Grijpstra & De Gier

06-11-2005

7.1

Grijpstra & De Gier (DVD)

Henk Grijpstra (Rijk de Gooyer) en Rinus de Gier (Rutger Hauer) zijn beide rechercheur bij het Bureau Zware Misdrijven van de Amsterdamse politie. Grijpstra is al twaalf jaar getrouwd terwijl De Gier er vele amoureuze avontuurtjes op na houdt.
De eigenaar van het pand van de Hindistiche Stichting in de wijk de Haarlemmer Houttuinen heeft ogenschijnlijk zichzelf door ophanging om het leven gebracht. Maar is het wel zelfmoord? En wordt er in het pand verdovende middelen verhandeld. De jonge politieman Cardozo (Frederik de Groot) is hier van overtuigd. Een van de bewoners in het pand is Habberdoedas van Meteren (Donald Jones), die er een vrije levenstijl op na houdt. Habberdoedas is werkzaam bij de verkeerspolitie in Amsterdam en ziet Grijpstra & De Gier dan ook als collega’s. En dan is er ook nog de aantrekkelijke Constanze (Willeke van Ammelrooy), die opeens veel geld heeft. Geduldig blijven Grijpstra en De Gier aan de zaak peuteren. Op een gegeven moment maakt er wel iemand een fout. Ondertussen heeft Grijpstra thuis ook nog het nodige te stellen met een jonge aan heroïne verslaafd hoertje (Marina de Graaf), die zijn vrouw (Marjan Berks) zonodig onderdak wil geven.

Het scenario van Grijpstra & De Gier is gebaseerd op de eerste politieroman ‘Het Lijk in de Haarlemmer Houttuinen’ van Janwillem van de Wetering. Van de Wetering schreef een hele reeks misdaadromans met het duo Grijpstra & De Gier, die tot de bekendste politiemannen uit de Nederlandse misdaadliteratuur behoren. De belevenissen van de populaire Amsterdamse politieduo werden gekenmerkt door levensechte realistische karakters en een warme sfeer. Dit was op zich niet zo vreemd, Van de Wetering heeft zelf tien jaar bij de Amsterdamse politie gewerkt. De avonturen van Grijpstra & De Gier werden zelfs populair in Amerika, waarbij Van de Wetering zelf de vertaling van zijn eerste roman maakte.
Producent Rob Houwer en regisseur Wim Verstappen schreven samen het scenario voor de film. Oorspronkelijk zou Paul Verhoeven de regisseur zijn, maar die stond een hardere aanpak van het verhaal voor dan Houwer wilde. En daarom werd besloten dat Wim Verstappen de film ging regisseren. Verstappen maakte in 1987 nog een film met het duo Grijpstra & De Gier, genaamd De Ratelrat. Rijk de Gooyer speelde in beide films de rol van adjudant Grijpstra. De rol van De Gier werd in de hier besproken eerste Grijpstra & De Gier film gespeeld door Rutger Hauer, in de tweede film werd de rol door Peter Faber gespeeld.
Het duo Grijpstra en De Gier wordt nu in de succesvolle RTL4 televisieserie gespeeld door Jack Wouterse (Grijpstra) en Roef Ragas (De Gier).

Indies Home Entertainment brengt veertien speelfilms, geproduceerd door Rob Houwen en belangrijke mijlpalen in de Nederlandse filmgeschiedenis, uit in de Rob Houwer Filmcollectie.

Genre: Misdaad
Jaar: 1979
Speelduur: 81 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Beeldverhouding: 1.55:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507742

De film is op 35 mm film opgenomen. Het is ons niet bekend wat het oorspronkelijk door de regisseur beoogde beeldformaat is. Op DVD staat de film in een afwijkende (gemeten) beeldverhouding van 1.55:1 niet anamorf op de DVD. Op de hoes wordt 1.85:1 als beeldformaat vermeld, waarbij de door Indies gebruikte symbolen niet duidelijk aangeven of het beeld anamorf is.
Het beeld van deze release ziet er redelijk goed uit. De regelmatige aanwezige ‘cigarette burns’ ofwel ‘reel change markings’ (screenshot 2) dat een releaseprint van de film is gebruikt voor deze DVD transfer. Het beeld heeft last van tegenvallende scherpte en matige van detaillering. Gedurende de gehele film oogt het beeld erg soft en weinig gedetailleerd. Filmgrain is in geringe mate aanwezig. De kleuren zien er flets en ‘verouderd’ uit, waarbij het beeld aan de donkere kant is. Het contrast is goed, waarbij het zwartniveau redelijk goed is. Donkere scènes zijn iets te flets waarbij het zwart eerder donkergrijs is.
De film is slechts verdeeld in vijf chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De originele mono soundtrack staat ook zo op de DVD. De mono soundtrack is als een Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) track op de schijf gezet. Hierbij komt het geluid dus via de frontspeakers, waarbij beide speakers hetzelfde signaal krijgen. Daarnaast is ook een Dolby Digital 5.1 unwrapped soundtrack aanwezig. Ook deze soundtrack heeft een mono geluidsbeeld.
Beide soundtracks klinken ook redelijk goed. De film is vooral dialoog en die zijn in het algemeen goed te volgen. Duidelijk is wel dat de dialogen later zijn ingesproken, een techniek die toentertijd meer is toegepast. De fraaie filmmuziek van Rogier van Otterloo klinkt wat mat, door wat beperkingen in de hogere frequenties. Bij de DD2.0 soundtrack is voldoende laag in de soundtrack aanwezig om het geheel wat body te geven. De 5.1 soundtrack klinkt helderder, maar ook wat ‘dunner’ door het veel minder aanwezig laag. De DD2.0 heeft in dit geval duidelijk de voorkeur.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Er staat slechts één extra op deze release.

Trailer (1 min)
De originele bioscooptrailer in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Bij de DVD zit nog een inlay met twee pagina’s met enige achtergrondinformatie bij de film, de maker, de schrijver en de producent. De keepcase zit in een kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als de cover.

Grijpstra & De Gier is de verfilming van regisseur Wim Verstappen van de eerste politieroman ‘Het Lijk in de Haarlemmer Houttuinen’ van Janwillem van de Wetering. In het verhaal staat het politieduo Grijpstra & De Gier centraal die een ogenschijnlijke zelfmoord moeten onderzoeken. De rollen van Grijpstra en De Gier werden gespeeld door Rijk de Gooyer en Rutger Hauer. In de verfilming zijn karakters en sfeer belangrijker dan spanning of sensationele achtervolgingen. Andere rollen zijn van Willeke van Ammelrooy, Donald Jones en Marjan Berks. De film is geproduceerd door Rob Houwer, die in de jaren ’70 en ’80 een grote stempel drukte op de Nederlandse filmindustrie.
Deze release van Indies Home Entertainment is een uitgave in het kader van de Rob Houwer Filmcollectie van Indies. De kwaliteit van beeld en geluid van deze release zijn matig. Als extra is alleen de bioscooptrailer voorhanden en een inlay met enige achtergrondinformatie bij de film en de makers ervan.

Indies Home Entertainment brengt de veertien belangrijkste, door Rob Houwer geproduceerde films, uit in de Rob Houwer Filmcollectie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.