Plata Quemada (Burnt Money)

10-10-2008

7

Plata Quemada (Burnt Money) (DVD)

Nene (Leonardo Sbaraglia) en Angel (Eduardo Noriega) ontmoetten elkaar in het toilet van een metrostation in Buenos Aires. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk en worden door iedereen De Tweeling genoemd. Via een advocaat raken ze betrokken bij een groep die een overval op een geldtransport gaat plegen. De voorbereidingen zijn zorgvuldig, maar de overval zelf loopt enigszins uit de hand als Angel gewond raakt en er twee politiemannen worden doodgeschoten. Het geld wordt buitgemaakt, maar de vier mannen moeten onderduiken. De politie is een grote klopjacht op de daders begonnen en het wordt de vier te heet onder de voeten. Ze vluchten naar Uruguay, maar ook daar moeten ze zich gedeisd houden. Nene heeft hier niet zoveel moeite mee en weet zich wel te vermaken, maar Angel raakt langzaam in een psychose. De twee mannen raken hierdoor steeds meer uit elkaar gedreven.

De film Plata Quemada (Engelse titel: Burnt Money) is gebaseerd op waargebeurde feiten. Schrijver Ricardo Piglia schreef hier een boek over, waarna regisseur Marcelo Piñero, een van de meest vooraanstaande regisseurs van Argentinië van de laatste tien jaar, er een film van maakte. Het verhaal speelt zich af in 1965 in Buenos Aires in Argentinië en Montevideo in Uruguay. De film is trouw gebleven aan de locaties, want de film is ook in deze plaatsen opgenomen. Naar verluidt blijft de film meer trouw aan het originele verhaal dan aan het boek van Piglia. De film focust zich op de relatie tussen Nene, gespeeld door Leonardo Sbaraglia en Angel, gespeeld door Eduardo Noriega. De twee mannen zijn totaal verschillend van karakter. Nene is de relaxte en zelfverzekerde macho van de twee, terwijl Angel de meer in zich zelfgekeerde, bedeesde persoon is. Toch voelen de twee zich tot elkaar aangetrokken. Zowel Sbaraglia en Noriega spelen heel overtuigend als de twee bankrovers die verliefd op elkaar zijn. Vooral de scène dat Nene Angel verzorgd aan z'n wond na de overval is heel intens gespeeld. De film heeft een typische broeierige misdaadsfeer. Heel anders is hier de erotisch getinte scènes tussen zowel Nene en Angel alsook tussen Nene en een hoertje. Dat maakt de film afwisselend van opzet, maar hinkt daardoor ook op twee gedachten. Het middelste deel van de film focust zich voornamelijk op de onderlinge relaties. Hierdoor zakt het tempo wat in, maar dat wordt naar het einde van de film weer opgepakt en leidt dan naar een heftige climax. Visueel is het een prachtige film, al komt het er op deze DVD niet helemaal uit (meer hierover bij beeldkwaliteit). Soms gaat het verhaal ten koste van de beeldvorming. Een goed voorbeeld hiervan is de ontmoeting tussen Nene en het hoertje Giselle. Je bent in eerste instantie als kijker de oriëntatie kwijt, waardoor je afgeleid wordt van wat er verteld wordt. Ondanks dat is Plata Quemada een interessante karakterstudie waarin prima wordt geacteerd. Het tempo had wat hoger kunnen zijn, maar voor het overgrote deel weet de film zeker te boeien.
De film heeft referenties naar Quentin Tarantino's Reservoir Dogs, wat niet zo heel verwonderlijk is, omdat beide films hetzelfde thema hebben. Fans van die film zullen zich dan ook best kunnen vinden in deze film, die veel succes had in het thuisland Argentinië en ook een aantal prijzen won op Gay & Lesbian Filmfestivals.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2000
Speelduur: 120 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249473091

• Promotietrailers

De film staat in 1.85:1 anamorf formaat op de DVD, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De kwaliteit van het beeld is helaas vrij matig. Met name de helderheid en het contrast zijn niet zo goed. In donkere binnenscènes is het moeilijk om alles goed te onderscheiden. Gezichtsuitdrukkingen zijn alleen in close-ups goed te zien. De detaillering is dus beperkt. De scherpte is redelijk, maar heeft zeker te leiden onder de behoorlijk aanwezige filmgrain en de flinke compressie die is toegepast (een 120 minuten film is op een enkellaags DVD gezet). De kleuren zijn redelijk in orde en passen uitstekend in het tijdsbeeld van de film (jaren '60).
De film is onderverdeeld in slechts zes hoofdstukken, wat veel te weinig is voor een film van deze lengte. De optionele ondertiteling is, op een paar kleine foutjes na, goed verzorgd en staat op een prima hoogte in beeld geplaatst.

Er staat een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack op de DVD. De film is Spaanstalig. Het geluid van de film is goed verzorgd en klinkt heel naturel, waarbij de dialogen heel verstaanbaar zijn en mooi in het geluidsbeeld staan. Veel interieurscènes hebben een heel verstild karakter, met alleen dialogen en de geluiden die dicht bij de acteurs horen. Daardoor raak je volledig betrokken bij de karakters. Buitenscènes daarentegen zijn heel ruimtelijk en maken gebruik van atmosferen die breed en vrij hard in het stereobeeld staan. Ook de eindscène klinkt heel dynamisch. Prima soundtrack.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Er zit geen achtergrondgeluid bij. Behalve enkele promotietrailers heeft deze DVD geen extra's.

Nene en Angel ontmoeten elkaar in het toilet van een metrostation en zijn sindsdien onafscheidelijk. Ze nemen deel aan een overval op een geldtransport, maar moeten daarna onderduiken en zelfs vluchten voor de politie. Nene en Angel gaan beiden verschillend om met de situatie waarin ze verzeild zijn geraakt.
Plata Quemada is een broeierige misdaadfilm met mooi acteerspel van de twee hoofdpersonen. De film is ook mooi qua vorm en stijl, maar dat komt op deze DVD niet helemaal uit de verf. De beeldkwaliteit is namelijk vrij mager. Het geluid is wel prima in orde. Extra's heeft deze film niet. Fans van misdaadfilms als Reservoir Dogs en geen bezwaar hebben tegen een homo-erotische relatie zullen zich zeker kunnen vinden in deze film.