Holcroft Covenant, The

08-05-2005

5.8

Holcroft Covenant, The (DVD)

De architect Noel Holcroft (Michael Caine) krijgt van Ernst Manfredi (Michael Lonsdale) het verzoek naar Zwitserland te komen voor een uiterst belangrijke aangelegenheid. Aldaar krijgt Holcroft een verzegelde brief van Manfredi, die afkomstig is van zijn biologische vader, nazi generaal Heinrich Claussen. In de brief leest Holcroft over een pact van drie nazi generaals, Kessler, Von Tiebolt en Claussen zelf, die eind Tweede Wereldoorlog schoon schip wilden maken en grote sommen geld op een Zwitserse bankrekening hebben gestort. Dit geld moet gebruikt worden voor goede doelen. Holcroft krijgt nu 40 jaar later bijna volledige zeggenschap over dit geld. Bijna, want van beide andere generaals moeten de zonen worden opgespoord. Gezamenlijk hebben zij dan zeggenschap over de besteding van het astronomische bedrag van 4½ miljard dollar. Holcroft schrikt van dit enorme bedrag en dat is niet voor niets. Want vanaf dat moment is hij zijn leven niet meer zeker en blijkt niemand meer te vertrouwen zijn.

The Holcroft Covenant is gebaseerd op de gelijknamige roman van de thrillerschrijver Robert Ludlum. Luldum heeft als thrillerschrijver grote bekendheid gekregen door dit soort romans, met ingewikkelde plottheorieën en samenzweringen. Bekend zijn natuurlijk ook de verfilmde thrillers ‘The Bourne Identity’ en ‘The Osterman Weekend’. Ludlum schreef in totaal 21 romans, die allemaal bestsellers zijn geworden en in vele talen (waaronder het Nederlands) zijn vertaald. Ludlum is in 2001 overleden.
Regisseur John Frankenheimer waagde zich in 1985 aan The Holcroft Covenant. Het valt niet mee om een roman van deze omvang, we praten toch over zo’n 500-600 pagina’s, in ruim 1½ te verfilmen. Dit betekent altijd een verlies van het detail van het boek of bewust nalaten van bepaalde subplots. Wat bij Frankenheimer’s The Holcroft Covenant verfilming opvalt is het ongeïnspireerde spel. Op de een of andere wijze lijkt de film geen ‘gevoel’ te hebben. Nu gaat het bij Ludlum veelal meer om de inhoudelijke kant en minder om de karakters, maar ook bij de inhoudelijke kant blijft alles wat op de oppervlakte. Hierdoor raak je minder betrokken bij de hoofdpersoon en is ook de spanning minder voelbaar. Toch wil je wel weten hoe een en ander afloopt en weet Frankenheimer de Europese sets, in Wenen, Londen en Berlijn, fraai in beeld te brengen.

Genre: Thriller
Jaar: 1985
Speelduur: 108 min
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626032144

De film staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is goed. We zien een goed verzadigd kleurrijk beeld met goed contrast. Af en toe zit een spetter in het beeld als gevolg van beschadiging of vuil. Het beeld is goed scherp en heeft voldoende detaillering. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. Af en toe is aliasing te zien. De film start trouwens in zwart/wit met een 1.33:1 beeld dat in het breedbeeldkader is geplaatst (links en rechts zwarte balken). Deze eerste minuten spelen zich in de Tweede Wereldoorlog af, en dit beeldformaat benadrukt het authentieke karakter.
De film is verdeeld in 16 tracks. De DVD is een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat mooi laag geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt.
De soundtrack klinkt desondanks redelijk. Laag is in mindere mate aanwezig, het hoog is redelijk gedetailleerd. De soundtrack is ruis en kraakvrij en klinkt onvervormd. Dialogen zijn goed te volgen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

The Holcroft Covenant is een thriller van regisseur John Frankenheimer, gebaseerd op de gelijknamige roman van Robert Ludlum. Centraal in het verhaal staat Noel Holcroft, gespeeld door Michael Caine. Holcroft krijgt te horen dat hij als nazaat van een Nazi generaal, de beschikking krijgt over 4½ miljard dollar. Dit samen met twee andere Nazi nazaten. Het geld moet besteed worden aan goede doelen, maar andere Nazi aanhangers zitten ook achter het geld aan. En natuurlijk om andere redenen, waarbij het leven van Holcroft niet meer zeker is. De film komt wat ongeïnspireerd over en mist daardoor de echte spanning.
Deze budgetuitgave van MGM heeft redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s staan niet op deze uitgave.