6th Day, The

13-06-2008

7.1

6th Day, The (Blu-ray)

In de nabije toekomst is het klonen van levende wezens op een hoog niveau aangekomen. Het klonen van mensen is verboden, maar dieren mogen zonder pardon nagemaakt worden. Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger) is iemand die niets van het klonen van dieren moet hebben. Wanneer zijn hond overlijdt, staat hij in dubio om hem toch te laten klonen, dit om zijn dochtertje niet teleur te stellen. Om tijd te maken voor een bezoek aan RePet, het bedrijf dat dieren kloont, wisselt hij zijn dienst met een collega. Deze trekt nu met een zeer rijke klant te bergen in voor een middagje skiën. Er gaat echter iets mis en als Adam later thuis aankomt, treft hij niet alleen zijn hond levend aan, maar bovendien ziet hij zichzelf in de huiskamer staan te midden van zijn familie.
Er is een mens gekloond en Adam Gibson is daar per ongeluk de dupe van geworden. Alles blijkt te draaien om de skitrip van die middag waarbij iets helemaal fout gegaan is. De mensen die Adam hebben gekloond hebben hun fout ontdekt en doen er alles aan om deze te verdoezelen. En dat betekend dat of Adam, of zijn kloon moet sterven. Nu begin een strijd tegen de klok, tegen zichzelf en tegen de mensen die Adam hebben gekloond.

Arnold Schwarzenegger heeft jaren de toppositie bekleedt op het gebied van actiesterren, tegenwoordig is hij de baas van heel Californië. Tijdens zijn toch wel indrukwekkende carrière heeft hij menig film gemaakt die hem veel fans heeft opgeleverd. Hij was voornamelijk te zien in actiefilms, maar hij verkende ook zijn komische talenten in enkele komedies. Ook maakte hij een reeks films die een mix waren van actie en science fiction en het hier besproken The 6th Day is hier een voorbeeld van. De film speelt zich af in de nabije toekomst en op het gebied van klonen zijn grote stappen gemaakt. Het is dan ook mogelijk om huisdieren te laten klonen, mocht deze komen te overlijden. Het klonen van mensen is niet toegestaan, maar het laat zich al raden, uiteraard gaat het hier fout. De prent stamt uit 2000, een tijd waarin klonen nog voor veel gespreksstof zorgde. Tegenwoordig hoor je hier veel minder over. Dit maakt tijdens het kijken van de film niet veel uit, aangezien het verhaal simpel een weg is om Arnold flink om zich heen te laten knallen. Er zullen dan ook geen zaken voorbij komen die nieuw zijn en feitelijk leent het verhaal veel van andere, vaak betere, films. The 6th Day kan dan ook het best omschreven worden als een vermakelijke actiefilm die doet wat hij moet doen en dat is dan uiteraard vermaken. De actiescènes zijn goed gemaakt en Arnold krijgt genoeg kans om zijn talenten op dit gebied te laten zien. De film is vooral gericht op het hele gezin en de actie doet daarom soms wat braaf aan. Acteertalenten heeft Arnold eigenlijk nooit gehad en vooral het laten zien van emoties gaat hem nog steeds slecht af. Deze scènes zijn dan ook de mindere van de film en doen soms eerder lachwekkend aan dan emotioneel. Het verhaal is verder te standaard en te cliché om er echt uit te springen en voor enige diepgang hoef je deze film ook niet te bekijken. De schurken zijn slecht en de goeden zijn goed, daar komt het allemaal wel op neer. Ook weten de slechten nooit hun doel te bereiken, ondanks al het beschikbare materieel en vuurkracht. Naast Arnold Schwarzenegger zien we nog enkele bekende gezichten voorbij komen en bekendste hiervan is toch wel Robert Duvall. Hij heeft echter niet veel te doen en kan dan ook weinig van zijn rol maken. Verder zien we bekende namen als Michael Rooker, Michael Rapaport en Tony Goldwyn in de film optreden. Samenvattend kunnen we zeggen dat The 6th Day een vermakelijke actiefilm is die lekker wegkijkt. Verwacht geen hoogstaande film, maar gewoon rechttoe rechtaan actie en zolang je hiermee rekening houdt, kom je niet voor verrassingen te staan.

