The Little Mermaid: Ariel, Hoe het begon / Ariel's Beginning

14-10-2008

6.2

The Little Mermaid: Ariel, Hoe het begon / Ariel's Beginning (DVD)

In het onderwater koninkrijk Atlantica is het goed vertoeven. Koning Triton en zijn vrouw, Koningin Athena, hebben prachtige dochters. Vooral de kleine, ondeugende Ariel weet een glimlach op Triton’s gezicht te toveren. In deze vrolijkheid schalt de muziek in alle uithoeken van het koninkrijk. Om zijn liefde voor Athena kracht bij te zetten, geeft Triton zijn vrouw een mooie muziekdoos. Dan slaat het noodlot toe en komt Athena te overlijden. Vanaf dat moment verstomt de vrolijke sfeer in het koninkrijk. Triton verbiedt alle muziek in het koninkrijk en kilte regeert hart. In deze kille sfeer groeien Ariel en haar zuster op. Voor de opvoeding is gouvernante Marina Del Rey ingehuurd. Ariel, die erg van muziek houdt, leeft in constante strijd met haar vader. Maar Marina wil meer dan alleen maar gouvernante zijn. Dat de krab Sebastiaan de adviseur van de koning is, is haar een doorn in het oog. Als Ariel op een geheime locatie met haar zusters, de vis Botje en krab Sebastiaan muziek maakt, ziet Marina haar kans schoon om zich van allemaal te ontdoen en naast koning Triton de macht te nemen. Zal het Ariel lukken om zichzelf en haar zussen te beschermen tegen deze vrouw en weer muziek en liefde terug te brengen in het hart van haar vader?

The Little Mermaid, Ariel’s Beginning is feitelijk de derde Little Mermaid animatiefilm. Eerst was er natuurlijk de originele Disney Classic The Little Mermaid (1989). Disney was begonnen met het maken van allerlei vervolgen op originele klassiekers, en zo kwam in 2000 het tweede Little Mermaid: Return to the Sea. Nu, weer acht jaar verder hebben we dan het derde Little Mermaid verhaal te pakken. In tussenliggende jaren zijn ook heel wat televisie video’s met de Kleine Zeemeermin gemaakt. Qua verhaal ligt Little Mermaid, Ariel’s Beginning juist voor het originele The Little Mermaid. Het begint allemaal met een hele jonge en ondeugende Ariel. Al snel springt het verhaal tien jaar verder voor het vervolg van het verhaal. Uiteindelijk sluit het verhaal wel leuk aan op het origineel. Het verhaal is qua opbouw vrij simpel en past geheel in de lijn met het origineel. Qua originaliteit scoort dit derde vervolg geen hoge ogen, de gouvernante Marina met haar aalvissen lijkt wel heel erg op de slechte Ursula in het origineel. Voor de kleinere jeugd heeft dit verhaal alle ingrediënten om succesvol te zijn. Een leuk, beetje spannend verhaal, een ondeugende hoofdpersoon, een beetje humor, leuke actie en natuurlijk een paar lekker in het gehoor liggende liedjes. Qua animatie ziet het er allemaal ook prima uit. Redelijk detaillering van de (computer)tekeningen, dieptewerking in de tekeningen en goed kleurengebruik. Kortom, een leuke tekenfilm, goed voor een ruim uurtje leuk en onderhoudend gezinsvermaak.

Genre: Animatie
Speelduur: 74 min
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418175955

• Achter de schermen bij Disney
  • Niet gebruikte scènes
  • Spelletje
  • Liedjesselectie

Het beeldformaat is 1.78:1 en is anamorf op de DVD gezet. Het beeld is ziet er prima uit. Het beeld is goed scherp en laat de details van het beeld goed zien. Het beeld oogt mooi helder met goed contrast en mooie volle en heldere kleuren. Het beeld ziet er smetteloos uit, maar kleine compressiefoutjes zijn af en toe te ontdekken. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar met een duidelijk lettertype. De ondertiteling (wit) staat helaas nog steeds tamelijk hoog onder in het beeld.

De Engelse soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt zeer goed. Het geluid klinkt goed ruimtelijk geluid waarbij alle speakers worden gebruikt voor de filmgeluiden en de geluidseffecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De surroundspeakers geven subtiel in split-surround (stereo) ondersteuning. De dynamiek van de soundtrack is voldoende. Een stevige explosie zorgt voor de spaarzame momenten dat het LFE kanaal wordt gebruikt voor een mooi diep laag. De swingende muziek klinkt mooi ruimtelijk en de dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal.
De Nederlandse nasynchronisatie (Dolby Digital 5.1 – 384 kb/s) is zoals we gewend zijn van Disney zeer netjes gedaan. De Nederlandse soundtrack klinkt ook prima.

Natuurlijk start de DVD met de gebruikelijke reclametrailers. De breedbeeldmenu’s zijn in diverse talen, waaronder het Nederlands, beschikbaar en zijn voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Een overzicht:

Niet-gebruikte scènes (5½ min)
Met keuze uit twee niet gebruikte scènes, voorzien van introductie door regisseur Peggy Holmes. De fragmenten hebben nog ruwe animatie, met muzieksoundtrack en stemmen.

Muziek en meer (6 min)
Een liedjesselectie optie met de keuzemogelijkheid om direct naar één van de vier liedjes in de film te gaan. Optioneel met songteksten in beeld.

Spellen en activiteiten
Met het spelletje De magische kaptafel. Een spelletje waarbij je een van Triton’s dochters selecteert en vervolgens een kijkje neemt op haar kaptafel.

Achter de schermen bij Disney
Met twee keuzen:

Belletjesdans – Een dansavontuur diep in de zee (7½ min)
Debuterend regisseur Peggy Holmes heeft een achtergrond als danseres en choreograaf. In deze featurette daarvoor aandacht en het effect dat dit heeft op de bewegingen in de film.

De kleine zeemeermin: Diep in de zee en achter de schermen op Broadway (10½ min)
Met aandacht voor de Broadway musical versie van het originele The Little Mermaid verhaal.

De DVD keepcase is voorzien van een kartonnen slipcase met een fraaie glanzende reliëfopdruk, die qua beeltenis gelijk is aan de cover.

The Little Mermaid: Ariel’s Beginning ofwel in het Nederlands The Little Mermaid: Ariel, hoe het begon is het derde animatieverhaal rond de kleine zeemeermin. Qua verhaal ligt dit nieuwe avontuur voor het origineel, met nog een piepjonge Ariel. Muziek is door koning Triton in Atlantica verboden, wat voor de muzikale Ariel moeilijk vol te houden is. Haar liefde voor muziek brengt niet alleen haar, maar ook haar zusters in de problemen. Een leuke animatiefilm voor de jeugd, met een beetje humor, leuke actie en natuurlijk een paar lekker in het gehoor liggende liedjes. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit en is voorzien van paar leuke extra’s.