Muscle Heat

02-10-2006

3

Muscle Heat (DVD)

Joe Jinno (Kane Kosugi) is soldaat bij het eliteonderdeel Navy Seals. Hij staat bekend als een lastig persoon en komt regelmatig in problemen met de legerleiding. Die is hem liever kwijt dan rijk en Joe wordt met een agent meegestuurd om te helpen in de strijd tegen een nieuwe drugs genaamd Blood Heat. Deze agent, Aguri Katsuragi (Sho Aikawa), probeert samen met Joe de bendeleider verantwoordelijk voor de drugs te stoppen maar dit gaat volledig mis. Katsuragi valt in handen van de bendeleider die hem inzet in zijn arena, genaamd de Muscle Dome. Hier vechten twee vechters tegen elkaar tot de dood en Katsuragi delft al snel het onderspit. Joe wil wraak en hij moet uiteraard ook nog proberen de fabricage van de drug tegen te gaan. Hij roept de hulp in van Katsuragi\'s zus Akane (Misato Tachibana) en Ken (Noboru Kaneko), die zijn vader ook heeft verloren in de arena.

Muscle Heat, de titel van deze film klinkt als een slechts jaren \'80 film en in veel opzichten heeft het er ook wel iets van weg. Zoals gebruikelijk bij dit soort films is het verhaal flinterdun en dient slechts als excuus om flink wat actie te laten zien. In deze prent staat echter weer eens een arena centraal waar personages al dan niet gedwongen met elkaar moeten vechten. Dit gegeven hebben we echter al vele malen gezien en echt origineel is het dan ook niet meer te noemen. Dit doet dan ook afbreuk aan de gehele film en dit is jammer. De vechtscènes zijn namelijk wel goed gemaakt en eigenlijk ook de enige reden om deze film te gaan bekijken. Hoofdrolspeler Kane Kosugi weet wat hij doet en vooral zijn gevecht tegen Ken Low, voormalig bodyguard van Jackie Chan, maakt indruk. De scènes lijken rechtstreeks uit een Hong Kong film te komen en zien er hard en goed gemaakt uit. Dit is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat twee leden van het Jackie Chan Stuntman Team verantwoordelijk waren voor deze scènes. Het verhaal om deze scènes heen is echter niet goed uitgewerkt en te standaard om interessant te worden. Een film die het alleen moet hebben van de vechtscènes heeft een probleem en dat wordt dan ook al snel duidelijk.
Kane Kosugi weet op actiegebied dus van wanten, van acteren heeft hij helaas wat minder kaas gegeten. Ook de rest van de cast is redelijk tot matig te noemen, maar we verwachtte eigenlijk ook geen Oscarwinnende prestaties in deze film. Veel optredens zijn typisch Japans te noemen en dit is toch wel vaak even wennen. Een film dus met veel invloeden. Een Japanse film met een Amerikaans verhaal en vechtscènes die rechtstreeks uit Hong Kong lijken te komen. Een samenraapsel van diverse stijlen dus en dit werkt zoals gezegd maar half. Leuk om een keer te zien, vooral voor de echte actiefanaat, maar meer ook echt niet.

Genre: Actie, Avontuur, Martial Arts
Jaar: 2002
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
Ondertiteling: Japans
EAN: 8715664035030

De film staat in het formaat 1.78:1 op deze DVD. De transfer is helaas niet anamorf en dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van het beeld. De transfer heeft dan ook 33% minder beeldlijnen dan een anamorfe transfer en dit is vooral te zien aan de scherpte. Ook gaat er veel detail verloren omdat het beeld wat soft oogt. De kleuren zien er verder redelijk uit, soms komen de huidtinten wat onnatuurlijk over. De rest van het beeld is voldoende, zoals contrast, zwartniveau en schaduwdetail. Toch blijft ook hier de gedachte hangen dat er meer van te maken viel. Edge enhancement, beeldruis en posterisatie komen voorbij maar blijven allemaal binnen de perken.
De film is wat mager verdeeld in 7 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Net als het beeld valt ook het geluid wat tegen. Op de DVD is namelijk maar één audiospoor te vinden en wel in Dolby Digital 2.0 formaat (224 kb/s). Er wordt afwisselend Japans en Engels gesproken in de film, hoewel Japans toch de overhand heeft. Het geluid klinkt gezien het formaat nog best redelijk maar een 5.1 track had toch zeker meerwaarde kunnen hebben bij een actiefilm zoals deze. De track klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De dialogen zijn goed verstaanbaar en ook de rest van het geluid vertoont geen rare dingen. Een track die binnen het formaat redelijk goed klinkt, maar teleurstelt gezien de aard van de film.

De menu\'s worden 1.78:1 letterboxed weergegeven en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen extra\'s aanwezig op deze DVD.

Muscle Heat is een Japanse film met Amerikaanse invloeden en vechtscènes die rechtstreeks uit een Hong Kong film lijken te komen. Het verhaal gaat over ene Joe Jinno die naar Tokyo afreist om daar samen met een agent de fabricage van een nieuwe gevaarlijke drug te stoppen. Dit gaat echter fout en de agent vindt de dood in een arena waar hij moest vechten tegen een andere vechter tot de dood. Joe wil wraak en moet ook nog proberen de drug te stoppen. De vechtscènes zijn dik in orde maar het verhaal rammelt aan alle kanten. Dit zorgt ervoor dat het allemaal leuk is om een keer te zien, zeker voor de actiefan, maar meer ook niet. Geluid en beeld vallen tegen aangezien het beeld slechts letterboxed is en het geluid Dolby Digital 2.0. Er zijn ook geen extra\'s op de DVD te vinden.