AC/DC - Plug Me In

06-02-2008

7.5

AC/DC - Plug Me In (DVD)

In het ruim dertigjarig bestaan van de band heeft AC/DC talloze concerten en televisieoptredens gegeven. In de beginjaren was dat met zanger Bon Scott. Na zijn overlijden in 1980 stopte de band niet, maar ging verder met zanger Brian Johnson. Op de eerste DVD van Plug Me In zijn de opnames met Bon Scott te zien over de periode 1975-1979, op de tweede DVD zijn de opnames van de periode 1981-2003 met zanger Brian Johnson te zien. De totale tracklist is te lang om hier te noemen, maar van alle bekende nummers zijn opnames te zien. Maar ook enkele wat minder bekende nummers passeren de revue.

AC/DC is de meest succesvolle (hardrock-)band uit de Australische geschiedenis. Al sinds 1974 is de band actief. De gebroeders Angus en Malcolm Young besloten een band te beginnen en zagen in Bon Scott de perfecte frontman. Die gedachte was juist, want men wist in een kort tijdsbestek een grote schare fans te krijgen. De simpele recht toe, recht aan harde rock met bluesinvloeden werd erg populair. De grote doorbraak kwam met de elpee Let There Be Rock met het gelijknamige titelnummer en de klassieker Whole Lotta Rosie. Speelde men in de beginperiode nog op middelbare scholen, nadien trad men op in de grootste zalen van Europa en Amerika. Er leek een abrupt einde te komen aan de carrière van de band toen zanger Bon Scott begin 1980 aan de gevolgen van overmatig drankgebruik tijdens een feestje overleed. Hij stikte in z’n eigen braaksel. De band besloot echter door te gaan en haalde voormalig Geordie zanger Brian Johnson binnen. Johnson heeft qua zangstijl veel overeenkomsten met Bon Scott. Back in Black is de eerste elpee met Johnson en blijkt van hoge kwaliteit te zijn met nummers als Hells Bells en You Shook Me All Night Long. Het succes blijft maar groeien en AC/DC wordt een van de meest toonaangevende bands in het rockgenre. Toch vinden veel fans dat AC/DC altijd verbonden blijft met Bon Scott, ondanks dat ondertussen al ruim 24(!) jaar Brian Johnson de frontman is.
Op de release van Plug Me In komen we veel onbekend en oud materiaal tegen, voornamelijk van live concerten en enkele televisieoptredens. Daaronder ook drie nummers die AC/DC in 1979 speelde voor Veronica’s Countdown in de Rijnhallen in Arnhem. Vooral bij de opnames op de eerste DVD, met Bon Scott als zanger, staan enkele zeer obscure stukken, zoals die van een optreden op een middelbare school in Australië. Opgenomen met slechts één camera, in zwart/wit en een bijna overstuurd geluid. Bijna niet om aan te zien, maar zeer bijzonder dat het materiaal gevonden is en nu beschikbaar is voor de fans. Wel vaker zijn de opnames niet zo briljant van beeld en geluid, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een zorgvuldig samengestelde uitgave, boordevol exclusief materiaal dat anders op de plank zou zijn blijven liggen. Jammer is wel dat er geen enkel recent materiaal op staat. Het eindigt in 2003, terwijl de band na die tijd nog vaak heeft opgetreden en interviews heeft gegeven. Hopelijk wordt dat bewaart voor een volgende uitgave.

Van Plug Me In zijn twee uitgaves beschikbaar. De hier besproken twee DVD uitgave en een drie disc uitgave, waarbij de derde DVD nog zo’n twintig extra nummers bevat, waaronder opnames van het programma “Top Pop”.

Regisseur

n.v.t.

