Gymnast, The

11-10-2007

7

Gymnast, The (DVD)

Jane Hawkins (Dreya Weber) werkt als masseuse bij mensen thuis. Zelf besteed ze veel aandacht aan haar lichaam. Ze traint en rent veel. In haar jeugd was ze een groot turnster en die vorm wil ze, nu op 42 jarige leeftijd, graag nog behouden. In een sportschool ontmoet ze Nicole, die haar uitnodigt om iets anders te gaan doen. Nicole is een choreografe in aerial dancing, een soort luchtacrobatiek aan een lang lint. Daar ontmoet Jane ook Serena (Addie Yungmee) en met z’n drieën gaan ze aan de slag om een auditie voor Las Vegas in de wacht te slepen. Nicole moet echter al snel afhaken vanwege de ziekte van haar zoon. Jane en Serena gaan door en heel langzaam ontstaat er een steeds innigere band tussen de twee. Jane is echter getrouwd en kan met de nieuwe gevoelens slecht uit de voeten. Ook Serena weet niet goed hoe ze met de situatie om moet gaan. Ondertussen blijven ze wel samen oefenen aan het lint.

The Gymnast is in zeker opzicht een opmerkelijke film. Een film over acrobatiek, waarbij ook nog geacteerd moet worden kom je niet vaak tegen. Zoveel actrices die dit aankunnen zijn er niet. Dreya Weber en Addie Yungmee kunnen het wel. Yungmee speelde onder meer in Memoirs of a Geisha. Weber en Yungmee kennen elkaar uit de danswereld. Beide waren actief als aerial dancer tijdens de The Farewell Tour van Cher. Ook stond Addie op het podium bij Madonna tijdens de Drowned World Tour. Dreya Weber kende regisseur Ned Farr van twee eerdere projecten die ze samen hebben gedaan en zo is de combinatie snel gemaakt. Weber en Yungmee zijn beide ook producenten van The Gymnast. De originele titel van de film was Porting, maar werd door velen gehoord als Poor Thing, waarna de titel werd gewijzigd in The Gymnast.
De film komt wat langzaam op gang. We zien de perikelen van Jane en haar man David in een snel tempo voorbij komen. Je merkt dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is, maar wat er niet klopt wordt niet helemaal duidelijk. Door een toevallige ontmoeting komt Jane terecht in de aerial dancing en vanaf dat moment begint het verhaal een gestructureerdere vorm aan te nemen en begint het te lopen. Beide actrices zijn geen hoogvliegers (acteertechnisch), maar ze redden zich prima in deze rollen. Hun werk aan de lange linten is fascinerend om te zien, alsof je naar een circusvoorstelling zit te kijken. De chemie tussen de twee actrices is zeker aanwezig, hun relatie is geloofwaardig. Hun beider strubbelingen om met de situatie om te gaan worden duidelijk vormgegeven en is het belangrijkste thema van de film. Dit alles wordt gevangen in mooie beelden. Het camerawerk en de belichting zijn een lust voor het oog. Erg mooi gemaakt en zeer sfeervol.
Wat niet goed is aan de film is de muziek. Ned Farr heeft zelf de muziek geschreven. De combinatie regisseur/componist heeft vaker niet goed uitgepakt en dat is ook hier aan de orde. De muziek staat vaak te veel op de voorgrond en mist enige subtiliteit. Alleen de eindsong getuigt van enige emotie. De rest van de score heeft zeker een (negatieve) invloed op de rest van de film.

De film heeft een flink aantal prijzen gewonnen op diverse filmfestivals, meestal in de gay & lesbian sfeer. Dat is ook een belangrijk thema van de film, maar de aandacht wordt toch vooral getrokken door de acrobatische toeren van de actrices. Dat alleen al maakt deze film het bekijken waard.

