Blue Steel

03-09-2002

5.9

Blue Steel (DVD)

Megan Turner (Jamie Lee Curtis) is een jonge vrouw die net is afgezwaaid van de politieschool. Kort daarna wordt zij op een avond geconfronteerd met een overval in een avondwinkel, terwijl haar partner even weg is. Zij sluipt via een achterdeur naar binnen en maant de overvaller zich over te geven. Als deze zijn pistool op haar richt, schiet Megan haar volledige magazijn op hem leeg. Het pistool dat de overvaller op de grond heeft laten vallen, wordt door één van de klanten stiekem achterover gedrukt. Omdat het pistool nu niet gevonden wordt en Megan niet aannemelijk kan maken waarom zij haar hele magazijn heeft leeggeschoten, wordt zij geschorst. De volgende avond wordt een moord gepleegd met hetzelfde pistool als van de overvaller. In de kogels is Megan’s naam gegraveerd. Alhoewel de verdenking op Megan valt, wordt zij door moordinspecteur Nick Mann (Clancy Brown) betrokken bij het onderzoek. Privé ontmoet Megan de effectenmakelaar Eugene Hunt (Ron Silver) en is erg van hem gecharmeerd. Maar langzaam dringt het tot haar door dat Eugene en de mysterieuze moordenaar een en dezelfde zijn. Megan kan echter niets bewijzen en Eugene begint een gevaarlijk en zenuwslopend kat en muis spel met haar.

Kathryn Bigelow schreef en regisseerde de thriller Blue Steel. Zij is onder andere ook bekend van Strange Days (1995; met Ralph Fiennes) en Point Break (1991; met Keanu Reeves). Met Blue Steel leverde zij een redelijk spannende thriller af. Zowel op het verhaal als de acteerprestaties is het nodige aan kritiek te leveren. De wijze waarop het karakter Eugene Hunt volledig geobsedeerd wordt door de macht van het pistool en de psychopathische uitwerking die dit op hem heeft, komt niet erg realistisch over. En alhoewel de karakters toch vrij stereotype zijn neergezet en het verhaal tamelijk voorspelbaar is, weten Curtis en Silver door een redelijk goed spel toch een aardige spanning neer te zetten. Vooral Ron Silver, die voor deze film alleen bekend was van enkele televisieseries, speelt met overtuiging de enge, psychopathische man. De rol van de jonge, onervaren politieagente Megan Turner past goed bij Curtis. Verwacht van haar geen subtiel uitgewerkt karakter. Zij is hier een quasi harde maar onzekere politieagente en die rol lijkt haar op het lijf geschreven. De film is mede geproduceerd door Oliver Stone.

Genre: Thriller
Jaar: 1990
Speelduur: 98 min
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053003080

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en in deze verhouding staat de film anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film is prima. Het beeld oogt scherp en bevat voldoende detail. De donkere beelden zien er goed uit, waarbij ook het contrast en zwartniveau beide prima zijn. Ook de kleuren zien er helder en natuurlijk uit. Spetters in het beeld, als gevolg van vuil of beschadigingen, zijn slechts incidenteel aanwezig. Beeldruis is constant in lichte mate aanwezig. In sommige scènes is een weinig filmgrain te zien. Aliassing is slechts af en toe te zien. Edge enhancement is niet toegepast.
De film is verdeeld in 15 tracks. De DVD is van het type DVD-5, wat betekent dat de schijf enkellaags is. In de film zit dus geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een redelijk groot lettertype en staat prima onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 224 kb/s) en in een remix in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Beide soundtracks klinken goed. Bij de DD2.0 soundtrack komt het geluid met een goede stereospreiding uit de frontspeakers. Bij de DD5.1 track ligt de nadruk van de soundtrack op de voorkanalen, waarbij de dialogen en de meeste filmgeluiden uit de centerspeaker komen. De dialoog is te allen tijde goed te volgen. De muziek, meest synthesizer muziek, komt dankzij de achterkanalen mooi ruimtelijk uit de speakers. Ook in sommige scènes worden de achterkanalen voor specifieke filmgeluiden goed gebruikt, zoals een scène met regen. De dynamiek van de soundtrack is normaal, er zit geen groot verschil tussen hard en zacht. Er zit voldoende laag in de soundtrack, waarbij het LFE kanaal goed wordt gebruikt. Een prima klinkende soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staan geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Blue Steel is een redelijk spannende actiethriller met Jamie Lee Curtis in de rol van Megan Turner, die als jonge politieagente geconfronteerd wordt met een psychopathische moordenaar. De laatste wordt prima gespeeld door Ron Silver.
De film is door Video Film Express met een goede beeld- en geluidskwaliteit op de schijf gezet. Extra’s ontbreken op deze DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.