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 238 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Music
EAN: 986971041798

• 2 boekjes
  • Interviews
  • Bonustracks
  • Beavis & Butt-Head Ballbreaker Tour Intro film
  • Rehearsals
  • Scrapbook

De DVD is een verzameling van live- en televisieoptredens door de jaren heen. Het verschil in beeldmateriaal is dan ook zeer groot, van abominabel tot bovengemiddeld. Duidelijk is dat geen van de opnames toereikend zou zijn voor een uitbreng als afzonderlijke DVD. Daarvoor is de kwaliteit te matig en komt regelmatig niet boven home-video niveau uit. Maar het gaat in deze uitgave meer om de obscuriteit van de opnames dan de kwaliteit. Zo bevatten de beelden van de opnames in de St. Albans High School in Australië (School Days, T.N.T.) erg veel drop-outs en zijn ze in zwart-wit. Verder is bij de oudere beelden veel interferentie aanwezig. Naarmate de beelden van een recentere datum zijn, wordt de kwaliteit ook beter. Helemaal geweldig is het echter bij geen enkele opname. Dat komt mede doordat de DVD in het NTSC formaat is, waardoor er minder beeldlijnen zijn. Vooral bij veel bewegende beelden komt die beperking tot uiting.
Elke nummer heeft z’n eigen chapterstop. De introducties tussen de nummers door zijn ondertiteld, onder meer in het Nederlands. De songteksten zelf zijn niet ondertiteld.

Net als bij het beeld is ook de kwaliteit van het geluid heel divers. Men heeft als uitgangspunt wel een hoge norm gekozen, namelijk LPCM 2.0 (1536 kb/s), wat overeenkomt met CD-kwaliteit. Lang niet alle opnames komen aan die norm. Opvallend is dat veel concertopnames, waaronder dat van Countdown, in mono zijn! Bij de oude opnames is dat nog wel voor te stellen, maar bij opnames van na 1985 mag je toch verwachten dat ze stereo zijn. Op de eerste DVD zijn de opnames van XXX het beste. Van DVD 2 steken de opnames in de Joe Louis Arena in Detroit van 1983 (Guns for Hire, Dirty Deeds Done Dirt Cheap) er bovenuit, met een eervolle vermelding voor de opnames van het Tushino Airfield concert in Moskou in 1991 en in het Circus Krone theater in München in 2003 (Stiff Upper Lip, Thunderstruck).

De DVD heeft een geanimeerd menu van een AC/DC - Space Invaders videospel in 1.33:1 beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. De 2 DVD’s zijn verpakt in een mooie digipack uitgave. De extra’s zijn verdeeld over beide DVD’s. DVD 1 bevat de extra’s over de periode 1975-1979 met Bon Scott en DVD 2 de extra’s over de periode 1981-2003 met Brian Johnson. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

DVD 1

Interview Sydney Airport, 1976 (1½ min)
Een interview met de jonge band AC/DC voor het programma Countdown Australia op het vliegveld van Sydney. Ze hebben net de elpee High Voltage uitgebracht in Europa en ze staan op het punt om naar Engeland te vliegen. Wat verwachten ze dat er daar gaat gebeuren?

Interview in Covent Garden, London, 1976 (2½ min)
Inmiddels gearriveerd in London interviewt het programma Countdown Australia de band nogmaals. De eerste tournee is achter de rug en de band wordt naar hun bevindingen gevraagd.

Baby Please Don’t Go (2 min)
Opnames van een concert in 1976 in het Circus Krone in München van het nummer Baby Please Don’t Go van Big Joe Williams (waarvan de cover op de eerste elpee van AC/DC staat). Het nummer is met slechts één camera opgenomen en de beeldkwaliteit is abominabel. We krijgen wel een striptease van Angus Young te zien.

Problem Child (4½ min)
Wel met meerdere camera’s opgenomen, maar ook van abominabel slechte beeldkwaliteit is de opname van Problem Child tijdens een concert in de Myer Music Bowl in Melbourne in 1976. De geluidskwaliteit is daarentegen wel erg goed.

Promo film “Dirty Deeds Done Dirt Cheap” (1 min)
Een kort promotiefilmpje voor de nieuwe elpee Dirty Deeds Done Dirt Cheap in 1976.

