Enfant Sauvage, L’ / Wild Child, The

Nathan Strik
07-08-2003

6.2

Enfant Sauvage, L’ / Wild Child, The (DVD)

Frankrijk, eind van de 18e eeuw. In de bossen van Zuid-Frankrijk wordt een jongetje gevonden dat daar jaren alleen heeft geleefd. De jongen is zeer schuw en moet niets hebben van de mensen die hem vingen. Hij wordt aangemeld bij het Nationaal Instituut voor Doven en Doofstommen in Parijs. In Parijs komt de jongen in aanraking met Dr. Jean-Marc Itard (Truffaut), die al snel ziet dat de jongen daar niet thuishoort. Als het jongetje vanwege zijn gedrag overgeplaatst dreigt te worden naar een inrichting, neemt Itard de jongen persoonlijk onder zijn hoede. Hij neemt hem mee naar zijn huis, alwaar hij het jongetje probeert op te voeden. Dit gaat met vallen en opstaan, maar Itard is vastbesloten om het beest in het kind te temmen.

Truffaut´s L´enfant Sauvage is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de “Wilde Jongen van Aveyron”. Zowel het jongetje (Itard noemde hem Victor), als Dr. Itard hebben dus echt bestaan rond 1800. Het is echter slechts een dramatisering van de gebeurtenissen en geen documentaire, voor wie dit mocht denken. Een kleine speurtocht op het Internet onthult namelijk dat deze film een toch wat meer rooskleurige afloop heeft dan het echte verhaal. Wat uiteraard niet erg is, maar de film doet daardoor toch enigszins ‘onaf’ aan. Ook een verklarende tekst wat er uiteindelijk van Victor is geworden ontbreekt, waardoor de regisseur dus bewust op een positieve noot eindigt. Afgezien van het einde slaagt de film toch in de opzet om het verhaal van Victor op aangrijpende wijze te vertellen. De personages worden goed geacteerd en vooral Truffout is geknipt voor de rol van de stijve, maar emotioneel betrokken Dr. Itard. Jean-Pierre Cargol steelt echter de show als het wilde jongetje Victor. Stilistisch gezien heeft de film wel wat irritante trekjes, zoals enorm veel ‘Iris Wipes’ om scènes te eindigen. Verder is het een sterk geacteerd verhaal, dat wel een meer afgerond einde had kunnen gebruiken. Voor mensen die meer willen weten over Victor na het zien van deze film: check deze en deze link.

Genre: Drama, Speelfilm
Jaar: 1969
Speelduur: 81 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: -

L´enfant Sauvage is gefilmd in het Europese breedbeeldformaat 1.66:1 en in deze verhouding op DVD gezet. Helaas betreft het hier een niet-anamorfe transfer. Wat erg jammer is, want zelfs bij een 1.66:1 verhouding is er wat resolutiewinst te behalen met een anamorfe transfer. Het hoe en waarom van een letterboxed transfer is ons niet duidelijk, wel is duidelijk dat de kwaliteit van de print beter had gekund. Er is hier overduidelijk gebruik gemaakt van een releaseprint. Zie screenshot 4 voor de “reel change markings” die om de zoveel tijd opduiken in de vorm van irritante witte vierkanten, ook nog eens gevolgd door een kleine zwarte “cigarette-burn”, alsof dat nog niet genoeg was. Ook de scherpte en de stabiliteit van de print hadden beter gekund. Verder is de staat van de print redelijk, met hier en daar slechts wat lichte beschadigingen en filmgrain. De compressie is gelukkig keurig gedaan en we hebben geen noemenswaardige problemen kunnen ontwaren. Al met al een toch ietwat teleurstellende transfer. De plaatsing van de ondertiteling is verder net een paar pixels te laag, waardoor bezitters van een breedbeeld TV die in willen zoomen moeite zullen hebben met de leesbaarheid. De verdeling in 16 chapters tenslotte is toereikend voor een film van deze lengte.

De originele Franse monotrack wordt op deze DVD aangeboden in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) formaat, waarbij beide kanalen dus dezelfde audioinformatie bevatten. Deze film is bijna volledig dialooggeoriënteerd, dus zoveel had een surround-remix niet kunnen toevoegen. De mix klinkt ingetogen, past bij de film, maar daar is dan verder alles mee gezegd. Het geluid klinkt duidelijk wat verouderd, wat deels aan de wat schelle dialogen en deels aan de muziek is te merken. Een track die niet meer dan functioneel is te noemen en verder dus niet voor al te grote verrassingen zal zorgen.

Helaas is er geen achtergrondinformatie beschikbaar over Victor, wat een gemiste kans is in onze optiek, vooral omdat de film zelf hier ook geen duidelijk beeld van de afloop schetst. Vanuit de statische menu´s zonder geluid is dan ook enkel een Trailer te kiezen als extra feature.

L´enfant Sauvage is een goed verteld en geacteerd, maar helaas incompleet verhaal van het wilde jongetje Victor. De beeld- en geluidskwaliteit kunnen er mee door, maar stellen op een aantal punten toch teleur. Ook de extra´s worden gemist, met name vanwege het open karakter van de film. Een aardige film die zeker een bepaald publiek zal aanspreken, maar de DVD-uitgave laat wel wat te wensen over.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.