Dinosaur

17-12-2007

6.8

Dinosaur (Blu-ray)

We gaan 65 miljoen jaar terug in de tijd. De dinosaurussen zwerven over de aarde en één van hen is Aladar. Aladar is een iguanodon die per ongeluk van zijn eigen soort wordt gescheiden als hij nog in het ei zit. Gelukkig wordt hij liefdevol opgenomen in een groep lemuren, waartoe ook de bijdehante Zini en de meelevende Plio behoren. Wanneer een verwoestende meteorenregen de aarde treft, wordt hun thuis totaal vernietigd. Aladar en ‘zijn lemuren familie’ (wat daar van over is), gaan op zoek naar een nieuw thuis. Als zij onderweg bedreigd worden door de aasetende oviraptors, kunnen zij zich gelukkig aansluiten bij een groep dinosaurussen die op weg zijn naar de veilige ‘broedgebieden’.
Deze groep staat onder leiding van Kron, een hardvochtige dinosaur, die de groep zodanig voortstuwt dat de zwakkeren zullen afvallen. Aladar trekt zich het lot van deze zwakkeren aan en helpt hen zoveel mogelijk. Maar het gevaar ligt op de loer, twee gevaarlijke carnotaurussen zitten achter de groep aan. Aladar en de groep zullen hun best moeten doen om op tijd de veilige broedgebieden te halen.

Dinosaur is met een budget van $ 130 miljoen (onofficieel zelfs $ 200 miljoen) de duurste Disney productie ooit geworden. De lijst met medewerkers (bij de aftiteling) is enorm. Dat de film een dure productie is, is aan de film ook wel te zien. Want Dinosaur is een knap staaltje animatie. De film is een uitgekiende combinatie van echte (film)beelden van Tahiti en Hawaï, die al of niet digitaal bewerkt zijn, digitale animatie en traditionele getekende animatie. En dit geeft fraaie sfeervolle beelden met een indrukwekkend realisme, dieptewerking en detaillering. Ook aan de zichtbare uitdrukking van emotie van de verschillende dino-karakters is veel aandacht besteed.
Het verhaal van Dinosaur is het eerste kwartier mooi kleurrijk en gemoedelijk van aard. Als vervolgens de meteorenregen is gevallen, verandert het karakter van de film totaal. De kleuren zijn grauwer en de film is vanaf dat moment veel grimmiger. Dan ligt het zwaartepunt op de rauwe werkelijkheid van overleven, de bedreigingen en het gevecht met andere dinosaurussen. Uiteraard is het Disney film, dus het verhaal gaat ook over de waarde van vriendschap en dat je met moed, hoop en trouw de allergrootste obstakels kunt overwinnen. Voor de allerkleinsten heeft het verhaal toch wel een aantal bedreigende momenten die beangstigend kunnen overkomen. Een ander sterk punt van de film is de prachtige, opzwepende muziek van James Newton Howard. De dialogen zijn natuurlijk weer ingesproken door bekende acteurs en actrices, zoals D.B. Sweeney, Alfre Woodard, Julianna Margulies, Ossie Davis en Hayden Panettiere. Oorspronkelijk was geen dialoog in de film gepland, maar op aandrang van Michael Eisner zijn toch dialogen in de film gekomen. Dinosaur is visueel een mooie film waarin een grimmige overlevingsverhaal over Dinosaurussen op bijzondere wijze is verfilmd.

Buena Vista heeft Dinosaur in 2001 op DVD uitgebracht. Onze recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. Nu is Dinosaur in High Definition beschikbaar op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Animatie
Jaar: 2000
Speelduur: 82 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418147167

• Uitgelichte scènes
  • De monsterwolk
  • Blu-scape 'oorsprong'

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de oudere MPEG-2 coderingsmethode.

