Furnace

Wilbert Rietman
01-09-2008

5.5

Furnace (DVD)

De Blackgate gevangenis staat op een plek die vervloekt schijnt te zijn. Zo hebben er in de loop der eeuwen nogal vreemde gebeurtenissen plaatsgevonden. Ook de gevangenis zelf kent een rare geschiedenis. Zo woedde er in 1956 een enorme brand in de zuidvleugel. Bij deze brand kwam de directeur om. Zijn dochter wordt nog steeds vermist.
In het heden krijgt detective Michael Turner (Michael Paré) te maken met het onderzoek naar de zelfmoord van een bewaarder uit de Blackgate. Het blijkt dat deze man gewerkt heeft in de beruchte zuidvleugel. Men is namelijk van plan deze vleugel te heropenen, omdat het aantal gevangenen toeneemt. De bewaarder is niet de enige die het leven laat. Het is slechts het begin van allerlei sterfgevallen, de één nog vreemder dan de ander. Turner ontdekt dat de brand in 1956 in verband staat met de recente doden. Kan hij het tij keren of heeft zijn laatste uur geslagen?

Wie van Furnace verwacht een titel in huis te hebben gehaald wat gegarandeerd griezelen betekent, komt van een koude kermis thuis. De prent ontbeert juist datgene wat een goede horror direct nodig heeft en dat is spanning. Werkelijk waar elk schrikmoment ziet de kijker ver van tevoren aankomen en daarvoor hoef je geeneens een doorgewinterde horrorfan te zijn. Het script rammelt dan ook aan alle kanten. Al aan het begin willen de makers ons laten geloven dat het verhaal geïnspireerd op werkelijke gebeurtenissen. Het verhaal komt echter totaal ongeloofwaardig over en ook de dialogen lijken van een niveau waar Chuck Norris en Steven Seagal met gemak bovenuit zouden komen. De acteurs acteren behoorlijk houterig en het doet zich afvragen wat redelijke acteurs als Danny Trejo en Tom Sizemore in een film als deze te zoeken hadden. Hoofdrolspeler Michael Paré zal de boeken ingaan als een ongeïnspireerde main character met een nogal irriterend en nasaal stemgeluid. Hoe goed de intenties van de makers ook mogen zijn, ze zijn in hun opzet totaal mislukt. Zelfs de bij de haren erbij gesleepte romance tussen twee hoofdpersonen kan de boel niet redden.
Positieve punten zijn de sfeer en de locaties van de vertelling. Door het gebruik van een echte, ouderwetse gevangenis (zelfs zonder verwarming en elektriciteit) weet regisseur en schrijver van dienste William Butler (eerder verantwoordelijk voor Madhouse en enkele afleveringen van Power Rangers) wel de sfeer op te roepen die past bij een gevangenishorror. Echter door het eerder genoemde gebrek aan spanning en griezelmomenten en het continue leentjebuur spelen bij Japanse horror doet hij de prent de das om. Zijn grote voorbeelden op het gebied van horrorfilms moeten wel The Evil Dead en Psycho zijn. Hij citeert er immers lustig op los uit deze klassiekers. Wellicht dat de bovenste beste man zich meer kan gaan richten op zijn make up en special effects werk wat hij wel goed doet en heeft gedaan. De verbrande en verminkte figuren in deze griezel zien er gewoonweg goed en realistisch uit. Ook de overige effecten zijn zo slecht nog niet. Wel moet je een beetje tegen vuur kunnen, want dat is de rode draad van de film. Furnace betekent niet voor niets oven. Alleen voer voor echte die-hards.

Genre: Horror
Speelduur: 85 min
EAN: 8712609663822

Het beeld is anamorf vastgelegd en heeft een beeldverhouding van 1.78:1. De algehele indruk van de kwaliteit is matig te noemen. Het vertoonde oogt niet altijd even scherp, wat komt door de hoge compressie. Ook zijn er compressieblokken waar te nemen. Filmgrain is in hoge mate aanwezig. Verder is er edge enhancement toegepast. Het beeld ziet er soms \"dubbel\" uit, wat waarschijnlijk duidt op interlacing, dit wordt pas echt zichtbaar wanneer de film bekeken wordt via een (PC-)monitor of via een beamer. Ondanks dat er veel gefilmd is in het donker en/of bij kaarslicht, blijft het gebeuren op het scherm goed waarneembaar. Deze zien er zelfs qua kleuren natuurlijker uit dan de buitenscènes of de scènes in het “normale” gedeelte van de gevangenis. Hier komen de kleuren een beetje flets over en lijken de scènes af en toe overbelicht. Een beeld dat net een voldoende verdiend, maar niet meer dan dat. De Nederlandstalige ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een juiste manier in het beeld. Het verhaal kent 9 chapterstops.

Het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kbit/s) in de Engelse taal. Deze track heeft zo z’n beperkingen en mist duidelijk de ruimtelijkheid die een 5.1 track wel had kunnen bieden. De geboden track neemt zo een beetje sfeer weg. De dialogen komen uitstekend verstaanbaar over en klinken vol. Beschadigingen in de vorm van ruis zijn niet aanwezig. Wel komt het geheel een beetje hol over. De muzikale soundtrack bestaat uit opzwepende hiphopbeats. Wellicht om de fans van rapper Ja Rule, die een kleine rol heeft, tevreden te stellen. Niet echt een passend muziekje overigens. Een goede geluidstrack die geluid levert bij de beelden, maar niet meer dan dat.

Het statische menuscherm staat in de verhouding 1.33:1 op de DVD zonder achtergrondmuziek. Extra’s heeft deze film niet meegekregen.

De in 2006 verschenen horrorfilm Furnace gaat over een Amerikaanse gevangenis waar het, zachtjes gezegd, niet pluis is. In de jaren ’50 heeft er namelijk een brand gewoed wat een kwaad heeft vastgehouden in de zuidvleugel. Wanneer deze vleugel heropent dreigt te worden, komt het kwaad vrij en slaat aan het moorden. Hierbij komen aardig wat vlammen aan te pas. De makers claimen dat hun verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Het echte leven kent echter niet zoveel plotgaten en onbeantwoorde vragen als deze vertelling. Het verhaal van de film is niet echt van een hoogstaand niveau en ook het acteerwerk doet de prent geen goed. Geluid- en beeldtechnisch zijn er een aantal minpunten te noemen, maar het gepresenteerde volstaat en verdient een voldoende. Extra’s heeft de DVD niet meegekregen. Een ondermaatse horror, waar er helaas teveel van zijn.