Early Man

20-06-2018

8.2

Early Man (Blu-ray)

Een stam holbewoners woont heel gelukkig in hun vallei. Alles is groen, er zijn genoeg konijnen om op te jagen en iedereen is beschermd tegen alle gevaren van De Woestenij. Dan is het van de ene op de andere dag gedaan met de rust. Mannen in dienst van de geldlustige Lord Nooth (Tom Hiddleston) claimen de vallei zodat zij daar brons kunnen mijnen. De stam is daar vanzelfsprekend totaal niet over te spreken en de jonge, ambitieuze Dug (Eddie Redmayne) tracht de indringers te verjagen. Wanneer al snel blijkt dat je met een ijzeren wil en houten knots toch weinig kunt beginnen tegen een heel leger in bronzen harnassen, wordt besloten het lot van de vallei en de stam holbewoners te beslechten in een ouderwets potje voetbal.

Sinds de allereerste korte film met Wallace and Gromit staat Aardman Studios bekend als één van de beste makers van stop-motion animatie. Hun typische stijl en droge humor spreekt al generaties tot de verbeelding en heeft gelauwerde films opgeleverd waaronder Chicken Run, Wallace and Gromit – The Curse of the Were-Rabbit, The Pirates! A Band of Misfits en Shaun het Schaap – De Film. Elke nieuwe Aardman-film is iets om naar uit te kijken, waarbij het naast de kwaliteit van de film vooral de vraag is hoe alles eruit ziet en op wat voor manieren de stop-motion technieken vooruitgang hebben geboekt.
Early Man is een prachtig uitziende, goed geacteerde productie die het vooral van diens personages en sfeer moet hebben. Het verhaal is een vrij loshangende kapstok waaraan alles wordt opgehangen, maar heeft relatief weinig om het lijf en is zeer rechttoe rechtaan. De opzet voor de film - oermensen die voetballen - getuigt van groot creatief talent, maar in tegenstelling tot eerdere Aardman-producties is er geen twist, nieuw inzicht of een diepere onderliggende laag. De makers hebben zich een duidelijk doel gesteld en halen alles uit de kast om het bereiken; simpel vermaak vol droge humor en intrigerende karakters. Hierin slagen ze met vlag en wimpel. Elk personage is uniek en kent zijn eigen eigenaardigheden. Vooral tussen de holbewoners zitten er verschillende bizarre, aandoenlijke en vooral erg grappige figuren. Zoals te verwachten viel, oogt Early Man prachtig en zit het vol met de typische Aardman-humor. Zoals in eerdere producties, kent de film een ongekend hoog tempo en zit hij vol beweging. Dit maakt Early Man een film waar geen enkele scènes hetzelfde is en je als kijker op natuurlijke wijze door het verhaal wordt gevoerd. Het stemwerk is van de bovenste plank met zowel Tom Hiddleston als Eddie Redmayne die zich een haast onherkenbaar stem hebben aangemeten. De lol en het enthousiasme spat er van af, wat al snel aanstekelijk werkt. Regisseur Nick Park doet zelf de stem van Hognob, Dug's trouwe viervoeter, die toch wel erg veel lijkt op de befaamde Gromit op sommige punten. Early Man is goed gemaakt, sterk geacteerd vermaak voor jong en oud.

Genre: Animatie, Komedie, Sport
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 5.1 - Vlaams
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249533

• Audiocommentaar met regisseur Nick Park en editor Sim Evan-Jones
  • Match of the Clay
  • The Birth of Early Man
  • The Evolution of Early Man

