David Gilmour - Remember That Night: Live at The Royal Albert Hall

04-12-2007

8.3

David Gilmour - Remember That Night: Live at The Royal Albert Hall (Blu-ray)

Op 29, 30 en 31 mei 2006 gaf zanger / gitarist David Gimour drie concerten in het uitverkochte Royal Albert Hall in Londen. De concerten werden gegeven in het kader van Gilmour’s On An Island tournee. Twee maanden eerder speelde Gilmour met dit programma in Nederland. Op 19 en 20 maart 2006 gaf hij twee concerten in De Heiniken Music Hall in Amsterdam.
Centraal in het programma staat natuurlijk het album On An Island, dat in 2006 verscheen. Uiteraard speelt ‘the voice and guitar of Pink Floyd’ ook nummers uit het oeuvre van Pink Floyd. David Gilmour heeft ook enkele gasten tijdens het concert. Graham Nash en David Crosby verlenen vocale ondersteuning, Robert Wyatt speelt de trompet en David Bowie sluit samen met David Gilmour het concert af. De tracklisting van het concert is als:

1. Speak to Me
2. Breathe
3. Time
4. Breathe (reprise)

On An Island
5. Castellorizon
6. On An Island
7. The Blue
8. Red Sky At Night
9. This Heaven
10. Then I Close My Eyes
11. Smile
12. Take A Breath
13. A Pocketfull of Stones
14. Where We Start

Intermission

15. Shine On You Crazy Diamond
16. Fat Old Sun
17. Coming Back To Lie
18. High Hopes
19. Echoes
20. Wish You Were Here
21. Find The Cost Of Freedom
22. Arnold Layne
23. Comfortably Numb

David Gilmour kwam in 1968 bij de psychedelische rockgroep Pink Floyd. Gilmour nam de plek in de medeoprichter Syd Barrett, die erg leed onder de gevolgen van drugsgebruik en psychische problemen. Na het vertrek van Barrett kwam het merendeel van de composities van Pink Floyd van de hand van Gilmour en Waters. De rol van Waters werd steeds dominanter en in 1983 verliet Waters de groep. Vanaf dat moment bepaalde David Gilmour in belangrijke mate het gezicht van de Engelse popgroep. Naast zijn composities voor Pink Floyd maakte Gilmour later ook enkele solo albums. Het meest recente album is On An Island dat in 2006 verscheen. Bijzonderheid van het album is dat het eerste album was dat volgens de ‘Carbon Neutral Guidelines’ is vervaardigd. volledig volgens Dit album is ook de aanleiding en basis voor het gelijknamige tournee, waar Remember That Night een registratie van is. De titel Remember That Night is de eerste regel van het album titelliedje On An Island.
David Gilmour wordt tijdens het concert muzikaal ondersteund door zijn band, bestaande uit:
- Richard Wright (keyboard, vocals)
- Phil Manzanera (guitar, vocals)
- Jon Carin (keyboards, steelguitar, vocals)
- Guy Pratt (bass guitar, vocals)
- Steve DiStanislao (drums, vocals)
- Dick Parry (saxophone, keyboards)
David Gilmour werkt met de meeste van deze mensen al heel lange tijd samen. Enkele van hen speelden in 1995 ook mee tijdens de P.U.L.S.E concerten.
Dan zijn er enkele speciale gasten, die in één of meer nummers met David Gilmour en zijn band samenspelen. Trompettist Robert Wyatt geeft muzikale ondersteuning bij het nummer Then I Close My Eyes. De heren David Crosby en Graham Nash zingen enkele nummers met David Gilmour samen. En gedrieën zingen zij aan het einde van het concert het prachtig a capella gezongen Find The Cost Of Freedom. Deze drie muzikale gasten spelen trouwens ook mee op het studioalbum On An Island. Het concert wordt besloten met twee nummers samen met David Bowie.
Als fan van Pink Floyd en David Gilmour word je getrakteerd op fantastisch gespeelde nummers. Het volledige album On An Island wordt integraal gespeeld. Daarnaast enkele bekende nummers uit de Pink Floyd periode met en zonder Roger Waters. Een paar nummers springen er toch wel uit, juist vanwege het bijzondere karakter van deze nummers. Ze worden te weinig gespeeld. In de eerste plaats het schitterende Echoes, dat hier geheel gespeeld wordt. Niet alleen muzikaal een juweel, ook de gebruikte lichtshow mag er zijn. Een van de laatste nummers is Arnold Layne, een compositie van Syd Barrett, op dit concert gezongen door David Bowie.
Voor de regie van dit concert tekende de bekende regisseur David Mallet. Mallet heeft vele musical- en concertregistraties op zijn naam heeft staan, waaronder de registratie van het Pink Floyd concert P.U.L.S.E en de registratie van Gilmour’s optreden in 2001 tijdens het Meltdown Festival in de Royal Festival Hall in Londen. Remember That Night is een prachtig muzikaal concert met een subliem spelende David Gilmour. Een must voor elke muziekliefhebber.

