Electra Woman & Dyna Girl

06-09-2016

6

Electra Woman & Dyna Girl (DVD)

Electra Woman en Dyna Girl (Grace Helbig en Hannah Hart) zijn twee authentieke superhelden die met zijn twee hun deel van Ohio zo veilig mogelijk houden. Hun kleding is knullig, hun apparatuur en auto valt geregeld uit elkaar, maar dat is nu eenmaal het leven van een superheld. Dan komt de kans om aan te sluiten bij CMM: het agentschap voor supermensen met bakken geld en lucratieve reclamedeals. Hiervoor moeten ze wel de gebaande paden volgen en kunnen ze zelden meer hun eigen keuzes maken. Terwijl Electra Woman steeds meer in deze snelle wereld gezogen wordt, tot grote frustratie van Dyna Girl, lijkt er sinds jaren weer een superslechterik op het toneel te zijn verschenen.

Electra Woman & Dyna Girl is de tweede remake (de eerste was een nooit uitgezonden pilot) van de gelijknamige en kortstondige tv-serie uit de jaren '70. Oorspronkelijk een reeks van elf 'webisodes' is Electra Woman & Dyna Girl nu als één film op DVD te bewonderen. Het verhaal van de film is er een van vele clichés in een wereld waar deze, plus superhelden, volkomen vanzelfsprekend zijn (licht in de stijl van Mystery Men). De humor is flauw en vrij sporadisch, die echter wel enkele leuke momenten oplevert. De zeer natuurlijke presentatie en het enthousiasme van de acteurs houdt de film echter meer dan overeind. Het is een bizarre wereld waarin iedereen een overtrokken, uitvergroot persiflage is. Tot op zekere hoogte doen Electra Woman en Dyna Girl hier niet aan mee en praten ze net zo graag over simpele alledaagse dingen. Grace Helbig en Hannah Hart zijn heel erg op elkaar ingespeeld wat hun interacties zeer natuurlijk doet overkomen en waardoor ze ogenschijnlijk in staat waren geregeld op de set te improviseren. Alle overige acteurs zitten vol enthousiasme en spelen hun rollen met verve, met grote complimenten voor Peter New die als Wingman een zeer innemende rol neerzet. Al met al is Electra Woman & Dyna Girl een leuk tussendoortje, maar meer ook niet.

Genre: Actie, Amusement, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 78 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609649314

• Audiocommentaar met Grace Helbig en Hanna Hart
  • Making of
  • Inside CMM
  • Elektra car for sale
  • Making the Movie Poster
  • CMM; the superhero agency
  • Dan Dixon: CMM super agent
  • Megaline: The Source for Celebrity News
  • Everybody loves Plant Man
  • There's no sidekick here
  • Grace & Hanna at the San Diego Comic-Con

Op deze DVD-uitgave is Electra Woman & Dyna Girl gepresenteerd in het anamorfe 2.40:1-beeldformaat. Vrij snel is duidelijk dat er gewerkt is met een vrij laag budget aangezien het beeld vrij vlak oogt. De belichting en de enscenering is vrij simpel, waarbij er vaak gebruik gemaakt is van natuurlijk aanwezig licht. Alle beelden zijn vrij scherp, hoewel hier en daar details wegvallen, zeker in de scenes die donkerder zijn. Het beeld kent een redelijk contrast waardoor de behoorlijk kleurrijke film mooi oogt. De speciale effecten hier en daar is overduidelijk gemaakt met een laag budget, maar zijn nergens storend. Buiten lichte compressieblokken zijn er geen artefacten te bespeuren. Concluderend een redelijke beeldkwaliteit.

Electra Woman & Dyna Girl is op deze DVD-uitgave te bekijken met een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Het gesproken woord is zoals gebruikelijk via het middenkanaal gepresenteerd en is voor het grootste deel helder gepresenteerd. Er wordt geregeld gebruik gemaakt van geluidseffecten die wat simpel klinken, maar zeker effectief zijn. Omgevingsgeluiden zijn via de surroundkanalen aanwezig, maar nergens echt indrukwekkend. Veel van de film wordt begeleid door instrumentale muziek die mooi aansluit op de superheldensfeer van Electra Woman & Dyna Girl en het tempo er goed inhoudt. Al met al een geluidskwaliteit die nergens echt indruk maakt, maar zijn taak prima vervult.

Vanuit het stationair hoofdmenu zijn de taalinstellingen te wijzigen, is het mogelijk om de film integraal of vanaf een van de veertien hoofdstukken af te spelen en zijn de verschillende extra's te bekijken. Alle extra's hebben Nederlandstalige ondertiteling

Audiocommentaar met Grace Helbig en Hanna Hart
De twee hoofdrolspelers geven vooral direct commentaar op wat er op het scherm gebeurd met hier en daar een inzicht in hoe het filmen was. Hier en daar vallen er wel duidelijke stiltes.

Making of (5 min)
Een korte maar innemende Making Of waar het voornamelijk grappen en grollen zijn met Grace Helbig en Hannah Hart tijdens het filmen.

Inside CMM (3 min)
Iets meer inzicht in CMM waarbij er vooral 'faux' promotie wordt gemaakt voor het agentschap.

Elektra car for sale (2 min)
Een simpele extra waar de twee hoofdpersonen hun oude auto verkopen. Leuk voor een keertje.

Making the Movie Poster (3 min)
Een leuke extra over het verschillende promotiemateriaal dat gemaakt is. Er is duidelijk aandacht besteed aan het neerzetten van personages zonder deze te seksualiseren.

CMM; the superhero agency (1 min)
Een korte promo voor CMM

Dan Dixon: CMM super agent (1 min)
Een nog kortere introductie voor het karakter van Dan Dixon

Megaline: The Source for Celebrity News (1 min)
Een promo voor Megaline.com

Everybody loves Plant Man (1 min)
Een promo voor Plant Man

There's no sidekick here (1 min)
Een korte discussie of één van de twee de sidekick is van de ander.

Grace & Hanna at the San Diego Comic-Con (12 min)
Een interview met de twee hoofdrolspelers op Comic-Con die naast inzichten in het ontstaan van de film en de keuze die gemaakt zijn tijdens het filmen ook commentaar leveren op verschillende foto's van de film die voorbij komen.

Electra Woman en Dyna Girl zijn twee authentieke superhelden die al snel worden meegezogen in de harde wereld van een commercieel gerund superheldenagentschap wat hun vriendschap op scherp zet. Electra Woman & Dyna Girl is een simpele maar innemende film waar de energie en het enthousiasme van afspat. Het is een overdaad aan oude clichés maar het acteerwerk maakt veel goed. De beeldkwaliteit is prima, zij het wat simpele belichting. Het geluid is nergens indrukwekkend, maar heeft geen grote gebreken. Aan extra's is er gelukkig geen gebrek, hoewel een groot deel ervan puur ter promotie is. Wellicht een keer het kijken waard.