Revenant, The

28-01-2016

8.2

Revenant, The (Bioscoop)

De avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) werkt als gids voor kapitein Andrew Henry (Domhnall Gleeson), die met zijn team in de bossen langs de Missouri-rivier op dieren jaagt, waarvan hij de huiden als handelswaar gebruikt. Het is niet ongevaarlijk in het gebied en bij een aanval van de Arikara-indianen weet slechts een klein gezelschap via een boot te ontkomen. Glass vindt het niet veilig op de rivier en stelt voor om via de bergen terug naar de bewoonde wereld te gaan. Volgens John Fitzgerald (Tom Hardy) is het veel beter om wel op de rivier te blijven, buiten bereik van de indianen. Henry volgt echter Hugh Glass en een barre tocht door de wildernis ligt in het verschiet. Als Glass op een vroege ochtend de omgeving gaat verkennen wordt hij aangevallen door een grizzlybeer. Meer dood dan levend wordt hij gevonden door de mannen van Henry. Doordat ze Glass hard nodig hebben als gids wordt hij tijdens de tocht gedragen. Maar als het gebied totaal onherbergzaam wordt besluit het team verder te gaan. Ze laten Glass achter, ervan uitgaande dat hij spoedig zal sterven.

De Mexicaan Alejandro González Iñárritu is een van de meest aansprekende regisseurs van het moment. Vorig jaar maakte hij nog de Oscarwinnende prachtfilm Birdman. Ook met zijn nieuwste creatie The Revenant maakt hij weer kans op het felbegeerde beeldje. En dat zou hem zomaar weer eens kunnen lukken, want deze western-avonturen-thriller is weer een bijzonder fraai staaltje filmmaken. Het is een intense beleving van de man Hugh Glass, die alles op alles zet om te overleven. Doodgaan is geen optie. Het bijzondere is dat het verhaal van Glass is gebaseerd op ware gebeurtenissen, die schrijver Michael Punke's heeft verwerkt tot het boek The Revenant: A Novel of Revenge. Het verhaal is op zich niet zo heel uniek, maar de uitvoering ervan in The Revenant is wel spraakmakend. Qua acteurs steelt Leonardo DiCaprio de show als avonturier Hugh Glass, die probeert te overleven na aangevallen te zijn door een beer. Maar ook Tom Hardy mag niet ongenoemd blijven, want hij is geweldig als zelfzuchtige en manipulatieve schurk, die alleen oog heeft voor zijn eigen hachje en rijkdom. Iñárritu zit met zijn camera erg dicht op de huid van zijn hoofdpersonen. Zo dicht zelfs dat op momenten de cameralens beslaat door de koude adem van DiCaprio. Het toont de verbondenheid met de hoofdpersoon, de man die ten koste van alles wil overleven. Want hij is nog niet klaar met zijn leven. Zijn overlevingsinstinct laat hem ongekende krachten aanboren, die hij nodig heeft om te ontkomen aan de indianen of om de kou te overwinnen. Een kou die ook de opnamen zelf behoorlijk parten heeft gespeeld. De omstandigheden waren verre van ideaal en soms zelfs zo extreem dat een aantal crewleden het niet trok en de set verliet, al dan niet vrijwillig. In plaats van drie maanden duurden de opnames bijna tien maanden. De lange periode kwam ook door de manier van opnemen. Cameraman Emmanuel Lubezki wilde met natuurlijk licht opnemen. Om grote landschappen uit te gaan lichten is geen beginnen aan, aldus Lubezki. Daarom kon er soms maar een paar uur per dag gefilmd worden. Of helemaal niet, als het weer te bewolkt was. Net als in Birdman, maar niet zo opvallend als in die film, zitten er veel extreem lange opnames in The Revenant. Om die goed te krijgen als er zo weinig tijd beschikbaar is maakt het opnameproces extra moeilijk. Ook het vele repeteren duurde soms eindeloos. Voor de beginscène alleen al werden twee weken gebruikt om te repeteren. Op locatie, in de kou. Maar het heeft wel resultaat, want The Revenant is een oogstrelende film met uitstekend acteerwerk. Alleen daarvoor is het al de moeite waard om de film in de bioscoop te gaan zien. De film duurt ruim tweeënhalf uur, maar die zijn om voor je het weet. Dat het verhaal zelf niet al te origineel is neem je graag op de koop toe.

Genre: Avontuur, Thriller, Western
Jaar: 2015
Speelduur: 154 min
Uitgever: 20th Century Fox

Avonturier Hugh Glass probeert in de wildernis te overleven nadat hij door zijn teamgenoten is achtergelaten. Door een aanval van een grizzlybeer zijn de verwondingen van Glass zo ernstig dat hij spoedig zal sterven. Dat denkt men althans. The Revenant is een boeiende film die vooral uitblinkt door het geweldige acteerwerk van vooral Leonardo DiCaprio en Tom Hardy. Ook de schitterende settings maken deze film een lust voor het oog. Het opnameproces was extreem zwaar, maar dat maakt de bewondering voor regisseur Alejandro González Iñárritu en zijn team alleen nog maar groter. Een film die je in de bioscoop moet beleven.