Return, The

06-05-2008

4.4

Return, The (DVD)

Joanna Mills (Sarah Michelle Gellar) is een jonge vrouw in de bloei van haar leven. Ze werkt als vertegenwoordiger en is bovendien erg goed in haar werk. Ze is vaak op pad en dit bevalt haar best. In haar jeugd had ze last van visioenen die het haar niet makkelijk maakte. Wanneer ze voor haar werk terugkeert naar haar thuisstaat Texas, beginnen de visioenen haar weer te plagen. Na een bezoek aan haar vader besluit uit te zoeken waar de waanbeelden vandaan komen. Ze komt terecht in een klein stadje en ondanks het feit dat ze hier nooit geweest is, komt het allemaal erg bekend voor. Ze komt in contact met Terry Stahl (Peter O'Brien), wiens vrouw jaren geleden op brute wijze is vermoord. Zijn vrouw lijkt de persoon te zijn die Joanna ziet in haar visioenen en haar moord komt voor Joanna wel heel erg dichtbij nu ze in het kleine stadje onderzoek doet.

Sarah Michelle Gellar lijkt zich thuis te voelen bij het bovennatuurlijke. Ze werd bekend met haar rol van Buffy in de gelijknamige serie en was te zien in films als The Grudge en The Grudge 2. The Return stamt alweer uit 2006, maar wordt nu pas op DVD uitgebracht door Universal. De prent is voor Gellar een terugkeer naar het bovennatuurlijke en deze keer speelt ze een vrouw die geplaagd wordt door visioenen van een brute moord. Wanneer ze terugkeert naar haar thuisstaat, besluit ze uit te zoeken waar deze visioenen vandaan komen. Een echte horror kan de film niet genoemd worden en het genre thriller is meer op zijn plaats. Het feit dat Universal de film nu pas uitbrengt kan gezien worden als een indicatie dat de prent niet veel voorstelt en dit is dan ook het geval. Hoewel het geheel slechts 80 minuten duurt, lijkt het allemaal veel langer te duren. Dit is uiteraard ook geen goed teken en The Return is dan helaas ook de zoveelste matige thriller die snel vergeten kan worden. Het verhaal weet niet echt te pakken en de regisseur trekt vrijwel alle clichés uit de kast. Bovendien wordt het nergens echt spannend, zijn de karakters slecht uitgewerkt en is het einde een teleurstelling. Het uiterlijk van de film is wel goed gedaan en er wordt een sinister sfeertje neergezet. Dit is uiteraard niet genoeg om de film te redden. Sarah Michelle Gellar speelt haar rol naar behoren, maar lijkt grotendeels op de automatische piloot te spelen. Het matige script helpt hier ook niet echt mee en meer viel er voor haar waarschijnlijk niet uit te halen. We krijgen weinig achtergrondinformatie over haar personage en bepaalde gebeurtenissen die het karakter meer diepgang zouden kunnen geven, worden niet goed uitgewerkt. Tijdens het kijken heb je als kijker ook steeds het idee dat er bepaalde scènes uitgeknipt zijn, maar met een speelduur van rond de 80 minuten is het gissen waarom. De rest van de cast is slechts ondersteunend en deze rollen worden nog minder belicht dan die van het hoofdkarakter. De betrokken acteurs krijgen dan ook niet de kans iets te maken van hun rol.
Samenvattend komen we tot de conclusie dat The Return een matige thriller is, die nergens blijft hangen. Het uiterlijk van de film is fraai, maar dit is niet genoeg voor een goede film. Het matige script zit vol met gaten en een onlogisch einde dat de film definitief de das omdoet.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 80 min
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
EAN: 5050582486599

Zoals gezegd is het uiterlijk van de film goed gemaakt en dit wordt ondersteund door deze anamorfe transfer is het originele formaat van 2.35:1. De makers hebben gekozen voor een beeld waarin de kleuren erg uitgewassen overkomen. Het geheel lijkt soms zelfs richting zwart-wit te gaan. De huidtinten zien er wel natuurlijk uit. Het beeld is mooi scherp en bevat redelijk veel detail. Het zwartniveau is wisselend, soms erg sterk en soms wat minder. De transfer bevat een aardige hoeveelheid filmgrain dat het grijze uiterlijk versterkt. Er komen enkele donkere scènes voorbij, die echter goed te volgen zijn dankzij het goede contrast en schaduwdetail. Naast de filmgrain zijn er geen artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. De track klinkt ruimtelijk en maakt goed gebruik van alle aanwezige kanalen. Vooral tijdens de scènes met wat meer actie laat de track een ruimtelijk geluidsbeeld horen, waarbij de surrounds gebruikt worden voor het weergeven van effecten. Tijdens de rustige scènes zijn hier omgevingsgeluiden te horen en lichte muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een goed stereogeluid horen met een mooie spreiding van de kanalen. De momenten met meer actie en de schrikeffecten worden ondersteund door een diepgaand laag uit het LFE kanaal. De track klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Voor een film zoals deze is dit een actieve track die prima presteert.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Op deze uitgave zijn geen extra’s te vinden.

Joanna is iemand die vroeger werd geteisterd door gruwelijke visioenen. Nu ze terugkeert naar haar thuisstaat Texas, worden de visioenen erger en besluit ze onderzoek te doen naar de herkomst. Ze komt terecht in een klein stadje en maakt contact met een man wiens vrouw is vermoord. Deze vrouw lijkt de vrouw te zijn uit Joanna’s visioenen en nu ze in het stadje is, lijken de visioenen steeds erger te worden en bovendien een gevaar voor haar op te leveren. The Return is een matige thriller die alles cliches van het genre bewandelt. De film wordt nergens echt spannend en het einde is een teleurstelling. De karakters zijn slecht uitgewerkt en feitelijk is alleen het uiterlijk van de prent noemenswaardig. De beeld en geluidskwaliteit van deze DVD zijn ruim voldoende, extra’s zijn niet aanwezig.