Fauteuils D'Orchestre

11-12-2007

5.5

Fauteuils D'Orchestre (DVD)

Jessica (Cécile De France)is een jonge, beetje naïeve meid die naar de grote stad Parijs trekt om haar geluk te beproeven. Ze kent er niemand, heeft geen onderdak en zoekt een baantje. Ze solliciteert bij een theatercafé als serveerster. Dat neemt normaal gesproken alleen mannelijk personeel aan, maar door ziektes en de verwachte drukte mag Jessica op proef komen. In de nabijheid van het café zijn op dezelfde avond drie grote evenementen gepland. De beroemde soapactrice Catherine Versen (Valérie Lemercier) heeft de première van een nieuw toneelstuk, maar is ondertussen ook op zoek naar een rol in een echte film. Pianist Jean-François Lefort (Albert Dupontel) geeft een uitverkocht concert met werken van Beethoven en kunstverzamelaar Jacques Grumberg (Claude Brasseur) houdt vanwege een alleen door hem bekende reden een veiling van zijn totale kunstcollectie. Jessica maakt met alle drie kennis en haar ontwapenende voorkomen schept vertrouwen bij de beroemdheden. Zonder dat ze het van elkaar weten hebben ze allemaal een band met elkaar.

Fauteuils D’Orchestre is een vrolijke film met een wat zwaarmoedige ondertoon. Het is een vlot verteld verhaal die een glimlach op je gezicht tovert, maar je ook aan het denken zet over de waarde van succes. De film is geregisseerd door Danièle Thompson, die meer bekendheid geniet als scenarioschrijfster dan als regisseuse. Dit is haar derde speelfilm, terwijl ze al tientallen scenario’s heeft geschreven. Het scenario voor Fauteuils D’Orchestre heeft ze samen met haar zoon Christopher Thompson geschreven, die ook de rol van de zoon van kunstverzamelaar Jacques Grumberg vertolkt. De jonge Belgische Cécile De France is leuk om naar te kijken als de naïeve Jessica. Ze maakt makkelijk contact met de beroemdheden en weet zo hun harten te stelen. Deze beroemdheden zijn alle drie op een punt in hun leven aangekomen waarop ze de toekomst overzien. Ze zijn succesvol in hun werk, maar wat heeft ze dat nu opgeleverd? Er is meer in het leven dan succes en geld. En Jessica staat nog aan het begin van haar volwassen leven en kijkt reikhalzend uit naar wat de toekomst haar brengen zal. Ze is in ieder geval op zoek naar iets nieuws. Dit gegeven is een mooie tegenstelling in het verhaal, dat goed is uitgewerkt en een aantal leuke kwinkslagen kent. Een van de leukste scènes is een eetscène tussen Catherine en regisseur Brian Sobinski (gespeeld door Sydney Pollack, die eigenlijk zichzelf speelt). Sobinski is op zoek naar een actrice voor zijn film en Catherine wil die rol dolgraag hebben, maar laat dat niet merken. De grappen lijken flauw, maar werken wonderwel erg goed, mede door het leuke spel van beiden. De karakters zijn goed uitgewerkt. Als kijker krijg je informatie die alleen het karakter en de kijker weten, waardoor er makkelijk een band ontstaat tussen kijker en karakter. Om het voor elkaar te krijgen dat de kijker sympathie heeft met meerdere karakters in één film is een kunststukje op zich. Thompson krijgt dit schijnbaar zonder moeite voor elkaar. Naast dit alles draait het verhaal ook om toevalligheden. Thompson weet die toevalligheden zo te brengen dat ze ook geloofwaardig blijven. Geen overdreven of absurde scènes, maar geloofwaardige toevalligheden. Heel af en toe doet de film aan Buffet Froid van Bertrand Blier denken. Daar draait ook alles om toevalligheden, maar is wel wat absurder van opzet. De luchtigheid, afgewisseld met de diepere overpeinzingen, zorgen voor een goede balans in het verhaal en maakt de film tot een aangename kijkervaring.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 101 min
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 9789058493699

Volgens de hoes van de DVD zou het beeld een formaat hebben van 1.85:1. Gelukkig blijkt dit onjuist te zijn. De film staat in het originele formaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het beeld ziet er heel kleurrijk en helder uit. Het contrast is erg goed met een prima (schaduw)detaillering. De scherpte is voldoende, maar niet helemaal optimaal. De hele film door heeft het beeld een licht softe indruk. Dat komt vooral door de lichte filmgrain en de toch behoorlijke compressie die is toegepast. In de achtergrond zijn regelmatig enkele compressiefoutjes te zien. Maar over het algemeen is het een prima transfer.
De film is onderverdeeld in 16 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te kiezen. De optionele ondertiteling is wit en van een duidelijk lettertype, maar had wel een halve regel lager in beeld mogen staan.

De DVD heeft zowel een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) als een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Voor deze recensie concentreren we ons op het DD 5.1 geluid. De film draait voornamelijk om dialoog, die mooi helder en vol klinkt. Ze komt zowel uit de center- als ook de frontspeakers, waardoor ze soms wat onnatuurlijk overkomt. De aandacht ligt voornamelijk op de frontkanalen. Atmosferen staan redelijk stevig in de mix en zorgen voor een mooie stereoambiance. De achterkanalen worden alleen aangesproken door de muziek en een hele enkele keer door atmosfeergeluiden. De pianostukken van Beethoven klinken mooi ruimtelijk en komen prachtig over. Ook het LFE kanaal wordt uitsluitend aangesproken door de muziek en maakt nauwelijks indruk.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat en de eindmuziek van de film als achtergrondgeluid in Dolby Digital 2.0. Op de hoes staat dat de DVD als extra’s een trailer, making of en verwijderde scènes zou bevatten, maar helaas, niets van dit alles staat op de disc. Een storende fout op de hoes.

De jonge en naïeve Jessica komt naar de grote stad Parijs om haar geluk te beproeven. Ze krijgt een baantje in een theatercafé, waar ze een aantal succesvolle mensen ontmoet. Deze mensen staan op een punt in hun carrière waar ze hun succes overdenken, terwijl Jessica juist op zoek is naar nieuwe uitdagingen in haar leven.
Fauteuils D’Orchestre is een vrolijke film met een diepere, meer serieuze onderlaag. Succes hebben lijkt leuk, maar heeft ook zeker een keerzijde. De film wordt vlot verteld en wordt vertolkt door goede acteurs. De beeld- en geluidskwaliteit zijn van een prima niveau. Het beeld is kleurrijk en mooi helder en van het geluid kan hetzelfde gezegd worden. Vooral de muziekscènes komen mooi ruimtelijk over. De hoes van de DVD bevat een aantal fouten. Zo staat op de hoes het verkeerde beeldformaat vermeld en de genoemde extra’s ontbreken. Het lijkt erop dat de gegevens rechtstreeks zijn overgenomen van de Franse versie, want die bevat wel deze extra’s en het vermelde beeldformaat.