Interview met Bon Scott (15 min)
Wederom een interview van Countdown Australia, nu met Bon Scott in 1977. AC/DC is net terug van een tournee door Amerika. In de tussentijd is de punk enorm opgekomen in Engeland. Wat merkt/vindt Bon Scott hier van? En wat zal de nabije toekomst brengen?

Rock ’n Roll Damnation (3½ min)
Opnames van het nummer Rock ’n Roll Damnation voor het programma Top Of The Pops van de BBC in 1978. Het betreft hier een playback opname.

Interview in Atlant, Ge, USA 1978 (1½ min)
Na een introductie als de meest succesvolle hardrockband uit Australië geeft de band een interview na afloop van een concert.

Live Théatre De Verdure, Nice, 1979 (3 min)
De opnames zijn gemaakt op Super 8 filmmateriaal. Het meest bijzondere is dat het waarschijnlijk het laatste beeldmateriaal is van Bon Scott tijdens een optreden, omdat hij nog geen twee maanden later overlijdt.

DVD 2

Beavis & Butt-Head “Ballbreaker Tour” Intro Film (1½ min)
Een kort filmpje met de van MTV bekende Beavis en Butt-Head als introductie voor de Ballbreaker Tour van AC/DC in 1996.

Brian & Angus interview in Brussels, 1981 (4 min)
Tussen abominabel slechte opnames van Hells Bells door interviewt het Australische programma Countdown zanger Brian Johnson en gitarist Angus Young in de kleedkamers van Forest Nationaal in Brussel. Het is nog niet zo lang geleden dat zanger Bon Scott is overleden en Brian Johnson wordt gevraagd of het niet moeilijk is om die rol over te nemen.

Whistle Test Interview Monsters of Rock, 1984 (1 min)
Het programma Whistle Test van de BBC vraagt Angus Young en Brian Johnson naar de rivaliteit tussen AC/DC en Van Halen, dat jaar de headliners op Monsters of Rock in Donington. Een kort statement met weinig diepgang.

Gone Shooting (4 min)
Voor de opnames in de VH1 studio’s in London speelt AC/DC als soundcheck het nummer Gone Shooting. Het geluid moet nog ingeregeld worden en de monitoring van Brian Johnson werkt ook nog niet helemaal perfect. Pas halverwege het nummer lijkt alles in orde. De goede opname van het nummer staat in de reguliere tracklist op DVD 2.

Rock Me Baby (6 min)
Angus en Malcolm Young zijn te gast bij de Rolling Stones in Leipzig tijdens hun Licks Tour in 2003. Samen spelen ze het nummer Rock Me Baby.

Scrapbook (6½ min)
Tijdens het nummer For Those About To Rock komt in een aaneenschakeling van beelden een verzameling krantenknipsels, concertkaartjes en backstage pasjes voorbij.

Boekjes
In de box zitten ook twee boekjes. Eén met foto’s en één met de credits en een artikel van David Frickle over AC/DC en deze DVD box.

AC/DC gaat al ruim dertig jaar mee in de hardrockwereld en is nog steeds immens populair. Het is de meest succesvolle hardrockband uit de Australische geschiedenis. De DVD geeft een bloemlezing uit het ruim dertigjarige bestaan van de band, die is op te delen in twee periodes: die met zanger Bon Scott en met zanger Brian Johnson, die Scott vervangt na zijn overlijden. De tracklist bevat vooral obscure opnames, die het zelfstandig niet tot een DVD zouden hebben geschopt. De kwaliteit is soms erg slecht, maar het gaat erom dat ze nu beschikbaar zijn voor de fans. Dat geldt ook voor de extra’s, die soms erg summier zijn, maar wel een indruk geven van de carrière van de band. Tel daarbij op dat dit alles in een mooie verpakking komt, waardoor deze DVD verplichte kost voor de fans is!