Hustle, the

29-05-2019

7

Hustle, the (Bioscoop)

Penny (Rebel Wilson) en Josephine (Anne Hathaway) zijn beiden oplichtster van beroep. Ze doen dit wel op geheel eigen wijze. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is dat ze beiden goed gebruik weten te maken van de zwaktes van mannen. Het helpt ook om hun geweten te sussen. Als die mannen zo schaamteloos misbruik willen maken van vrouwen, dan is het toch ook gerechtvaardigd om ze te bestelen? Penny en Josephine werken alleen, tot ze in elkaars vaarwater komen omdat ze hetzelfde rijke Franse kustplaatsje hebben gekozen om hun werk te doen. Aanvankelijk kiest Josephine er nog voor om Penny verder op te leiden in het vak en willen ze gaan samenwerken. Maar al snel blijkt dat een vruchtbare samenwerking moeilijk wordt tussen deze twee pittige en eigenzinnige karakters. Daarom spreken ze een weddenschap af. Degene die het vastgestelde doelwit als eerste van het afgesproken bedrag weet te beroven, krijgt het Franse plaatsje als werkgebied. Maar in de wereld van de oplichters is niets wat het lijkt. Beide dames moeten op het scherpst van de snede opereren als ze als winnaar uit de bus willen komen.

The Hustle is niet de eerste keer dat dit verhaal verfilmd wordt. Het is een remake van Dirty Rotten Scoundrels uit 1988 met Steve Martin, Michael Caine en Glenne Headly in de hoofdrollen. En dit is weer een remake van Bedtime Story. Een film uit 1964 met Marlon Brando, David Niven en Shirley Jones in de hoofdrollen. Voor The Hustle hadden de producenten maar liefst vier schrijvers nodig. Niemand weet waarom, want het verhaal heeft niets om het lijf. De hele film moet het hebben van een bepaalde luchtigheid en een hoge fun factor. De luchtigheid komt goed over dankzij de vlotte regie en montage en de prachtige locatie op het eiland Mallorca. De film staat of valt echter nog meer bij het optreden van de hoofdrolspeelsters en daar laat men helaas wat steken vallen. Rebel Wilson is fantastisch in haar komische timing. Ook heeft ze een bepaalde authenticiteit over zich waardoor het lijkt alsof ze vooral zichzelf speelt. Dit staat in schril contrast tot Anne Hathway. Ze doet duidelijk haar best en heeft er plezier in, maar ze is in deze rol niet op haar plaats. Ze heeft veel minder komisch talent. De dames hebben samen ook totaal geen klik. Het geheel is daardoor dit keer eens niet meer dan de som der delen. Als we puur en alleen naar losse sequenties en grappen zouden kijken, dan is The Hustle een komedie van topklasse. Maar die momenten zijn op 1 of hooguit 2 handen te tellen. Verder zijn er ook veel middelmatige grappen en dramatisch bedoelde momenten die totaal niet overkomen. In zijn totaliteit is The Hustle dan ook een wat onevenwichtige film geworden. Van begin tot eind vermakelijk dankzij een hoog tempo en met zeker de nodige lachsalvo’s in petto. Maar niet consistent grappig en falend op dramatisch vlak. The Hustle kan je makkelijk overslaan zonder iets te missen. Maar mocht je de film toevallig ergens tegenkomen, dan kan je je er ook geen buil aan vallen.

Genre: Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 93 min

Penny (Rebel Wilson) en Josephine (Anne Hathaway) zijn beiden oplichtster van beroep. Ze doen dit wel op geheel eigen wijze. Ze werken alleen, tot ze in elkaars vaarwater komen omdat ze hetzelfde rijke Franse kustplaatsje hebben gekozen om hun werk te doen. Als we puur en alleen naar losse sequenties en grappen zouden kijken, dan is The Hustle een komedie van topklasse. Maar die momenten zijn op 1 of hooguit 2 handen te tellen. The Hustle kan je makkelijk overslaan zonder iets te missen. Maar mocht je de film toevallig ergens tegenkomen, dan kan je je er ook geen buil aan vallen.