Yes

17-05-2006

4.3

Yes (DVD)

Zij (Joan Allen) is een Amerikaanse vrouw die gevangen zit in een liefdeloos, verstikkend huwelijk met de politicus Anthony (Sam Neill). Hij (Simon Abkarian) is een man uit het Midden Oosten, die Zij ontmoet tijdens een chique galadiner, waar Zij als echtgenote van de politicus aanwezig is. Hij bedient de tafels als Hij gefascineerd raakt door haar aanwezigheid. Als blijkt dat Zij zich alleen voelt, vertelt Hij haar dat het hem onvoorstelbaar lijkt dat een man haar ook maar een moment alleen zou kunnen laten. Tussen beide groeit na die avond een passievolle affaire. Tijdens hun ontmoetingen start Zij haar hart uit bij hem en vertelt Hij haar dat Hij een Libanese chirurg is, die is verbannen naar Londen. Als kok wordt hij elke dag geconfronteerd met de vooroordelen van het Westen jegens mensen als Hij. Zij brengt ieder vrij uurtje met hem door in een erotisch avontuur. Maar ook hun relatie heeft last van de verschillen tussen Oost en West als Hij hun relatie uiteindelijk wil beëindigen. Dit omdat Hij vindt dat er in de relatie een onbalans is tussen hen beide, waar Zij hem zijn mannelijke trots ontneemt. Hun persoonlijke ontdekkingstocht begint in Londen en brengt hen van Belfast en Beiroet tot Havana.

De film Yes, geschreven en geregisseerd door Sally Potter, is een bijzondere film waarin een bijzondere relatie centraal staat. Alles draait om een erotische affaire tussen een Iers-Amerikaanse vrouw en een Libanese man, waarbij deze affaire wordt gebruikt om ons de tegenstelling tussen West en Oost duidelijk te maken. Tegenstelling op het menselijk, culturele, religieuze en het politieke vlak. Regisseur Sally Potter schreef het verhaal kort na de aanslagen van 11 september 2001, als een reactie op de overdreven wijze waarop het Westen oordeelde over het Oosten en de Islamitische bevolking. De hoofdrollen in de film worden gespeeld door Joan Allen en Simon Abkarian, die beide een fraaie karakterrol neerzetten. Bijzonderheid is dat beide karakters in de film geen naam hebben, maar gewoon aangeduid worden als ‘zij’ en ‘hij’. Beide acteurs spelen met grote overtuiging en veel gevoel de karakters. Een aparte rol is er voor Shirley Henderson, die de rol van de schoonmaakster speelt. Deze schoonmaakster observeert en bekritiseert aan de hand van ‘onzichtbare’ vuilsporen die achtergelaten worden. Potter wil hiermee aanduiden dat wij met ons handelen altijd sporen achterlaten, ook al zijn die niet direct zichtbaar. Andere bijzonderheid van de film zijn de dialogen. Iedereen praat namelijk in zogenaamde jambische pentameters. Dit is een klassieke dichtvorm, waar 400 jaar geleden Shakespeare in zijn sonnetten al gebruik van maakte. Zonder nu direct een cursus literatuur en dichtkunst hier te plaatsen, toch even wat uitleg bij deze dialoogvorm. De jambe is in Nederland en Engeland de meest gebruikte dichtvorm, waarbij een onbeklemtoonde lettergreep wordt gevolgd door een beklemtoonde lettergreep. Bij een jambische pentameter bestaat een versregel telkens uit vijf jamben, dus vijf keer een onbeklemtoonde lettergreep gevolgd door een beklemtoonde lettergreep. Leuk om te weten, maar als je hier geen kennis van hebt, valt het ook niet direct op. De dialogen worden niet dichterlijk voorgedragen maar gewoon gesproken. Maar als je er op gaat letten, zal je opvallen dat de dialogen een apart ritme hebben. Zie ook de ondertitelingen in bijvoorbeeld screenshot 4. Heel knap gedaan trouwens en een aparte wijze om emotionele zaken op een bijzondere wijze tot uiting te brengen. Het verhaal van Yes is geen cultureel verheven of intellectueel verhaal, maar bovenal een verhaal waarin gevoel en inleven centraal staan.

Jaar: 2004
Speelduur: 96 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045209261

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is redelijk goed. Opvallend is de ruim aanwezige beeldruis in het beeld, wat de scherpte en detaillering van het beeld niet ten goede komt. Kleuren zien er mooi en natuurlijk uit. Af en toe zijn kleine compressiefoutjes te zien in het beeld. Het is een nieuwe film, waarbij het beeld vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 10 tracks. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (met de prima bitrate van 384 kb/s) op de DVD gezet. De film is een dialoogfilm met incidentele muziek ter ondersteuning en dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. Het laag is goed gedoseerd en mooi strak, het hoog is prima gedefinieerd. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De DVD start met enkele trailers, direct daarna start de film. Een menuscherm is niet aanwezig en extra’s ontbreken. Jammer dat de extra’s die de buitenlandse releases van deze film sieren, hier niet opgenomen zijn.

Yes vertelt over een gepassioneerde, erotische liefdesaffaire tussen een Iers-Amerikaanse vrouw van een politicus en een Libanese man die verbannen is naar Londen. Een relatie waarin liefde, cultuur en religieuze en politieke overtuigingen leiden tot heftige emoties. In de hoofdrollen spelen Joan Allen, Sam Neill en Simon Abkarian. Sally Potter schreef en maakte de film als reactie op de aanslagen van 11 september 2001. De door RCV uitgebrachte DVD heeft een redelijke beeldkwaliteit en een goede geluidskwaliteit. Helaas heeft deze release geen extra’s. De film is dankzij een bijzondere dialoogvorm een aanrader.