Criminal Minds - Seizoen 1

01-06-2007

8.9

Criminal Minds - Seizoen 1 (DVD)

Overal in Amerika worden moorden gepleegd, sommige te gruwelijk voor woorden. Om een moordenaar te kunnen pakken moet er in de gedachte gekropen worden van de psychopaat in kwestie zodat zijn volgende stap voorspelt kan worden. Jason Gideon (Mandy Patinkin) is één van de beste mensen van de FBI die deze gave hebben en samen met zijn team reist hij door het hele land om seriemoordenaars en andere criminelen achter de tralies te krijgen. Elk lid van zijn team heeft zijn eigen specialiteit en op deze manier vullen ze elkaar perfect aan. Door het analyseren van de gedachtegang van deze criminelen kan het team ze opsporen en voorspellen wat hun volgende stap zal zijn. Hiervoor moeten ze echter wel in de zieke geest kruipen van deze moordenaars en dat is niet altijd even makkelijk.

Mensen die houden van goedgemaakte series hebben de laatste jaren niets te klagen. Was het medium vroeger nog een ondergeschoven kindje ten opzichte van zijn grote broer de film, tegenwoordig kunnen veel series zich makkelijk meten met de bioscoopfilm. Studio's en zenders trekken veel meer geld uit dan vroeger en het resultaat is de ene na de andere topserie. Ook Criminal Minds is zo'n show en één die valt in het genre van de misdaad/politieshow. Net als in shows als CSI, Profiler, Bones en bijvoorbeeld NCIS staat het vinden van een ziekelijke crimineel centraal en dan vooral seriemoordenaars, pyromanen, verkrachters en ander gespuis. In elke aflevering staat één zaak centraal en bij deze serie proberen de mensen verantwoordelijk voor het opsporen van de crimineel in de gedachte van de psychopaat in kwestie te kruipen. Het team bestaat uit meerdere leden en elk lid heeft zijn eigen specialiteit. Zo is er de teamleider die als geen ander in de gedachten weet te kruipen van de verdachte in kwestie. Ook is er nog een computerexpert aanwezig, een hoogbegaafde agent en een expert in zedenmisdrijven. De leden van het team vullen elkaar dan ook goed aan en het is leuk en interessant te zien hoe de leden te werk gaan. De makers van de show gaan er prat op dat veel gebruikte technieken en methodes overeenkomen met de werkelijkheid, maar als kijker heb je toch vaak het idee dat het allemaal wat vergezocht is.
De afleveringen zijn goed geschreven, maar wisselen vooral in het begin van het seizoen iets teveel van niveau om van Criminal Minds een echte topper te maken. Niettemin biedt de serie vele minuten van vermaak en elke aflevering is weer leuk om te bekijken, zoals gezegd de één wat meer als de ander. De makers hebben ervoor gekozen niet al te veel bloed en gruwelijkheden te laten zien of dit erg is, is een kwestie van persoonlijke smaak. Van ondergetekende had het allemaal wel wat bloederiger gemogen, dit had namelijk zeker bijgedragen aan het realistisch overkomen van de show.
De acteerprestaties van de betrokken acteurs zijn allemaal dik in orde. Er zijn niet echt veel bekende namen te zien, bekendste is waarschijnlijk die van Thomas Gibson. Hij speelde jarenlang de rol van Greg in de komedieserie Dharma and Greg. Voor fans van deze show zal het ongetwijfeld wennen zijn hem in deze show te zien opduiken in bovendien een serieuze rol. De leider van het team wordt neergezet door Mandy Patinkin, iemand die hier en daar wel eens opduikt in een serie of ondersteunende rol in een film. Hij zet een prima rol neer en overtuigd als de leider van het team.
Criminal Minds is een aanrader voor mensen die houden van dit soort shows en die ook de eerder genoemde series wel kunnen waarderen. Zoals gezegd zijn de afleveringen vooral in het begin van het seizoen wat wisselend van niveau maar over het algemeen valt er genoeg te genieten.
Alle 22 afleveringen van het eerste seizoen zijn te vinden in deze box, verdeeld over zes schijven. De schijven zitten verpakt in drie duo slimcases die op hun beurt weer in een mooie sleeve geleverd worden.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 930 min
Verpakking: Duo Slimcase (3x)
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418122331