De beeldkwaliteit van de DVD die in 2001 is verschenen beoordeelden we met de maximale score. Het High Definition beeld op deze Blu-ray Disc geven we niet de maximale score. Waarom niet? Het beeld ziet er zeker mooier uit dan op de DVD. De kleuren zijn fantastisch mooi, zeker bij de beginscène van de film. Het beeld oogt helder en contrastrijk en de kleuren zijn goed verzadigd. Vooral bij de wat meer donkere scènes valt op dat het schaduwdetail van het HD beeld beter is. In het algemeen oogt het beeld goed scherp met veel detail. Let maar eens op de vele kleine haartjes bij de lemuren, of de doortekening van de huid van de dinosaurussen. Het ziet er allemaal zeer gedetailleerd uit. Maar voor een (deels) digitaal gemaakte film oogt het beeld niet echt gestoken scherp. Dit maakt wel dat de digitale beelden en de echte live (natuur) opnames, waar ook gebruik van is gemaakt, goed met elkaar integreren. Het beeld is nagenoeg vrij van artefacten. Een paar momenten in de film is banding te zien (niet egaal kleurverloop), zoals bijvoorbeeld in de paarsachtige lucht vlak voordat de meteoriet valt. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar, maar staat wat aan de hoge kant in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wat het geluid op deze Blu-ray Disc betreft concentreren we ons op de Engelse en de Nederlandse soundtracks. Bij de originele Engelse soundtrack heb je keuze uit een goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en zeer fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (24 bit / 48 kHz – 6.9 M/bs) soundtrack. De Nederlandse nasynchronisatie is naar keuze te beluisteren in Dolby Digital 5.1 en in DTS 5.1 surroundtrack (24 bit / 48kHz – 1.5 Mb/s). Daarnaast zijn nog Franse en Spaanse nasynchronisaties aanwezig, voor ons minder interessant.
Bij de ongecomprimeerde Engelse PCM 5.1 soundtrack heb je een zeer dynamisch en ruimtelijk geluidsbeeld. De geluidsmix van de film is sowieso met veel gevoel voor richting en subtiele details gemaakt, waarbij alle speakers bijdragen aan het zeer ruimtelijke geluidsbeeld. Er ligt een lichte nadruk van de soundtrack op de voorste speakers. De surroundspeakers worden zeer actief gebruikt, in split-surround (stereo) voor de omgevingsgeluiden en de speciale geluidseffecten. Vergeleken bij de DVD uitgave, die een Dolby Digital track met de lage bitrate van 384 kb/s heeft, valt op dat vooral surroundkanalen nu veel duidelijker en nadrukkelijker onderdeel uitmaken van de geluidsmix. Als totaal geeft dit een voller en meer ruimtelijk geluid. Deze ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack heeft een zeer goede dynamiek en een prima gecontroleerd en diepgaand laag. Dit laag valt vooral op bij de meteoreninslag aan het begin van de film of de zware voetstappen van de grote dino’s. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal.
De Dolby Digital soundtrack op deze Blu-ray Disc klinkt ook eveneens zeer fraai en klinkt dankzij de iets hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup voller en gedetailleerder ten opzichte van de DVD. Dit geldt ook voor de Nederlandse nasynchronisatie, die hier tevens geniet van een goed klinkende full bitrate DTS 5.1 surroundtrack. De Nederlandse nasynchronisatie is prima gedaan. Ook naar deze versie is het aangenaam luisteren en ook hier zijn de stemmen goed in balans met de overige geluiden en muziek.

De Blu-ray Disc start met een reclametrailer voor andere High Definition Buena Vista uitgaven. Daarna start de film automatisch, zonder tussenkomst van een menuscherm.
Ook deze Blu-ray Disc maakt gebruikt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Van de extra’s op DVD uitgave, is slechts één piepklein onderdeeltje op deze Blu ray Disc overgenomen. De rest moet je helaas missen.

Uitgelichte scènes
Geeft je de mogelijkheid om direct naar enkele vooraf geselecteerde scènes in de film te gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc. In 1080p HD resolutie.

Blu-Scape Short \"Origins\" (6 min)
Een visueel fraaie korte film van filmmaker Louie Schwartzenberg, waarin enkele locaties van de film worden bezocht. De korte film is bedoeld als een soort promotiefilm voor High Definition en staat daarom in HD 1080p resolutie op de schijf en heeft als optie om doorlopend in continue herhaling te spelen.

De monsterwolk (4 min)
Kort filmpje over de animatie van de wolk die na de inslag van de grote meteoor op de dieren afkomt. Resolutie is 1080p HD. Dit filmpje is op de DVD release onderdeel van de making of featurette.

DVD zit ook een inlay met in drie talen een overzicht van de tracklisting.

Dinosaur is qua beeld een indrukwekkende animatiefilm over dinosaurussen en lemuren die na een allesvernietigende meteoorinslag op zoek gaan naar een nieuw broedgebied. In de film is gebruik gemaakt van een knappe integratie van digitale en traditionele animatie met live action natuurbeelden. Het verhaal over vriendschap en overleven is leuk, maar kan voor de allerkleinsten op sommige momenten te beangstigend zijn.
De Blu-ray Disc heeft een goede High Definition beeldkwaliteit en een zeer goede PCM 5.1 geluidskwaliteit. Beide zijn een verbetering ten opzichte van de DVD release. Qua extra’s geen verbetering, waarbij slechts één zeer kort extraatje op de Blu-ray Disc uitgave is overgenomen. Dat is een tegenvaller.