Blackout

03-11-2008

8

Blackout (DVD)

Op een dag als alle andere stappen drie personen, Claudia (Amber Tamblyn), Karl (Aidan Gillen) en Tommy (Armie Hammer), in de lift van het appartementencomplex waarin ze wonen. Elk van de drie heeft haast, om sterk uiteenlopende redenen. Maar dan gebeurt het onwaarschijnlijke: er treedt een stroomstoring op, waardoor de lift vast komt te zitten. Om hulp roepen heeft weinig zin, aangezien de overige bewoners voor langere tijd niet thuis zijn. En dus zit er niks anders op dan zelf op zoek gaan naar een uitweg. Maar als de uren verstrijken en de irritaties hoog oplopen blijkt dat een van de drie een gevaarlijk geheim bij zich draagt...

Blackout is een thriller van de Mexicaanse regisseur Rigoberto Castañeda, gebaseerd op het gelijknamige boek van Gianluca Morozzi. De opzet van de film is relatief simpel. Drie vreemden komen vast te zitten in een lift, met weinig hoop op een vlugge redding. En dus zitten ze met elkaar opgescheept, terwijl ze samen een ontsnappingsplan moeten bedenken. Klinkt niet als bijzonder boeiende materie, maar er zit uiteraard een addertje onder het gras. Een van de drie heeft namelijk een gruwelijk geheim, waardoor de andere twee groot gevaar lopen. Wie en welk geheim, daar kom je gaandeweg achter. Onder andere via flashbacks, die je een kijkje geven in het leven van de lotgenoten voordat ze vast kwamen te zitten. Het blijkt dat elk van de drie een eigen dringende reden heeft om zo snel mogelijk uit hun benarde situatie te raken. Via de flashbacks en de steeds hoger oplopende spanningen in de lift werkt de film naar een ontknoping toe. De meeste kijkers zullen echter al veel eerder doorhebben hoe de vork in de steel steekt (tip: lees vooral de spoiler-geladen achterkant van de DVD-cover niet). Waarmee de film een aanzienlijk deel van zijn kracht verliest. Niet dat Blackout verder niks te bieden heeft, want naar het einde toe wordt de film wel degelijk behoorlijk spannend en creepy. Ook het originele camerawerk en de visuele stijl zijn pluspunten. Door dit alles weet Blackout toch de aandacht vast te houden. Dat komt ook door de duur; 74 minuten (exclusief aftiteling) lijkt wat beperkt, maar is in dit geval precies lang genoeg. Het garandeert namelijk dat het tempo voldoende hoog blijft en de (in essentie beperkte) opzet niet begint te vervelen. Al met al is Blackout zeker niet perfect, maar er zijn slechtere manieren om 74 minuten te besteden.

Genre: Thriller
Speelduur: 81 min
EAN: 7321931042382

Het beeld van Blackout is met de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 op DVD gezet. De anamorfe transfer heeft een acceptabele scherpte, met helaas incidenteel wat overmatige edge enhancement. Een ander minpunt heeft vooral betrekking op de donkere scènes (lees: de liftscènes). Op deze momenten valt namelijk op dat het contrast wat aan de hoge kant is, met onder meer een matig zwartniveau tot gevolg. De kleurweergave is echter perfect en laat de visuele stijl, die afwisselt tussen warme kleuren voor de flashbacks en kille kleuren van het heden, uitstekend tot zijn recht komen. Ook noemenswaardig is de afwezigheid van compressieartefacting. Geen perfecte transfer, maar de kwaliteit is goed genoeg voor een ruime voldoende.

Op geluidsgebied heeft de DVD van Blackout twee 5.1-sporen te bieden. De ene in Dolby Digital formaat (448kbit/s), de ander in DTS (754kbit/s). In de praktijk blijkt bij veel DVD\'s dat er nauwelijks verschil te horen is tussen beide formaten, maar dat geldt niet voor Blackout. Een van de aanwezige verschillen is dat het volume van de DTS-track een stuk lager is dan dat van de Dolby-tegenhanger. Maar het belangrijkste verschil is dat bij het Dolby-spoor de lage tonen veel nadrukkelijker aanwezig zijn; regelmatig bereikt het spoor het domein van het \'voelbare laag\'. Bij het DTS-geluid is de laag-weergave meer gecontroleerd. Welk van de twee sporen je voorkeur heeft, is afhankelijk van smaak (en hoe graag je ruzie met de buren wilt). Waarin beide tracks wel overeenkomen, is in de goede ruimtelijkheid. Het surroundgebruik is namelijk prima en geeft het geluid onverwacht veel richting. Ook de plaatsing en verstaanbaarheid van de dialogen is dik in orde. Eveneens positief is de afwezigheid van zaken als ruis en oversturing. De conclusie kan dan ook kort zijn: twee uitstekende tracks!

Qua extra’s valt er nauwelijks iets te beleven. Er is namelijk maar één toevoeging te selecteren in het Nederlandstalige menu.

Trailer
Onder deze optie vind je de bioscooptrailer van de film. Deze verschijnt met een beeldverhouding van 2.35:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid op het scherm.

In Blackout zie je hoe drie mensen vast komen te zitten in een lift. Als de situatie uitzichtloos wordt, blijkt dat een van de drie een gruwelijk geheim verbergt. Op zich een goede opzet voor een spannende thriller. Helaas zullen de meeste kijkers (te) vlug in de gaten hebben hoe de zaken in elkaar steken (tip: lees vooral de achterkant van de DVD-cover niet), waardoor de film niet de impact heeft die hij zou kunnen hebben. Desalniettemin is Blackout toch een film die je uit zult willen zitten, mede vanwege het goede camerawerk en de behoorlijk spannende en lugubere slotact. Het feit dat de film slechts 74 minuten duurt garandeert bovendien dat de opzet niet gaat vervelen. De DVD-uitgave heeft uitstekend geluid (zowel DD als DTS) en een ruim voldoende beeldkwaliteit. Extra\'s ontbreken, afgezien van de gebruikelijke trailer. Een audiovisueel nette, maar kale DVD dus. Daarmee is het een aardig tussendoortje om eens te huren of uit de aanbiedingenbak te vissen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.