sneeuwstorm zich aandient, worden Jerry en zijn collega’s genoodzaakt te evacueren naar de hoofdbasis op Antarctica. Jerry moet zijn geliefde sledehonden achterlaten, maar belooft de honden terug te komen. Door het verslechterde weer zit dat er niet in. Iedereen wordt teruggevlogen naar Amerika. De honden zijn aan hun lot overgelaten om de barre winterse koude te overleven. Jerry probeert tevergeefs alle mogelijke middelen om terug te keren naar zijn trouwe honden. Gedreven door hun standvastige vriendschap en geloof in elkaar maken de honden en de diepbedroefde Jerry een verbluffende reis om weer bij elkaar te komen.

Eight Below vertelt het waar gebeurde epische verhaal van een groep sledehonden en hun eigenaar die trachten te overleven en elkaar terug te vinden in het barre Antarctica. Het scenario is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal uit 1957. Onder de titel Nankyoku Monogatari (Antarctica) verscheen het verhaal in Japan in boekvorm en groeide uit tot een succes. In 1983 werd het verhaal verfilmd onder dezelfde titel. De gelijknamige filmmuziek van Vangelis werd wereldberoemd. Regisseur en producent Frank Marshall maakte in opdracht van Walt Disney Pictures een Amerikaanse verfilming. Disney en Marshall als producent hebben al een lange werkrelatie achter de rug met films als Signs, The Sixth Sense, The Young Black Stallion en vele andere films. Als producent is Marshall bij zo’n 80 films betrokken geweest. Als regisseur is dat wat minder met enkele speelfilms, waaronder Arachnophobia en enkele televisieproducties.
Een Disney film over een waar gebeurd verhaal kent natuurlijk een aantal vaste ingrediënten, die positivisme, kracht en heldendom uitstralen. Eight Below is een ontroerende, maar ook een avontuurlijke, spannende film over de onvoorwaardelijke vriendschap en loyaliteit tussen honden en mensen en het vertrouwen dat ze in elkaar kunnen hebben. Marshall heeft de cast tot prima spel geïnspireerd met een goed spelende Paul Walker als de eigenaar van de honden. Bruce Greenwood als de archeoloog, Moon Bloodgood als de aantrekkelijke pilote Katie en Jason Biggs als de bevriende cartograaf Charlie Cooper. De acht Husky’s zijn de sterren van de film. Ze zijn lief, moedig, intelligent en ontroerend. Uit de ‘making of’ documentaire blijkt dat men voor het filmen veel meer sledehonden heeft gebruikt. Cameraman Don Burgess bracht een en andere sfeervol in beeld. Componist Mark Isham maakte de fraaie filmmuziek. De film is opgedragen aan Koreyoshi Kurahara, regisseur van Nankyoku monogatari (Antarctica) .

Buena Vista heeft Eight Below eerder al op DVD uitgebracht. Onze recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. Nu is Eight Below in High Definition beschikbaar op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Speelduur: 120 min
  • DTS-HD MA - Duits
  • DTS-HD MA - Frans
  • DTS-HD MA - Italiaans
  • DTS-HD MA - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418117634

• Movie Showcase
  • Blu-scape Ice

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 120 minuten tegenover 115 minuten op de PAL DVD uitgave.

De beeldkwaliteit van deze recente film is uitstekend. Het beeld oogt mooi helder, kleuren zien er natuurlijk, kleurrijk en goed verzadigd uit. De sneeuw van de Zuidpool is kraakhelder wit uit. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide ook bijzonder goed. Je kunt de sneeuwkristallen haast tellen. Sommige buitenscènes ogen iets minder scherp, maar nog steeds erg goed. Het beeld oogt ook zeer zuiver en is volledig vrij van ongerechtigheden. In vergelijking met de DVD uitgave vallen natuurlijk de verbeterde scherpte en detaillering op, waardoor het beeld aan dieptewerking wint. Ook de zuiverheid van het beeld is een duidelijk pluspunt evenals de grotere kleurrijkdom en diepere kleuren. Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven staat de ondertiteling volledig in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave keuze uit vele opties. Voor deze recensie concentreren we ons op de originele Engelse soundtracks. Bij de originele Engelse soundtrack heb je keuze uit een goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack.
De vele nasynchronisaties – Duits, Frans, Spaans en Italiaans – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS 5.1 HD Master Audio (max. bitrate 24.5 Mb/s). Bij het ontbreken van een DTS HD MA decoder, wordt de DTS track gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 audiotrack met een bitrate van 1509 kb/s. Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De soundtrack met de sfeervolle muziek van Mark Isham klinkt zeer fraai. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Vooral bij de buitenscènes hoor je de stormachtige wind uit alle kanalen komen en geeft dit het gevoel er middenin te zitten. De dynamiek van de soundtrack is uitstekend met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt voornamelijk gebruikt voor versterking van de impact van de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.
De Dolby Digital soundtrack klinkt door de hogere bitrate hoorbaark beter dan de DVD uitgave (die was slechts 384 kb/s). Vooral de controle in het laag en de dynamiek zijn verbeterd. Maar het beste kun je natuurlijk de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack beluisteren. Die is op alle terreinen, dynamiek, detail, controle en diepte laag en surroundbeleving, een duidelijk hoorbare verbetering.

Na de keuze voor de menutaal, start de film automatisch. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op het gebied van de extra’s is deze Blu-ray Disc uitgave een teleurstelling. De extra’s van de DVD uitgave staan niet op deze Blu-ray Disc. Mogelijk was vanwege de vele hoog resolutie audiotracks was niet meer genoeg ruimte. Er is een nieuw extra en een extraatje dat we vaker zien op een Buena Vista Blu-ray Disc.

Ice (5 min)
Een visueel fraaie korte film van filmmaker Louie Schwartzenberg, met als centraal thema het ijs. Deze korte film heeft niets met de hoofdrilm van doen, behalve dat het onderwerp ijs is. De korte film is bedoeld als een soort promotiefilm voor High Definition en staat daarom in HD 1080p resolutie op de schijf en heeft als optie om doorlopend in continue herhaling te spelen.

Movie Showcase
Geeft je de mogelijkheid om direct naar drie vooraf geselecteerde scènes in de film te gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc.

In Eight Below speelt Paul Walker de survivalgids Jerry die op het ijskoude Antarctica als gevolg van slechts weersomstandigheden zijn acht Husky sledehonden moet achterlaten. Terwijl zijn geliefde honden in de ijskoude proberen te overleven, probeert Jerry tevergeefs zijn honden op te gaan halen. De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.
Buena Vista heeft de film nu in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Op de kwaliteit van het beeld en geluid is weinig aan te merken, die zijn beide van zeer hoge kwaliteit. Helaas zijn de extra’s van de DVD uitgave niet overgenomen en is alleen een korte HD promotiefilm met als thema ijs als extra opgenomen. Daarmee is de Blu-ray Disc geen volledige vervanging van je DVD.

HD DVD
Er is geen HD DVD uitgave van deze film beschikbaar.