Hills Have Eyes, The

08-01-2008

?

Hills Have Eyes, The (Blu-ray)

The Hills Have Eyes is een remake van het gelijknamige origineel uit 1977 van horrormeester Wes Craven (Last House on the Left, Scream). In de snikhete hitte van Marokko mocht de Franse regisseur Alexandre Aja een kunststukje afleveren wat zich moest meten met het origneel. Dit onder het toenziend oog van Craven himself, bij dit project betrokken als producent. Hoewel Aja een onderhoudende film wist af te leveren, is wel duidelijk geworden dat je wel van hele goede huize moet komen om de vakmanschap van Wes Craven te overtreffen.

Het orgineel van The Hills Have Eyes heeft verschillende uitgaves op DVD gehad. Heeft Fox met deze uitgave op Blu-ray direct een schot in de roos? Het verhaal van deze remake is overwegend ongewijzigd gebleven. De Amerikaanse familie Carter reist met een caravan door de woestijn. Om haar doel sneller te bereiken, neemt de familie een sluiproute. Deze route loopt door een verlaten deel van de woestijn, vroeger gebruikt door het Amerkiaanse leger om nucleaire testen op uit voeren. Wanneer de auto van de familie Carter het begeeft, staan ze toevallig dichtbij een verlaten pompstation. De familie Carter denkt dat dit een geval van typische pech betreft en dat ze snel weer op weg zijn. Maar waar ze snel achter zullen komen, is dat dit gebied totaal niet verlaten is en dat ze in een zorgvuldig opgezette val zijn gedoken. Eentje die opgezet is met als doel een gruwelijke slachtpartij.

Genre: Horror, Thriller

The Hills Have Eyes is via een MPEG 2 compressie in een 1080p resolutie op deze Blu-ray Disc gezet. Wat meteen opvalt, is dat de bitrate van het beeld erg onstabiel is; de bitrate schommelt sterk en heeft soms dalen van 8 Mbps en pieken van 30 Mbps (Mbps= Megabytes per seconde). Deze matige opzet van de print heeft zeker gevolg voor het uiterlijk. De film heeft een overwegende bruine teint. Echter, wil regisseur Aja bepaalde kleuren eruit laten springen door deze extra te accentueren. Vooral de kleuren groen en rood moeten eruit springen. De kleur rood gaat prima, maar met groen heeft deze print wat moeite. Vooral in het begin (de auto bij het tankstation) zie je dat deze kleur niet echt tot zijn recht komt en nogal flets overkomt. Verder heeft deze print last van ruis. Het contrast en het zwartniveau zijn verder prima in orde. Een matige transfer voor zo'n recente film.

Op deze Blu-ray Disc staat een Engels DTS-HD Master Audio track. Deze track is goed verzorgd zonder er echt uit te springen. Het geluid is zuiver en de surround speakers worden vooral tijdens geluidseffecten en schrikreacties goed aangewend. De subwoofer wordt voldoende aangewend om de track evenwichtig te maken. Een degelijke en uitbalanceerde track.

Kijken we verder op het schijfje, dan vinden we een aantal extra’s. Er zijn twee audiocommentaren beschikbaar. De eerste is met scriptschrijver/regisseur Alexandre Aja, scriptschrijver/art director Gregory Levasseur en producent Marainne Maddalena. De tweede is met producenten Wes Craven en Peter Locke. De eerste track is redelijk interessant met allerlei weetjes en achtergronden van het maken van deze remake. De tweede is eigenlijk net iets leuker, omdat Wes Craven naast de gebruikelijke achtergronden van deze film ook nog wat herinneringen ophaalt aan het maken van het origineel. Ook worden de overeenkomsten en verschillen besproken tussen het origineel en de remake. In de twee tracks vallen weinig tot geen stiltes. De commentaren zijn optioneel met Nederlandse ondertiteling.

Daarnaast zijn er de 'productiedagboeken' die eigenlijk een aantal korte filmpjes zijn over het maken van deze film. Dit zijn vooral B-roll opnames met korte reacties van de crew. Deze productiedagboeken zijn verdeeld in 7 verschillende onderdelen, die met een vreemd getitelde optie 'Speel film' als geheel afgespeeld kunnen worden. Deze opnames zijn in 1.33:1 formaat met Nederlandse ondertitels.

'Welkom in Marokko' geeft een beeld over de locaties waar de film is opgenomen. 'Danilo: de bommenbouwer' gaat over een lid van de special effects crew. 'Verdwenen vingers' gaat over de special effects achter de afgehakte vingers van één van de acteurs. 'De schorpioenenfluisteraar' is een kort filmpje over een crewlid die dikke vriendjes is met schorpioenen. 'Stunt double' betreft een korte documentaire over de stunts, terwijl 'Blije familie' een korte indruk geeft van de gezelligheid op de set. Verder is er nog een korte featurre genaamd 'Slecht weer'. Deze geeft een kleine indruk van de weersomstandigheden in Marokko. Alle filmpjes zijn redelijk interessant, maar te kort van speelduur om het echt interessant en diepgaand te maken. Tenslotte zijn er een aantal bioscooptrailers aanwezig van The Hills Have EyesFrom Hell en X-Men: The Last Stand.

Met The Hills Have Eyes heeft Fox een redelijke technische uitgave gepresenteerd met een aantal korte, maar interessante extra's.
Redelijk goed geluid, interessant audiocommentaar van Wes Craven
Matige beeldkwaliteit, korte speelduur van extra's