Shallow Hal

Nathan Strik
02-01-2003

4

Shallow Hal (DVD)

Hal Larson (Black) is een zeer oppervlakkig persoon. Nadat hij als kind van zijn stervende vader heeft gehoord dat alleen vrouwen met een lekker kontje goed genoeg zijn, is hij continu op zoek naar de meest perfecte vrouw... in zijn ogen dan, want dat is waar de hele film om draait. Hal loopt namelijk op een dag Tony Robbins tegen het lijf (zeg maar de Emile Ratelband van Amerika) die hem met hele andere ogen laat kijken. Vanaf hun ontmoeting ziet Hal namelijk alleen de innerlijke schoonheid van mensen. Dus een heel lelijke vrouw met een prachtig karakter ziet er ineens uit als een supermodel... of als Gwyneth Paltrow, want niet lang daarna loopt Hal de vrouw van zijn leven tegen het lijf. Paltrow speelt Rosemary, een vrouw met overgewicht die er dankzij Hal´s roze bril uitziet als een slanke den. Hal wordt verliefd op Rosemary en daar begint dus het probleem: hoe gaat Hal´s omgeving om met deze nieuwe liefde? En nog belangrijker: kan Hal er mee omgaan als hij erachter komt hoe de vork werkelijk in de steel zit?

Van de makers van het geweldige “Dumb & Dumber” en “There´s Something About Mary” komt nu hun nieuwste film naar onze geliefde DVD-spelertjes. Helaas haalt de film bij lange na niet het niveau van voorgenoemde klassiekers. De humor is behoorlijk flauw en alhoewel er zeker een paar goede grappen in zitten, is dit verre van een dijenkletser. Eén probleem met het feit dat de regisseurs een serieus onderwerp als dit behandelen is dat dit jammer genoeg de vaart uit de humor haalt, ook al levert het een aantal prachtige ontroerende scènes op (vooral de kinderen in het ziekenhuis zijn een mooi voorbeeld). En hoewel Jack Black zeker een goede komiek is, haalt hij helaas ook niet het maximale uit je lachspieren zoals in het verleden Jim Carrey of Ben Stiller wel konden. Complimenten moeten wel gegeven worden voor Gwyneth Paltrow, die de rol van Rosemary werkelijk prachtig speelt. Of ze nu rondloopt als haar normale slanke zelf, of in haar ‘fat suit’, ze weet je hart te stelen. Jammer genoeg redt dat deze komedie niet uit de middelmatigheid. Het is geen slechte film, maar naar mijn mening toch de minste van de Farelly´s tot nu toe.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2001
Speelduur: 109 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626012177

• Audio Commentaar
  • Music Video
  • HBO Special
  • Comedy Central´s Reel Comedy: Shallow Hal
  • ‘Seeing Through The Layers’
  • ‘In At The Deep End, With Shallow Hal’

Het beeld is in de originele verhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD gezet. Het beeld ziet er over het algemeen netjes uit, maar bij nadere inspectie vertoont het toch een aantal gebreken die eigenlijk niet meer nodig zijn in zo´n moderne productie. Het beeld doet soms een beetje onrustig aan door de licht aanwezige ‘filmgrain’ en ook qua scherpte is het niet altijd zoals het zou kunnen zijn. Kleurverzadiging en contrast is verder in orde en er zitten een aantal prachtige shots in de film. Vooral de scène van Hal en Rosemary bij de brug in het park is werkelijk prachtig om te zien. Jammer is dat er wat ‘edge-enhancement’ is toegepast wat gelukkig nergens erge vormen aanneemt. De grootte en leesbaarheid van de ondertitels is werkelijk perfect, maar ze hadden wel iets lager in beeld geplaatst kunnen worden. Jammer genoeg zijn de ondertitels alleen via het menu uit te zetten. De film is netjes verdeeld in 28 chapters en dat is voor een film van een kleine twee uur meer dan keurig.

Wat meteen opvalt na de openingsscène van Shallow Hal is hoe aggressief de surroundkanalen worden gebruikt voor de aanwezige popmuziek in de film. Dit is dan ook gelijk de grootste verdienste van deze soundtrack die in Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) op de schijf staat. De muziek, van onder andere Ivy en Edison Lighthouse (met het geweldige “Love Grows”) afgewisseld met een dosis Neil Young, klinkt dan ook werkelijk fantastisch. De film is daarnaast wel vrij praterig, met de nadruk op de voorste speakers, maar ook tijdens deze minder muziekrijke momenten wordt er effectief gebruik gemaakt van de surrounds voor omgevingsgeluiden en een paar subtiele effecten. Verwacht dus geen aktiegeweld, maar gewoon een mooie, ruimtelijke track waar menig komedie jaloers op zal zijn.

In tegenstelling tot de huurversie bevat deze DVD een flinke lijst met extra´s: