Men in Black

06-08-2008

8.5

Men in Black (Blu-ray)

James Edwards (Will Smith) is een jonge, enthousiaste politieagent in New York, die op een avond zijn snelste sprint moet inzetten om een boef aan te houden. Als het hem lukt om de boef in te halen, vallen hem een paar hele rare dingen op. Korte tijd later staat special agent Kay (Tommy Lee Jones) voor zijn neus en doet hem een vreemd voorstel. Na een aantal bijzondere testen komt James terecht bij een uiterst geheime organisatie die zichzelf ‘Men in Black’ noemt. James moet zijn huidige leven en identiteit opgeven en gaat dan door het leven als agent Jay. De ‘Men in Black’ is een geheime organisatie die de aanwezigheid van buitenaards leven op onze planeet in de gaten houdt. Deze ‘aliens’ zien eruit als mensen en leven ook als mensen. De echte mensen worden via een speciale flits onwetend gehouden. Jay en Kay krijgen de opdracht een intergalactische terrorist op te zoeken en zijn dodelijke complot te voorkomen. Deze terrorist (Vincent D’Onofrio) is een soort reuzeninsect, die op aarde in de huid van een mens genaamd Edgar is gekropen. Zijn doel is de vernietiging van het heelal. Terwijl vanuit de ruimte de Arquillians een ultimatum stellen alvorens de aarde te vernietigen, zoeken Kay en Jay naar Edgar. Ze krijgen hierbij hulp van de aantrekkelijke lijkschouwer Dr. Weaver (Linda Fiorentino). De tijd dringt….

Regisseur Barry Sonnenfeld maakte Men in Black in 1997. De film was direct een groot succes, zowel commercieel als artistiek. Men in Black blijkt een perfecte mix van komedie, sciencefiction en persiflage te zijn. Om met dat laatste te beginnen, de film is feitelijk één grote persiflage op de complottheorieën rond de aanwezigheid van buitenaards leven en de vermeende handelswijze van Amerikaanse overheid. Het komische aspect zit in bijna elke beeldcel van de film. De film was de doorbraak van komediant Will Smith. In Men in Black laat hij zich van zijn beste kant zien met geweldig aanstekelijke en droge humor en prachtig one-liners. Zijn opponent in deze is Tommy Lee Jones. Juist de volledige afwezigheid van humor bij zijn karakter, de man blijft echt onverstoorbaar, werkt weer op de lachspieren. En zo vormen beide een geweldig duo. Ander prachtig humor element komt van Vincent D’Onofrio in een rol van een reuzeninsect speelt die in een niet geheel passend mensenlichaam zit. De slapstick bewegingen die dat oplevert zijn prachtig. Dan heb je nog Linda Fiorentino, zij speelt een aantrekkelijke lijkschouwer, en Rip Torn die Chief Zed van het MiB bolwerk speelt. Men in Black is overladen met prijzen en nominaties. De film won onder andere een Oscar voor beste make-up. Muziekcomponist Danny Elfman kreeg diverse prijzen en nominaties voor zijn prachtige muziek. Steven Spielberg was de uitvoerend producent van de film. Zijn naam zal mede bijgedragen hebben aan het succes. Maar groot compliment gaat naar regisseur Barry Sonnenfeld die met Men in Black een bijzondere en onvergetelijke sciencefiction komedie heeft afgeleverd.

Sony Pictures heeft Men in Black in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Volgens Sony Pictures is dit de eerste Blu-ray Disc uitgave die gebruik maakt van de de BD Live functie. Hiervoor heb je wel een Blu-ray Disc speler nodig die BD Live ondersteunt, de zogenaamde BD Profile 2.0 spelers. Verder heb je voor de BD Live onderdelen verbinding met internet nodig.
In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave, die je hier nog eens kunt nalezen.

Genre: Komedie/Humor, Science fiction
Jaar: 1997
Speelduur: 97 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609594041

• Muziekvideo
  • galleries
  • storyboard comparisons
  • Original Featurette
  • Audiocomentaren
  • HD Trivia Game
  • Ask Frank The Pug
  • Extended and Alternate Scenes
  • Metamorphosis of Men in Black
  • Visual Effects Scene Deconstruction
  • Character Animation Studies

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van MPEG4/AVC videocodering. Zoals gebruikelijk bij High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De kwaliteit van het High Definition beeld is bijzonder goed. Het beeld van deze ruim 10 jaar oude film ziet er smetteloos uit. Natuurlijk zijn scherpte en detaillering van deze High Definition transfer prima in orde. Het beeld oogt in het algemeen zeer scherp. Enkele scènes die wat meer door de computer voor de special effects zijn behandeld, ogen een tikkeltje meer soft. De kleurverzadiging en het contrast zijn beide zonder kritiek. Het beeld heeft een grote kleurrijkdom en oogt als geheel zeer filmisch. Slechts in lichte mate is nog een beetje filmgrain aanwezig, maar storend is dit niet. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein en scherp gelijnd lettertype. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is op deze Blu-ray Disc uitgave te beluisteren als een Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De twee nasynchronisaties zijn ook in Dolby TrueHD kwaliteit. De film heeft een prima surround geluid. Meestentijds ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De surround geven subtiel de omgevingsgeluiden weer en af en toe een duidelijk geluidseffect. Een heel fraai geluidseffect is het neerstorten van een vliegende schotel op enig moment in de film. Wat een daverend imposant geluid komt er dan uit je speakers. Hier merk je vooral de meerwaarde van de hogere resolutie Dolby TrueHD track. Even de volumeknop wat hoger opdraaien voor een overdonderend resultaat. Het LFE kanaal geeft deze en andere momenten gepast ondersteuning. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn altijd goed te volgen.

De Blu-ray Disc start met het tonen van het geanimeerde menuscherm, dat voorzien is van achtergrondmuziek. Het laden van dit menu duurt enige tijd, afhankelijk van de capaciteiten van je BD speler. Tijdens de film kan dit menu ook geselecteerd worden, zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave is volgens Sony Pictures de eerste Blu-ray Disc met BD Live extra’s. Voor deze extra’s heb je een Blu-ray Disc speler nodig die BD Live ondersteunt, een zogenaamde BD Profile 2.0 speler.
De extra’s van de eerdere DVD uitgave zijn ook weer terug te vinden op deze Blu-ray Disc. Alleen zijn de extra’s nu in 480i NTSC resolutie. Een aantal extra’s in is 1080p HD kwaliteit. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.