Early Man wordt op deze BD-uitgave gepresenteerd in het originele 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc die bijna volledig is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Zoals te verwachten viel, oogt de film prachtig. Na de eerste scène die duidelijk een hommage is aan stop-motion-animatielegende Ray Harryhausen en er doelbewust wat vuil en onscherp uitziet, spatten de kleuren en de details van het scherm af. Over letter elk frame is nagedacht, wat zorgt voor prachtige detaillering. Early Man is zo rijk aan texturen – buiten de personages van klei zijn er onder andere ook zeer gevarieerde kleding, natuur(verschijnselen) en gebouwen te bewonderen– dat je als kijker puur alleen daarvoor je ogen uitkijkt. De beelden zijn zeer scherp, fris en kennen een hoog contrast. De aanwezige kleuren zijn goed verzadigd en dragen bij aan de kleurrijke sfeer van Early Man. Vooral de verschillen tussen de stijl en aankleding van de holbewoners tegenover de vrij decadente onderdanen van Lord Nooth is een mooi contrast. Hier en daar is het duidelijk dat er gebruik gemaakt is van green-screen effecten in plaats van stop-motion animatie, wat kijkers kortstondig uit de film kan halen. Een grote pluim!

Ealry Man is op deze BD-uitgave te bekijken met een Engels-, Nederlands-, Vlaams- en Franstalig DTS-HD MA 5.1 audiotrack. Hieronder zal het Engelstalig audiospoor besproken worden. Via het middenkanaal zijn alle dialogen te horen, hoewel sommige gesprekken ook licht via de voorste twee surroundkanalen te horen zijn. Early Man zit vol unieke typetjes en een redelijke variatie aan accenten, waardoor het soms wel opletten is om alles te verstaan. De geluidseffecten worden via de surroundkanalen gepresenteerd en zijn prachtig gevarieerd en gedetailleerd. Sommige van de spannendere scènes en beste grappen in Early Man zijn dankzij de moeite die de makers gestoken hebben in het zorgen voor de juiste effecten. De omgevingsgeluiden geven Early Man zijn sfeer en nemen zeker in de laatste scènes van de film een prominente rol in. Al met al een prima geluidstrack.

Vanuit het geanimeerde hoofdmenu is Early Man integraal of vanaf een specifiek hoofstuk af te spelen en zijn zowel audio als ondertiteling in te stellen. Ook zijn er verschillende extra's op deze BD-disc aanwezig.

Audiocommentaar met regisseur Nick Park en editor Sim Evan-Jones
Niet tussen de aangegeven extra's, maar verstopt als audiospoor. Nick Park en Sim Evan-Jones spreken vol enthousiasme en uitbundig over de ontstaansgeschiedenis van Ealry Man en het casten/de prestaties van de acteurs, gaan uitvoerig in op het langdurige proces van het maken van een stop-motion animatiefilm en hoe Early Man tijdens dit proces en in post-productie steeds meer vorm kreeg. Een mooie extra.

Match of the Clay (3 min.)
Een korte extra waarin wordt getoond hoe de beroemde korendirigent Gareth Malone speciaal voor Early Man in een echt stadion met een grote groep mensen alle geluiden van het stadionpubliek in de film opneemt. Leuk om eens te bekijken.

The Birth of Early Man (8 min.)
Een korte introductie in de ontstaansgeschiedenis van Early Man en Nick Parks visie op het project. Crew en cast komen kort aan bod en geven aan wat ze vinden van de film en de kans om eraan mee te werken.

The Evolution of Early Man (8 min.)
Een grote focus op de personages, de keuzes voor de acteurs en de ontwikkeling van het verhaal en de sfeer van Early Man. Hierbuiten wordt er laten zien hoe men bij Aardman Studios te werk gaat, wat erg grappig en leerzaam is om te zien.

De vredige vallei van een stam holbewoners wordt bedreigd door de duivelse Lord Nooth die al het aanwezige brons uit de grond wilt halen. Het is aan de stam om hun vallei en vredige leven te verdedigen in een historisch potje voetbal. Early Man is een prachtig gemaakte, grappige stop-motion animatiefilm van Aardman Studios die minder vernieuwend is dan Aardmans vorige films, maar genoeg humor en interessante personages bevat om met een grote grijns te blijven kijken. De beeldkwaliteit op deze BD-uitgave is van de bovenste plank. Ook het geluid is van een prima kwaliteit. De extra's zijn een mooie toevoeging. Zeker de moeite waard!