• Making Of
  • Audiocommentaar (3x)
  • Dit is Matthew Gray Gubler

Zoals veel series tegenwoordig wordt ook Criminal Minds in breedbeeld opgenomen. Zo staan de afleveringen ook op de DVD's en wel in het formaat 1.78:1. De show wordt uitgezonden in HD in Amerika en dat is ook terug te zien aan de transfers van deze uitgave. Het beeld is namelijk mooi scherp en bevat veel detail. Het beeld is vrij donker van karakters, met opzet gedaan door de makers, maar alles is goed te volgen dankzij het uitstekende schaduwdetail en contrast. De kleuren komen natuurlijk over en ook de verschillende tinten zwart komen goed over. Het beeld is verder mooi schoon, beeldruis is hier en daar zichtbaar. Soms is er ook wat lichte aliasing te zien maar verder is het beeld vrij van artefacten.
Zoals wel vaker bij series van Buena Vista staat de optionele ondertiteling iets te hoog in het beeld. De tekst is wel goed te lezen dankzij het prettige lettertype.

De afleveringen zijn te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s), onder andere in de originele Engelse taal. De track maakt goed gebruik van de aanwezige kanalen en dan vooral voor het weergeven van de sfeervolle muziek. Op deze manier wordt er een sfeertje gecreëerd dat perfect past bij de toon van de serie. Soms zijn er wat effecten te horen ook uit de surrounds maar verwacht hier niet teveel van. De show is dan ook voornamelijk dialoog gericht en deze worden prima weergegeven door de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel regelmatig met een goed gedoseerd laag tijdens de actiescènes en de muziek. Sfeervolle tracks die dus uitstekend passen bij de sfeer van de serie.

De menu's worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De meeste extra's van deze uitgave zijn te vinden op de zesde en laatste schijf. Op sommige van de andere schijven zijn audiocommentaren te vinden bij de betreffende afleveringen. De eerste schijf begint bovendien met enkele trailers van andere Buena Vista uitgaven.

Disc 1, 3 en 4

- Extreme Aggressor (Disc 1): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Mark Gordon, Deb Spera en Jeff Davis.
- Derailed (Disc 3): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Ed Bernero, Glenn Kershaw, Felix Alcala, Ian Foster Woolf en Henrik Fett.
- Riding The Lightning (Disc 4): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Ed Bernero, Simon Mirren, Dayne Johnson, Vincent Jefferds en Chris Long.

Disc 6

Criminal Minds: The Making Of (25 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens het maken van de serie. Dit is een vrij uitgebreide en interessante making of en één die verschilt met de vaak standaard en promotionele making of's die we normaal tegen komen. Veel aspecten van het maken van de show komen aan bod.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Dit is Matthew Gray Gubler (13 min.)
De acteur Matthew Gray Gubler die het personage van Dr. Spencer Reid speelt gunt ons een kijkje in zijn leven. Dit heeft niet alleen betrekking op de show maar eigenlijk op zijn dagelijkse gang van zaken. Goed gemaakt en leuk om naar te kijken.

Deleted Scenes
Vijf verwijderde scènes die los van elkaar te bekijken zijn. Er wordt geen uitleg gegeven over waarom de scènes gesneuveld zijn.

In Criminal Minds volgen we het team dat onder leiding staat van Jason Gideon en wiens taak het is misdaden op te lossen en verschillende soorten psychopaten achter de tralies te krijgen. Hiervoor kruipen hij en zijn teamleden in de gedachte van de psychopaat in kwestie en proberen hem zo een stap voor te zijn. Uiteraard gaat dit gepaard met de nodige spanning en drama. Deze serie past mooi in het rijtje van politieseries die we de laatste jaren tegenkomen en die erg populair zijn. Het pakken van de criminelen is een belangrijk in series zoals deze maar ook de manier waarop is vaak een uniek uitgangspunt voor een show. De afleveringen zijn goed geschreven en elke episode staat er een nieuwe zaak centraal. De uitgave heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele leuke extra's toegevoegd. Een aanrader voor mensen die houden van dit soort series en kwaliteitsshows in het algemeen.