EMI Music heeft dit concert, dat eerder al was uitgebracht op een 2-DVD combinatie, nu ook uitgebracht op Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc set bestaat ook uit twee schijven. Deze bespreking betreft deze Blu-ray Disc uitgave, waarbij we een vergelijking maken met de eerdere DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Muziek
Speelduur: 153 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: EMI Music
EAN: 5099950430994

• Photo Gallery
  • 3 documentaires
  • Fotoboekje
  • 13 Bonustracks
  • Twee muziekvideo's
  • Island Jam 2007

Het concert is met HDV camera’s in High Definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de Blu-ray Disc. Het concert staat in zijn geheel op één 50 GB dual layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080i (1080 beeldlijnen interlaced). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. De tijdsduur van het concert op deze Blu-ray Disc is gelijk aan de SD DVD uitgave, dus 153 minuten.

Regisseur David Mallet heeft het concert met rustige beeldwisseling sfeervol vastgelegd. Daarbij natuurlijk aandacht gevend aan de individuele muzikanten, met David Gilmour als het centrale middelpunt. Maar ook aan de mooie Royal Albert Hall zaal die afgeladen vol is met publiek en de lichtshow. Een belangrijk kritiekpunt bij de DVD release was de compressie artefacten die zichtbaar waren. Dit vooral als gevolg van de lastige opname omstandigheden met een lichtshow met sterk wisselende gekleurde lichteffecten en rookeffecten. Bij het nummer Echoes ging het door de vele intense lichtflitsen helemaal fout met het beeld. Is dit nu beter met deze HD uitgave? Die vraag beantwoorden we met een volmondig ja. Het beeld ziet er nu mooi scherp, kleurrijk en zeer gedetailleerd uit. Vooral onder goed verlichte omstandigheden. De compressiefoutjes die bij de DVD release zichtbaar waren, zijn nu volledig verdwenen. Minpuntje is nog wel de duidelijk aanwezig ruis, maar de oorzaak daarvan ligt bij de gebruikte digitale camera’s in combinatie met de zeer gedempte lichtomstandigheden. Dan is ook de mate van detaillering wat minder. Ook zie je dat de digitale opname last heeft van de sterk wisselende lichtintensiteiten. Niet alleen de camera’s trouwens, de felle lichteffecten doen soms zeer aan je ogen. Maar bij deze HD release overheerst nu wel het gevoel dat de transfer er veel zuiverder en meer gedetailleerd uitziet en een grote verbetering is ten opzichte van de DVD release. Het concert is zodanig in hoofdstukken opgedeeld dat iedere song een eigen hoofdstuk heeft en daarmee snel te selecteren is. De optionele Nederlandse ondertiteling, voor als er een woordje gesproken wordt, is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst. Kies je de Engelse ondertiteling, dan staan ook de songteksten in beeld.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Bij het geluid heb je keuze uit twee hoogwaardige audiotracks, te weten een ongecomprimeerde PCM 2.0 stereotrack (24 bit, 48 kHz) en een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (24 bit, 48 kHz). Beide bieden je de mogelijkheid om met een zuiver en gedetailleerd geluid te genieten van het concert. We concentreren ons even op de surroundtrack. De nadruk van de muziek ligt op de beide frontspeakers, waar het concert met een goed klinkend breed stereogeluid heeft. De centerspeaker en de surrounds worden gebruikt voor bijzondere geluidseffecten. Het geluid van het enthousiaste publiek klinkt vanuit alle speakers (behalve natuurlijk de subwoofer). De soundtrack klinkt zeer fraai gedetailleerd en hier ligt vooral de meerwaarde ten opzichte van de gewone Dolby Digital track op de DVD release. Door de betere detaillering komen de verschillende instrumenten beter tot uiting en is ook het muzikale karakter van de instrumenten beter te horen. Ook bij het slagwerk is de verbetering, met name in het hoog, goed hoorbaar. Een kritiekpunt bij de DVD release was het gevoel dat soms het laag niet voldoende was. Bij deze HD release heb je dat gevoel niet. Er is duidelijk verschil te horen in het aanwezige laag bij de verschillende nummers. Beter is nu ook te merken dat dit laag afhangt van het type basinstrument dat gespeeld wordt. Bij de meeste nummers komt het laag via de frontspeakers en wordt het LFE kanaal niet gebruikt. Dit laag is nooit nadrukkelijk aanwezig, maar integreert mooi in de muziek. Bij bepaalde nummers is het laag veel nadrukkelijker, hoort ook zo, waarbij dan ook het LFE kanaal extra ondersteuning geeft voor een dieper of dynamischer laag. Zowel de surroundtrack als de stereotrack klinken beiden zeer aangenaam, waarbij de muziek als het ware een soort ontspannen klank heeft. Kortom, even het volume wat extra opendraaien om heerlijk te genieten van een fraai concertgeluid.

De Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde fraai geanimeerde menuschermen als bij de DVD release. Er is geen gebruik gemaakt van de techniek met overlay schermen. De extra’s staan op de tweede Blu-ray Disc. De extra’s zijn identiek aan de extra’s op de DVD release. Het merendeel van de extra's heeft ook 1080/60i HD beeldresolutie. Alle extra’s hebben een PCM 2.0 (16 bit / 48 kHz) geluid. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Music Tracks (28 min)
Hier een aantal keuzen:

Bonustracks from The Royal Albert Hall (29 min)
Heerlijk, nog een half uur extra concertnummers. Er zijn vijf nummers:
1. Wot’s… Uh The Deal
2. Dominoes
3. Wearing The Inside Out (featuring Richard Wright)
4. Arnold Layne (featuring Richard Wright)
5. Comfortably Numb (featuring Richard Wright)
Van de drie concertavonden in The Royal Albert Hall heeft David Bowie slechts één keer meegezongen. De andere avonden heeft Richard Wright de nummers gezongen. De technische specificaties het geluid zijn bij deze nummers gelijk aan het concert, dus keuze uit een 24 bit PCM 2.0 track en een 24 bit Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack.

Dark Globe (2 min)
Live nummer met David Gilmour tijdens ander concert. Beeld is zwart/wit

Astronomy Domine (5 min)
Studio uitvoering van dit nummer door Gilmour en zijn band.

This Heaven (4½ min)
Gilmour en band spelen dit nummer ter voorbereiding op het concert.

The Mermaid Theatre Performance (32½ min)
Vijf gespeelde nummers van een concertoptreden in het Mermaid Theatre in Londen:
1. Castellorizon
2. On An Island
3. The Blue
4. Take a Breath
5. High Hopes

Music Videos (11 min)
Twee muziekvideo’s van nummers van het On An Island album.

Island Jam 2007 (5 min)
Gilmour en zijn band spelen even lekker weg bij Gilmour thuis.

Breaking Bread, Drinking Wine (46½ min)
Leuke documentaire met een impressie van de On An Island tournee, beginnend in de studio’s in Bray en eindigend in Gdansk. Veel achter de schermen opnames, met een band die het zeer naar zijn zin heeft en veel persoonlijke beelden. Uiteraard ook beelden van het Royal Albert Hall optreden. En ook een korte meeting met Roger Waters. Gedurende de documentaire kun je nog meer beelden zien, wanneer een bepaalde symbool in beeld verschijnt en je dan op je afstandsbediening op enter drukt.

The Making of ‘On An Island’ (17 min)
Eveneens leuke documentaire over de tot stand koming van het studioalbum ‘On An Island’. Met veel beelden in de opnamestudio. Ook veel uitleg van David over het album.
Ook in deze documentaire extra achtergrondmateriaal, wanneer een symbool in beeld verschijnt.

The West Coast (5 min)
Korte impressie van de Amerikaanse tour.

Photogallery (7 min)
Leuke diavoorstelling van foto’s die tijdens de tour zijn gemaakt. Met muziek op de achtergrond.

Credits (4½ min)
Een overzicht van alle mensen die meegewerkt hebben aan de tour.

De beide Blu-ray Disc’s zitten in een uitbouwbare digipack verpakking. De digipack heeft hetzelfde kleinere formaat als bij de Blu-ray Disc doosjes wordt gehanteerd. Daarnaast heeft deze digipack een lichtblauwe band om te benadrukken dat dit een Blu-ray Disc release is. Een boekje met foto’s, tracklisting en creditoverzicht maakt het geheel compleet.

Remember That Night is de registratie van het live concert van David Gilmour en zijn band in de Royal Albert Hall in Londen. Gilmour gaf daar in mei 2006 drie concerten. Deze concerten zijn onderdeel van Gilmour’s On An Island tournee. Op het concert speelt Gilmour integraal zijn laatste studioalbum On An Island. Uiteraard speelt hij ook Pink Floyd nummers. Als muzikale gasten treden op David Crosby, Graham Nash en David Bowie. De registratie van regisseur David Mallet laat het concert met uiteraard weer een schouwspel van licht sfeervol tot zijn recht komen.
Deze dubbel Blu-ray Disc High Definition uitgave van EMI is bijzonder goed geslaagd. De High Definition beeldkwaliteit oogt zeer goed, al heeft het beeld nog steeds bij sommige lichtsituaties last van ruis. Maar de beeldkwaliteit is een hele verbetering ten opzichte van de DVD release. Het 24 bit lossless gecomrpimeerde Dolby TrueHD 5.1 surround geluid klinkt geweldig en geeft het muzikale aspect van het concert bijzonder natuurgetrouw en fraai weer. Op de tweede Blu-ray Disc staan dezelfde extra’s als bij de DVD release. Nog meer muzikaal materiaal om van te genieten en een paar interessante documentaires, het merendeel in HD beeldkwaliteit. Een fraaie uitgave die we van harte aanbevelen.

HD DVD
Remember That Night is alleen op Blu-ray Disc uitgebracht en dus niet verkrijgbaar op HD DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door ZZZ-17.