Waking the Dead - Seizoen 1

07-03-2006

6.9

Waking the Dead - Seizoen 1 (DVD)

Het Cold Case onderzoeksteam, onder leiding van detective superintendent (DCI) Peter Boyd (Trevor Eve), is gespecialiseerd in het onderzoeken en oplossen van oude onopgeloste moordzaken. Zij maken daarbij gebruik van moderne en nieuwe technologieën, dat ten tijde van het originele onderzoek nog niet beschikbaar was. Het team van Boyd bestaat uit profiler Dr. Grace Foley (Sue Johnston), DC Spencer Jordan (Wil Johnson), forensisch onderzoeker Dr. Frankie Wharton (Holly Aird) en DC Amelia Silver (Claire Goose)

De onderzoeken van het Cold Case team staan centraal in de Britse televisieserie Waking the Dead. In de vier afleveringen van het eerste seizoen van Waking the Dead, die in de zomer van 2001 op de Britse televisie werden uitgezonden, bijt het team zich vast in vier onopgeloste moordzaken die liggen te verstoffen in een bureaula. Een oorlogsfotograaf die onder verdachte omstandigheden omkwam bij een auto-ongeluk. Een schedel die twintig jaar begraven lag in de crypte van een kerk. Een dubbele moord, waarvoor een vrouw 25 jaar achter slot en grendel ging. En een vermoorde politieagente. Was zij het slachtoffer van een stalker, van haar afstandelijke echtgenoot of van de vader van haar ongeboren dochter?

Cold Case 1: Burn-Out
De jonge Marina Coleman (Angela Griffin) steekt een auto in brand, gaat vervolgens naar het vuur staan kijken en maakt er zelfs foto\'s van. DCI Boyd ziet het gebeuren en denkt het meisje met een heldhaftige actie te redden van de onvermijdelijke explosie van de benzinetank. Maar die explosie blijft uit: het blijkt dat er alleen maar water in de tank zat. Marina is zelfs kwaad op Boyd omdat hij haar experiment heeft verstoord. Later op het politiebureau vertelt een oom van Marina dat haar vader, een oorlogsfotograaf, een paar jaar eerder bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Het ontdekken van de ware doodsoorzaak van haar vader is voor Marina een obsessie geworden. Boyd raakt door toedoen van Marina geïntrigeerd in de zaak en begint een onderzoek…

Cold Case 2: The Blind Beggar
Tijdens werkzaamheden wordt in een grafkelder in een kerk een schedel ontdekt. Het Cold Case-team wordt gewaarschuwd en al gauw blijkt dat er een lijk gegoten in beton in de graftombe ligt. Dr. Frankie Wharton laat het lijk met beton en al uit de tombe halen. In het laboratorium ontdekt ze een skelet in spijkerbroek en Doc Martens schoenen. Intussen ondervragen Boyd en zijn mensen de lokale geestelijken. Father Kevin Ryan (Peter Warnock) staat op het punt om het huwelijk van twee dorpsgenoten, James (James Hayes) en Moira Bowen (Annette Crosbie), opnieuw in te zegenen. Boyd moet onderzoeken of het lijk van een vrouw is, die al 20 jaar wordt vermist of toch iemand anders…

Cold Case 3: A Simple Sacrifice
Annie Keel (Harriet Walter) zit al 25 jaar in de gevangenis wegens moord op haar man en het achtjarige buurjongetje Giles die het speelkameraadje van haar eigen zoon was. Annie\'s advocaat Reese Dickson (Nicholas Woodeson) spant een zaak aan om zijn cliënte vrij te krijgen. De vader van de dode Giles verzet zich daar heftig tegen. Dan duiken er plotseling handgeschreven notities op die erop duiden dat Annie Keel mogelijk onschuldig zou kunnen zijn. Het team van Boyd krijgt de opdracht een einde te maken aan alle twijfel door te bewijzen dat Annie wel degelijk de dader is. Maar waarom zou Annie wel haar man en de buurjongen hebben vermoord, maar niet haar eigen zoon Sam? Het oorspronkelijke bewijsmateriaal wordt tevoorschijn gehaald en Boyd besluit tot een reconstructie om erachter te komen wat er die avond echt is gebeurd.

Cold Case 4: Every Breath I Take
Er wordt een golftas uit de Theems gevist. Inhoud: het lijk van een vrouw in politie-uniform. Debbie Britten (Joanne Farrell), een bekende politieagente, is een jaar eerder spoorloos verdwenen. Debbie\'s toenmalige echtgenoot bevestigt de identiteit van het lijk en het Cold Case-team wordt ingeschakeld. Al gauw blijkt dat Debbie\'s verleden nogal wat opmerkelijke feiten bevat, zoals een gestrand huwelijk, een geobsedeerde stalker die bij haar heeft ingebroken en van alles van haar heeft gestolen, en een moeder die vrijwel geen contact meer met haar had. Het team ontdekt dat Debbie in haar eigen huis is vermoord, mogelijk door iemand die haar kende.

