Simple Lies / Rx

16-12-2005

4.9

Simple Lies / Rx (DVD)

Andrew (Eric Balfour) en Jonny (Colin Hanks) zijn beste vrienden. Andrew is daarnaast bevriend met Melissa (Lauren German) en gedrieën genieten ze van het leven. Andrew verdient wat bij in een hotel, waar hij in de avonduren werkt. Andrew en Jonny plannen een feestweekend in Mexico, waarbij ze onderweg ook wat pillen willen scoren. Als Melissa van de feestplannen hoort, wil ze mee naar Mexico. Alleen weet ze niets van de pillen. Eenmaal aangekomen in San Marcos, verrast Andrew zijn vriend Jonny door een grote hoeveelheid pillen te willen kopen van de pillenleverancier Pepe (Alan Tudyk). Andrew biecht zijn vriend op dat zijn ouders alles kwijt zijn geraakt en hij met de pillensmokkel probeert snel geld te maken. Maar hoe smokkel je de pillen de grens over? Andrew moet de pillen, die verpakt zitten in plastic, allemaal inslikken. Jonny besluit Andrew te helpen, maar op weg naar de grens wordt Jonny hevig ziek. Andrew en Melissa raken in paniek. Het weekendje fuiven draait uit op een bad trip, waarin elke keuze verkeerd blijkt en de situatie steeds verder verergert.

Simple Lies is de internationale title van de film die ook bekend staat als Rx. De film is gemaakt met een laag budget, waarbij de cast uit relatief onbekende mensen bestaat. Dat hoeft zeker geen slechte film op te leveren, dat bewijst regisseur Ariel Vromen wel met deze film. Vromen schreef samen met Morgan Land het script. Aanvankelijk ontwikkelt het verhaal zich traag zonder spanning. Maar gaandeweg de film bouwt de spanning zich op, wanneer de jongelui in de problemen raken door verkeerde keuzes. En dat is waar het allemaal om draait in deze film. De bewustwording dat je leven van het een op het andere moment volledig overhoop gehaald kan worden, als je in een moment van onbedachtzaamheid of lichtzinnigheid een verkeerde keuze maakt. De jonge Andrew in dit verhaal heeft een goede toekomst voor zich liggen en fijne vrienden. Maar een verkeerde beslissing, genomen in paniek door acuut geldgebrek, haalt zijn hele leven overhoop. En hoe meer je probeert uit de problemen te komen, hoe dieper je er in wegzakt.
De cast bestaat uit nog relatief onbekende, jonge acteurs. Acteurs die tot nu toe rollen hebben gespeeld in televisieseries als Six Feet Under, Band of Brothers of Roswell. Neemt niet weg dat zij in deze film prima spel laten zien. Al heeft de film ook zijn fouten, met een iets te voorspelbaar verhaal en stereotype karakters, toch ontwikkelt de film zich gaandeweg in positieve zin. Daarbij heeft Vromen met cameraman Scott Kevan alles fraai gevisualiseerd.

Jaar: 2004
Speelduur: 83 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969492

De film staat in de juiste beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. Op de cover staat de aanduiding ‘widescreen 16:9 lbx’, wat het ergste doet vermoeden. Maar dat valt allemaal honderd procent mee. Want niet alleen is het beeldformaat gewoon in orde, ook de beeldkwaliteit is dik in orde. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. De scherpte en detaillering van het beeld zijn ietsje minder. Het beeld oogt scherp, maar heeft soms een licht softe uitstraling. In sommige scènes valt filmgrain goed op, met name in de luchpartijen. In het beeld zit een incidenteel spettertje.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. Er is geen laagwisseling op deze DVD-5 (enkellaags). De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt erg goed. Als geheel heeft de soundtrack een goed ruimtelijk geluid, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, waarbij de achterkanalen subtiel worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Het LFE kanaal wordt voornamelijk gebruikt bij de muziek. De dialogen zijn in het algemeen goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. Een trailer van de film is het enige extra.

Trailer (1½ minuten)
De bioscooptrailer, in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Onder Also Available drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

In het verhaal van Simple Lies, ook bekend als Rx, staat het maken van verkeerde keuzes en de gevolgen ervan centraal. Drie vrienden maken een trip naar Mexico om een dansfeest bij te wonen. Één van hen wil de reis gebruiken om pillen illegaal van Mexico naar Amerika te smokkelen om zo aan geld te komen. Om de pillen de grens over te krijgen, moet hij ze inslikken. Zijn vriend helpt hem hierbij. Vlak voor de grens wordt hij ziek, waarna paniek leidt tot verkeerde keuzes.
De cast bestaat met onder andere Eric Balfour, Colin Hanks en Lauren German uit relatief onbekende spelers. Ook regisseur Ariel Vromen is geen echte bekend. Desalniettemin is Simple Lies een redelijk geslaagde film.
Deze DVD release van Paradiso heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extra is alleen een trailer en enkele andere promotietrailers voor handen.