Billions - Seizoen 1

Laurens van der Molen
11-09-2017

8

Billions - Seizoen 1 (DVD)

Chuck Rhoades (Paul Giamatti) werkt als openbaar aanklager en is gespecialiseerd in het aanpakken van witteboordencriminelen. Zijn nieuwste project is de beroemde Bobby Axelrod (Damian Lewis), beter bekend als Axe. Axe heeft, nadat hij als enige van het bedrijf de aanslagen van 11 september 2001 heeft overleefd, een imperium opgebouwd met het nemen van veel risico met investeringen. Chuck Rhoades weet zeker dat het kapitaal van Axe niet op een legale manier is opgebouwd en zet alles op alles om dit te bewijzen. De zaak is echter behoorlijk persoonlijk voor Chuck, want zijn vrouw Wendy (Maggie Siff) werkt sinds het begin al als psycholoog voor Axe en heeft een erg goede band met hem. Het pakken van Bobby Axelrod kan het grootste succes van zijn carrière worden, maar als het mislukt, kan hij alles verliezen waar hij zijn leven lang voor heeft gewerkt.

Het eerste seizoen van Billions bestaat uit twaalf episodes van ongeveer een uur. De serie geeft een mooi kijkje in de financiële wereld. Dit hebben we echter al eerder gezien in films als The Wolf of Wall Street. Wel nieuw is een kijkje in de keuken bij de openbaar aanklager. Als kijker wissel je constant tussen de twee werelden, iets wat erg goed uitpakt. Het sterkste van de serie zijn ongetwijfeld de acteerprestaties. Paul Giamatti en Damian Lewis zijn beide steracteurs en stelen elke scène waar ze in zitten. De verschillende momenten dat ze samen op het scherm te zien zijn, springt de spanning er vanaf en zit je als kijker op het puntje van je stoel. De overige cast is ook erg sterk, zo is Malin Akerman als vrouw van Bobby Axelrod zeer overtuigend en is ze één van de weinige personages die Axe echt aankan. Het karakter van Maggie Siff is ook erg interessant door haar relatie met zowel haar man Chuck als haar baas Axe. Ook zij is zeer overtuigend.  De belangrijkste vertrouwelingen/collega’s van Chuck en Axe, namelijk Bryan Connerty, gespeeld door Toby Leonard Moore, en Mike ‘Wags’ Wagner, gespeeld door David Costabile, een keiharde zakenman die over lijken gaat, zijn perfect gecast en brengen het beste in Giamatti en Lewis naar boven. Billions vertelt een doorlopend verhaal, met soms kleine uitstapjes, zoals een episode waarin Axe een andere vader neerslaat die dronken heeft gereden met zijn kinderen op de achterbank. Het grote verhaal schuift hierbij even naar de achtergrond. Door het relatief korte seizoen blijft de serie fris en zakt deze nergens in. Billions is zeker niet voor iedereen, de serie bevat weinig echte actie en moet het hebben van zijn ijzersterke dialogen. Voor liefhebbers van series als House of Cards en The West Wing is Billions een absolute aanrader. Het tweede seizoen is inmiddels ook uitgezonden in Amerika en hopelijk brengt Paramount dit ook snel uit op dvd. Het derde seizoen wordt in 2018 verwacht.

Genre: Televisie
Speelduur: 660 min
Verpakking: Keep Case (6x)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Noors, Zweeds
EAN: 5053083108540

• Street Slang
  • Character Profiles
  • Location: New York
  • Character Development
  • Shadows And Light

Het beeld van de DVD-uitgave van seizoen 1 van Billions is van een uitstekende kwaliteit en wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1. Dit is het oorspronkelijke beeldformaat, anamorf op de DVD gezet. De kleuren zijn mooi vol en ook het contrast is goed. Het zwartniveau is ook in orde en alles is altijd goed te volgen, ook tijdens de wat donkere scènes. De serie bevat veel close ups en deze zien er prachtig uit. Veel van de serie speelt zich af in kantoren en deze zijn zeer gedetailleerd in beeld gebracht, maar ook op de buitenscènes valt niets aan te merken. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen. Opvallend is dat bij langere zinnen soms woorden wegvallen. Dit stoort wat aan het begin, maar al vrij snel valt het niet meer op.

De DVD-uitgave van Billions seizoen 1 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels, Frans en Duits audiospoor. Voor deze recensie is geluisterd naar het Engelse audiospoor en dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen spelen een zeer belangrijk rol in de serie en zijn goed te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. Alle speakers worden erg goed gebruikt en de omgevingsgeluiden komen uitstekend tot hun recht. Of dit nou een telefoon op de achtergrond is of de serveersters die met borden bezig zijn, nergens zitten de omgevingsgeluiden de dialogen in de weg. De serie bevat een uitstekende instrumentale soundtrack die bijdraagt aan de sfeer van dat moment. De subwoofer wordt weinig gebruikt omdat de serie voornamelijk uit dialogen bestaat. In de zeldzame drukkere scènes wordt deze echter goed gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is het concert van Metallica waar Axe met zijn vrienden bij aanwezig is.

De DVD-uitgave van  Billions seizoen 1 heeft een aantal extra's meegekregen. De DVD-uitgave bestaat uit zes discs, die in een compacte keepcase zitten.  In totaal staan er twaalf episodes op deze zes discs. De extra’s zijn verspreid over de discs op zo’n manier dat de kijker geen spoilers krijgt. De DVD begint met een menu. Hier kan worden gekozen om alles af te spelen, een episode te selecteren of naar de special features te gaan. Deze zijn, net als de serie zelf, Nederlands ondertiteld.

Street Slang  (3 min)
Een feature over het soms ingewikkelde economische taalgebruik. Leuk om een keertje te zien.

Character Profiles (8 min)
De vier belangrijkste karakters van de serie, namelijk Axe, Chuck, Wendy en Lara worden besproken door de acteurs zelf. Met slechts twee minuten per karakter blijft het allemaal vrij oppervlakkig.

Location: New York (7 min)
De serie speelt zich af in New York en in deze feature wordt gekeken naar het belang van de locatie. Niet alleen de stad zelf, maar ook het voedsel dat de karakters eten wordt belicht. Erg leuke feature, die je anders naar de serie laat kijken.

Character Development (11 min)
Deze uitgebreidste extra kijkt naar de ontwikkelingen van de karakters. De cast en de makers komen aan het woord en vertellen over hun ervaringen en wat ze zo leuk aan de personages vinden.

Shadows And Light (8 min)
Geen van de karakters in de serie is 100% goed of 100% slecht en deze feature gaat hier dieper op in. Erg interessant om te zien.

Billions seizoen 1 laat de kijker het kat-en-muisspel zien tussen openbaar aanklager Chuck Rhoades en billionair Bobby Axelrod. De twee zijn aan elkaar gewaagd en de verliezer kan alles kwijtraken waar hij zo hard voor heeft gewerkt. De serie bestaat uit twaalf episodes en door deze relatief korte speelduur van het seizoen blijft de serie fris. Billions moet het hebben van de dialogen en de uitstekende acteerprestaties van Paul Giamatti en Damian Lewis, ondersteund door een erg sterke cast. Het verhaal is behoorlijk spannend en als kijker zit je vaak op het puntje van je stoel. Verwacht echter geen grote actiescènes, want daar is het de serie niet voor. De DVD-uitgave van Billions seizoen 1 is erg goed met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal interessante extra’s. Voor liefhebbers van series als House of Cards is Billions een absolute aanrader.