Genre: Drama, Gay
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249472841

• Making Of
  • Also Available
  • Korte film: The Catcher

Op de DVD staat een transfer met een beeldformaat van 1.85:1, maar helaas is deze niet anamorf. Daardoor wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van het aantal beschikbare beeldlijnen. En dat is jammer en eigenlijk ook niet meer van deze tijd. De kwaliteit van het beeld is verder prima in orde. Een goede scherpte met een goed contrast waarbij de details duidelijk zichtbaar blijven. De kleuren zijn helder en mooi verzadigd. Hier en daar is wat filmgrain waarneembaar en ook beeldruis duikt regelmatig op. Een hele enkele keer is in de achtergrond lichte blokvorming te zien, maar dit is minimaal. Er zijn geen beschadigingen of vuiltjes aanwezig.
De film is onderverdeeld in slechts 8 hoofdstukken die ieder ook afzonderlijk via het menu zijn te kiezen. Een laagwisseling is nauwelijks waarneembaar. De ondertiteling is van een vrij groot lettertype en de onderste regel staat in de zwarte balk, waardoor het bekijken op 16x9 formaat lastig wordt voor diegene die de ondertiteling nodig heeft. Deze valt dan namelijk buiten beeld.

Qua geluid is er de keuze uit een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.0 (448 kb/s) geluidstrack. De DD 5.0 track is echter een unwrapped versie, waarbij op electronische manier het surroundgeluid is gecreëerd. De achterkanalen bevatten hetzelfde geluid als het frontkanaal, dus daar zijn ook de dialogen hoorbaar. Behalve een ruimtelijke werking voegen ze niet echt iets toe. Het geluid is verder degelijk, maar niet spectaculair. Dialogen zijn uitstekend verstaanbaar en de karige geluidseffecten klinken degelijk. Bij enkele scènes zijn stereo atmosferen gebruikt, maar voor het overgrote gedeelte is het vrij rustig. De weinig subtiele muziek staat vrij hard in de mix en smeert veel dicht en dat is jammer. Met iets meer aandacht en nuance hiervoor was het geheel zeker beter geweest. Het DD 5.0 geluid klinkt wel wat helderder dan het DD 2.0 geluid en er is ook iets meer detail hoorbaar.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat, zonder achtergrondgeluid.
Behalve de hieronder genoemde extra’s bevat de DVD ook enkele trailers van andere Homescreen uitgaves, namelijk Close to Home en Das Leben Der Anderen.

Making of: The Gymnast (15 min)
Deze making of is onderverdeeld in drie delen. In het begin neemt Dreya Weber de kijker mee in de wereld van het aerial dancing. In het tweede deel vertellen Weber, Yungmee en regisseur Farr over het verhaal en inhoud van de film. Het laatste deel is ingeruimd voor cameraman Marco Fargnoli.
De documentaire is in 1.33:1 beeldformaat en heeft DD 2.0 geluid. Er is geen Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Korte Film: The Catcher (13½ min)
Een korte film van Ned Farr en Dreya Weber, waarin een vrouwelijke trapezewerkster visioenen krijgt van een mannelijke trapezewerker die haar moet vangen tijdens de oefeningen. Bestaat hij nou wel of niet? De film is in 1.33:1 beeldformaat en heeft DD 2.0 geluid.

Trailer (2 min)
Een sfeervolle trailer van de film in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en met DD. 2.0 geluid. Er wordt geen voice-over gebruikt, maar tussentitels. De beelden doen het werk, er worden – op de laatste zin na – geen dialoogfragmenten gebruikt. Er is Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Jane Hawkins werkt als masseuse, maar is toe aan iets nieuws. Een toevallige ontmoeting brengt haar in de wereld van het aerial dancing. Daar maakt ze kennis met Serena. Tussen de twee ontstaat langzaam een innige band.
The Gymnast is een op diverse fronten geslaagde film, die zorgvuldig met het thema homosexualiteit omgaat. Zonder platte beelden wordt duidelijk hoe de twee met de ontstane situatie omgaan. De aerial dancing is visueel zeer aantrekkelijk en beide actrices verstaan hierin hun vak. Het is jammer dat de film niet anamorf op de DVD staat, zeker gezien de goede kwaliteit van het beeld. Het geluid is degelijk, maar zeker niet spectaculair. Vooral de opdringerige muziek verknalt de sfeer een beetje. Met een paar aantrekkelijke extra’s is de DVD zeker het overwegen waard, al had er meer in gezeten met een anamorf beeldformaat.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.