In 2000 zond de BBC een pilot aflevering uit van Waking the Dead. Een jaar later werd het eerste seizoen, bestaande uit vier episodes, uitgezonden. Waking the Dead is een interessante politieserie, waarin forensisch en politieonderzoek centraal. Het bijzondere is dat door dit onderzoeksteam oude misdaden van stof worden ontdaan en na vele jaren nog met behulp van moderne forensische middelen nieuw bewijs te verzamelen is. Iets wat natuurlijk niet zo vreemd is. In de kranten lees je wel eens de berichten rond steeds geavanceerder DNA onderzoek, waardoor andere inzichten inzake een moordonderzoek kunnen ontstaan. Zo ook bij Waking the Dead.
De vaste cast van het Cold Case team speelt zoals je gewend bent van een Britse televisieserie, serieus en met overtuiging. Zo zijn ook de episoden, zeer serieus, zonder spectaculaire special effects of achtervolgingen. Ook in deze succesvolle Britse serie staat de aandacht voor de te onderzoeken zaak, de karakters en prima acteerspel centaal. De serie heeft er ondertussen vijf seizoenen op zitten. In 2003 werd de serie genomineerd voor een Emmy Award. Zo ook in 2004, waarbij de serie toen ook deze award toegekend kreeg.

De hier besproken DVD boxset van Just Entertainment bevat de vier episoden van het eerste seizoen. Helaas ontbreekt hier de pilot aflevering van de serie.

Genre: Detective, TV
Jaar: 2001
Speelduur: 400 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344724296

De vier afleveringen worden gepresenteerd in het standaard 1.33:1 televisieformaat. Het beeld ziet er gemiddeld genomen matig uit. De kleuren ogen redelijk natuurlijk, waarbij ook het contrast van het beeld redelijk is. Bij donkere scènes valt op dat het zwart meer donkergrijs is. De scherpte van het beeld is erg matig, evenals de detaillering van het beeld. Er is in lichte mate edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Filmgrain is ook in lichte mate aanwezig en bij sommige buitenopnames of scènes iets nadrukkelijker aanwezig. Het verminderde detailniveau wordt ook veroorzaakt door de tamelijk lage bitrate die gebruikt is. De gemiddelde bitrate voor het beeld is slechts 3.6 Mbit/s. Bij een grote weergave van het beeld zullen ook kleine compressiefoutjes in het beeld opvallen, juist als gevolg van de relatief hoge compressie.

Elke episode bestaat uit twee delen van elk 50 minuten. Op de DVD staan deze gesplitste delen compleet met begin- en eindtitels. De twee delen van een episode worden aaneengesloten gespeeld. Je kunt per episode ook beide delen apart selecteren.
Elke episode staat op een DVD-5 (enkellaags) schijfje. Een episode is opgedeeld in 12 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld en laat zich goed lezen.

De serie is oorspronkelijke in stereo uitgezonden. Op de DVD staat het geluid in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s). De 5.1 track is feitelijk een gewone stereotrack die via kunstmatige elektronische weg over meerdere kanalen is verspreid. Omgevingsgeluiden, dialogen en muziek komen allemaal uit de frontspeakers. Om een soort ruimtelijk illusie te wekken, geven de beide surroundspeakers en de centerspeaker op een zachter volume het signaal van de frontspeakers ook weer, waarbij de verschillende kanalen met elkaar in tegen fase staan. Het geeft weliswaar een illusie van ruimtelijkheid, maar de detaillering van de soundtrack is hierdoor ook iets minder. Overschakelen naar een gewone stereoweergave geeft een beter resultaat, al is het stereobeeld van het geluid redelijk beperkt. De detaillering van het hoog is redelijk. Af en toe wordt het LFE kanaal ook aangesproken voor het extra laag.

De menuschermen zijn eenvoudige keuzeschermen zonder achtergrondmuziek. Geen van de vier DVD’s heeft verder extra’s.

De vier DVD’s zijn verpakt in een uitvouwbare digipack verpakking, waarbij op de binnenzijde van elke aflevering een korte synopsis staat. Het geheel zit in een kartonnen slipcase.
Klein kritiekpuntje bij de foto op de verpakking: de afbeelding geeft de hoofdpersonen weer zoals ze er in een later seizoen uitzien. Dit is geen afbeelding uit het eerste seizoen.

Waking the Dead is een interessante Britse politie televisieserie, waarin forensisch en politieonderzoek centraal. Het bijzondere is dat door het Cold Case onderzoeksteam oude misdaden van stof worden ontdaan en na vele jaren nog met behulp van moderne forensische middelen nieuw bewijs te verzamelen is. Het team staat onder leiding van DCI Boyd, een rol van acteur Trevor Eve. Verder in het team een profiler, een forensisch onderzoeker en twee politiedetectives.
De 4 DVD set van Just Entertainment bevat de vier afleveringen van het eerste seizoen van de serie. Elke aflevering staat op zich, al spelen enkele privé problemen wel als een rode draad door de afleveringen. Helaas ontbreekt de pilot aflevering van de serie in deze boxset.
De beeld- en geluidskwaliteit van de serie zijn matig, met name de beeldkwaliteit kon beter gezien de jonge leeftijd van de serie. Waking the Dead is wederom een fraai staaltje degelijke Britse televisie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.