Children Act, The

25-01-2019

6.5

Children Act, The (DVD)

Fiona Maye (Emma Thompson) staat bekend als een gedreven rechter aan het Hooggerechtshof als het gaat om familierecht. Ze gaat nooit over één nacht ijs als ze een uitspraak moet doen, maar ze zijn juist weloverwogen. Ze is een workaholic en haar huwelijk met Jack (Stanley Tucci) staat daardoor onder hoge druk. Ze heeft nooit tijd voor hem en aan intimiteit komen ze niet meer toe. Tijdens het dieptepunt van hun huwelijkscrisis krijgt Fiona een ingewikkelde zaak voorgeschoteld. De 17-jarige Adam (Fionn Whitehead)  heeft leukemie en heeft dringend een bloedtransfusie nodig om te kunnen overleven. Vanwege zijn geloof als Jehovah’s Getuige weigeren zowel Adam als zijn ouders echter om deze bloedtransfusie te accepteren. Rechter Maye heeft weinig tijd om te besluiten of Adam al dan niet gedwongen kan worden om een transfusie te ondergaan of dat hij zelf over zijn eigen leven of dood kan beslissen. Maye neemt onconventionele stappen om tot die juiste beslissing te komen.

Er is niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in ons land, regelmatig discussie over de vraag of je je kinderen moet laten vaccineren tegen ziektes of niet. En kun je iemand dwingen om z’n kind te laten inenten als die dat uit geloofsovertuiging niet wilt doen? In The Children Act gaat het over een Jehovah’s Getuige, een jongen van 17 jaar, die een bloedtransfusie moet ondergaan om te overleven. Maar volgens de Bijbel is het gebod dat Jehovah’s Getuigen zich moeten onthouden van bloed omdat in Gods ogen bloed het leven is en dat is voor ieder mens een persoonlijk iets, dat kan en mag je niet van iemand anders overnemen. Dit morele dilemma komt op het bord van rechter Fiona Maye, een glansrijke rol van Emma Thompson. The Children Act, van regisseur Richard Eyre (Notes on a Scandal, Iris) is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van schrijver Ian McEwan, die tevens zelf het scenario schreef. Waar het in het boek een weelderige beschrijving is van de situatie waarin zowel de jonge Jehovah’s Getuige alsook rechter Fiona Maye zich bevinden, heeft de film helaas een bij vlagen wel interessante momenten, maar is vooral wisselvallig. Het werkelijke dilemma speelt zich eigenlijk af in één, vrij lange, rechtbankscène, maar voor de rest is de film over de gehele linie vrij oppervlakkig en mist het de uitdieping van de karakters. Dat geldt zowel voor rechter Maye, die in een huwelijkscrisis zit met haar man Jack – een prima vertolking door Stanley Tucci – als de jonge Jehovah’s Getuige Adam.
De film werkt met de nodige sentimenten zonder gelukkig heel moralistisch te worden, maar weet bij de kijker de diepe snaar toch niet echt te raken. De sullige klerk van rechter Maye zorgt gelukkig nog voor wat humor, wat enige verlichting brengt, maar zwaar is de film, gezien het onderwerp, zeker niet. Regisseur Eyre  heeft wel voor een klassieke aanpak van filmen gekozen, zonder enig lef en daardoor ook zonder verrassingen. Het resultaat is dat eigenlijk niemand aanstoot kan nemen aan deze film en dat is eigenlijk geen compliment. Maar Emma Thompson blijft echter een genot om naar te kijken, dus teleurstellen doet deze film zeker niet.

Speelduur: 101 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083140416

• Interviews
  • Promotietrailers

The Children Act staat in 1.85:1 anamorf beeldformaat op de DVD. We hebben met een keurig nette beeldtransfer te maken, die scherp en gedetailleerd is, met een prima contrast en kleurweergave. De helderheid is wat aan de hoge kant en er is op momenten een hele lichte vorm van compressie te zien, maar de rest is dit een prima beeldtransfer.

Van de twee geluidstracks op deze DVD van The Children Act is de Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track de enige interessante. Het geluid is niet heel spectaculair, maar wel prima verzorgd. Het is een erg dialooggeoriënteerde film, met een paar kleine uitstapjes met muziek. De dialogen zijn uitstekend te volgen en komen keurig uit het midden. De stereospreiding is mooi, de surroundkanalen worden in het geheel wat minder goed bedeeld. Met name muziek en wat incidentele omgevingsgeluiden zijn daarin hoorbaar. Maar over de gehele linie gezien is dit een prima geluidstrack die uitstekend bij de film past.

De DVD-uitgave van The Children Act heeft een statisch menu, waarbij de extra’s via een tweede pagina zijn te benaderen. De extra’s op deze uitgave zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Interview met Emma Thompson (8 min)
Rene Mioch interviewt Emma Thompson over de film en of ze parallellen ziet tussen haar werk en privé zoals het ook in de film plaatsvindt.

Interview met Richard Eyre (7 min)
Een interview met regisseur Eyre, die het vooral heeft over hoe belangrijk Emma Thompson is voor de film. Hij durft te beweren dat als Emma Thompson nee had gezegd tegen de rol, er geen film zou zijn geweest.

Interview met Ian McEwan (11½ min)
Schrijver van het boek en het scenario Ian McEwan vertelt in een interview waar de film over gaat en waarom hij zijn eigen boek heeft verwerkt tot een scenario.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Rechter Fiona Maye krijgt een zaak voorgelegd waarin ze moet beslissen of een 17-jarige Jehovah’s Getuige een bloedtransfusie moet krijgen of niet. The Children Act bespreekt de maatschappelijke discussie of je kinderen gedwongen kunt laten inenten of een bloedtransfusie moet toedienen. Emma Thompson is erg fijn om te zien als rechter, maar de film zelf blijft – op een enkele scène na – toch behoorlijk oppervlakkig. Voornamelijk een tweede deel heeft weinig diepgang. Maar Emma Thompson blijft een genot om naar te kijken, dus teleurstellen doet deze film zeker niet. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en een aantal interviews als extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.