The 6th Day is eerder op DVD verschenen en onze recensie van deze uitgave is hier te lezen. In deze recensie maken we een vergelijking tussen de DVD en de Blu-ray Disc.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2000
Speelduur: 123 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, En vele andere
EAN: 8712609673517

• On the 6th Day
  • The future is coming
  • storyboard comparisons
  • Animatics
  • Repet Infomercial And TV Spot
  • Previews

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 123 minuten tegenover 119 minuten op de PAL DVD uitgave.

De kwaliteit van het High Definition beeld van deze film is uitstekend. De transfer is erg scherp en laat veel detail zien, in zowel voorgrond als achtergrond. Soms oogt het beeld iets té scherp waardoor het kunstmatig overkomt. De kleuren laten een prima verzadiging zien en ogen erg natuurlijk. Vooral de huidtinten zien er erg goed uit. Ook het zwartniveau is van hoog niveau en de donkere scènes zijn goed te volgen dankzij een prima schaduwdetail. Van artefacten is geen sprake, alleen filmgrain is in lichte mate aanwezig. Dit leidt echter in het geheel niet af dus echt problemen veroorzaken doet dit niet. Een prima transfer die zich aardig kan meten met recente films.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz) op de schijf te vinden. De track klinkt precies zoals je mag verwachten bij een actiefilm zoals dit, namelijk een ruimtelijk geluidsbeeld en een diepgaand laag dat het geheel de nodige impact geeft. Tijdens de veel voorkomende actiescènes laten de surrounds veel effecten horen in split-surround en ook tijdens de rustiger momenten zijn ze aanwezig met omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal voorziet de actie van het benodigde laag en hierdoor maken de scènes meer indruk. De dialogen zijn ondanks al het geweld prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek horen en overige geluiden en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Een prima track die veel detail laat horen en erg ruimtelijk en dynamisch klinkt.

Na het opstarten van de schijf verschijnt er een menu waarin alle keuzes gemaakt kunnen worden, zoals het geluid en de ondertiteling. Tijdens de film is het menu ook op te roepen en wordt er gebruik gemaakt van een pop-up menu dat over het actieve beeld wordt weergegeven. De film wordt dus niet onderbroken tijdens het raadplegen van dit menu. Alle extra’s hebben een resolutie van 480p.

Showtime Special: The Future Is Coming (15 min.)
Een speciaal voor de televisie gemaakte promo waarin leden van de cast en crew vertellen over de film. Ze gaan in op het verhaal en hoe het was om de film te maken. Allemaal vrij kort en echt diep wordt er niet op het maken van de film ingegaan.

Animatics
De geanimeerde storyboards van twee scènes zijn hier te bekijken. Deze met de computer gemaakte filmpjes geven de regisseur de kans om te zien hoe een scene eruit komt te zien, uiteraard in ruwe vorm.

On The 6th Day
Deze extra is verdeeld in een aantal featurettes met allemaal een eigen onderwerp. Zo krijgen we te zien hoe enkele actiescènes gemaakt zijn, wordt er wat dieper ingegaan op de effecten en het uiterlijk van de film. De featurettes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.

Storyboards Comparisons
Door middel van een splitscreen zijn drie scènes te zien in hun uiteindelijke vorm en hoe ze eruit zien op papier in de vorm van een storyboard.

Repet – Infomercial And TV Spot
Hier zijn een reclamefilmpje en een voorlichtingsfilmpje van het bedrijf Repet uit de film volledig te bekijken.

Preview
Twee trailers van andere Sony films op Blu-ray en een Blu-ray promotietrailer.

In The 6th Day zien we twee maal Arnold Schwarzenegger voor de prijs van één. Hij speelt een man die wordt gekloond, terwijl dit helemaal niet is toegestaan. Zijn kloon neemt zijn leven over en Arnold moet rennen voor zijn leven als de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verwisseling hem het leven zuur maken. Hij moet in leven zien te blijven en bovendien zijn leven terug te zien krijgen. De prent is een vrij standaard actiefilm, maar weet genoeg te vermaken voor een avondje filmkijken. Voor diepgang zet je dit soort films toch niet op en de actie is goed gemaakt en ruim aanwezig. Arnold zet een rol neer die we allemaal van hem kennen en speelt dus feitelijk zichzelf. Fans van de breedgeschouderde actieheld weten echter wat ze kunnen verwachten. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is ruim voldoende en nadert het niveau van recente films op dit formaat. Ook het geluid weet te overtuigen en past prima bij het soort film. Tot slot zijn er enkele korte extra’s die ons een vluchtige blik geven in het tot stand komen van de film.