Zomerhitte

08-09-2008

5.8

Zomerhitte (DVD)

Fotograaf Bob Griffioen (Waldemar Torenstra) verliest tijdens in Afghanistan zijn vriendin Jara (Jelka van Houten) als gevolg van een terroristische aanslag. Veertien maanden later maakt hij op Texel een fotoreportage in opdracht van National Geographic. Op het strand ontmoet hij Kathleen (Sophie Hilbrand), een beeldschone geschiedenisstudente, die zonder gene bloot ligt te zonnen. Kathleen werkt in de plaatselijke disco voor een louche, oude man met de bijnaam ‘De Mummie’ (Johan Leysen). Vanaf het eerste moment dat Bob Kathleen ontmoet is hij in de ban van deze mysterieuze, vrijgevochten vrouw. Ze is ontwapenend en ongrijpbaar tegelijkertijd. ‘De Mummie’ geeft Bob hardhandig te verstaan dat hij moet blijven bij Kathleen. Dan wordt Bob door een mysterieuze man genaamd Frederico Federici (Jeroen Willems) gewaarschuwd uit de buurt te blijven van ‘De Mummie’ en Kathleen. Maar Bob is helemaal in de ban van Kathleen, maar weet niet of hij haar kan vertrouwen. Dan ziet Bob iets op het strand dat hij beter niet had kunnen zien.

Zomerhitte is een echte Nederlandse film. De film is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Jan Wolkers, dat in 2005 het Boekenweek geschenk was. Het boekje ‘Zomerhitte’ is door Edwin de Vries herschreven tot een filmscript. Debuterend regisseur Monique van de Ven maakte er volgens eigen zeggen een echte ‘Jan Wolkers film’ van. Wat wordt nu verstaan onder een ‘Jan Wolkers film’. Monique van de Ven ligt dit toe in een interview dat ook op deze DVD staat. Een Jan Wolkers verhaal heeft in ieder geval natuur en seks als ingrediënten. Daarbij karakteriseren beide hoofdrolspelers het typische Jan Wolkers verhaal. De mannelijk hoofdrol wordt gespeeld door Waldemar Torenstra. Zijn karakter Bob is een krachtige blonde jongeman die weet wat hij wil. De vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door Sophie Hilbrand. Zij is het toonbeeld van een vrijgevochten jonge vrouw die geen remmingen kent. Regelmatig worden parallellen gemaakt met Turks Fruit, ook een Jan Wolkers boek dat verfilmd is. In 1973 debuteerde Monique van de Ven als actrice in dit door regisseur Paul Verhoeven verfilmde Jan Wolkers verhaal. De hoofdpersonen in Zomerhitte doen erg herinneren aan de hoofdpersonen in Turks Fruit. In het interview vertelt Monique van de Ven dat Sophie Hilbrand de naaktscènes pas heeft gedaan, nadat zij de naaktscènes in Turks Fruit met Monique heeft gezien. Wat betreft de naaktscènes en het ongekuiste taalgebruik is Zomerhitte een typische Nederlandse film. Alleen schokte dit nog de mensen in de jaren ’70, tegenwoordig kijkt niemand meer op van een beetje bloot en seksueel getinte woorden. De film staat te boek als een ‘thriller’, vanwege het misdaad element dat erin zit. Echte spanning mist in de film, de misdadigers zijn niet zo overtuigend. Acteur Cees Geel speelt hier een kleine rol als crimineel met een zwaaiend pistool. De spanning die een misdaadthriller zou moeten oproepen, mist hier. Echt spannend wordt het niet. Hooguit het gevoel of Sophie nu wel of niet te vertrouwen is, een vraag die de hoofdpersoon zichzelf ook stelt. Beide hoofdrolspelers Waldemar Torenstra en Sophie Hilbrand spelen hun rol erg goed. De chemie tussen beide, zoals dat dan zo mooi heet, is goed geslaagd en geeft wel weer dat gevoel van spanning. Schrijver Jan Wolkers is oktober 2007 overleden. Hij heeft deels de verfilming Zomerhitte meegemaakt. Op 19 december 2007 werd zijn laatste schrijverswerk, het door hem geschreven verhaal voor het Groot Dictee der Nederlandse Taal, voorgedragen. Om terug te keren naar Zomerhitte, het regiedebuut van Monique van de Ven wordt waarschijnlijk geen klassieker, maar is leuk genoeg om een keer te bekijken.

Warner heeft Zomerhitte in standaard beeldkwaliteit op DVD uitgebracht en in High Definition beeldkwaliteit op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bespreken we de DVD uitgave. De bespreking van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen.

Genre: Thriller
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Geen
EAN: 7321932035209

• Making Of
  • Interviews
  • Videoclip
  • Audiocomentaren
  • Viplog

De film staat in het oorspronkelijke beeldformaat 2.35:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is in het algemeen voldoende. De eerste minuten, waarin de film zich in het verleden in Afghanistan afspeelt, heeft het beeld een wat grover aanzien. Na de begintitels ziet het beeld er redelijk goed uit met een kleurrijk en natuurlijk ogend beeld. Het beeld doet wat soft aan, waarbij de fijne detaillering tegenvalt. In het beeld is constant een lichte mate van ruis in het beeld zichtbaar is, maar storend is dit niet. Verder oogt het beeld zuiver zonder ongerechtigheden. De film is verdeeld in 13 chapterstops. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De Nederlandstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Zomerhitte heeft een redelijk goed klinkende soundtrack. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Enkele momenten zijn de surrounds wat nadrukkelijker aanwezig. De muziek heeft een redelijk stereogeluid en een zeer stevig basgeluid dankzij het LFE kanaal. Verder wordt het LFE kanaal in de film nauwelijks gebruikt. De stemmen komen netjes via de centerspeaker en zijn prima te volgen.

De DVD start eerst met enkele trailers van komende Warner Blu-ray Disc releases. De extra’s zijn allemaal in 1.78:1 anamorf beeldkwaliteit.

Bioscooptrailer (1½ min)
De bioscooptrailer in 2.40:1 beeldformaat.

Teaser (53 sec)
De prikkelende teasertrailer, ook in 2.40:1 beeldformaat.

Videoclip Van Velzen “When Summer Ends (3½ min)
Vidoeclip van deze song uit de film.

Making Of (22 min)
De bekende blik achter de schermen met uitleg over het verhaal, kijkje op de set, interviews en filmfragmenten.

Viplogs (9½ min)
Wat B-roll achtige opnamen met enige tekst en uitleg van Waldemar Torenstra.

Interview Jan Wolkers (44 min)
Op 22 juni 2007 sprak Mea de Jong met Jan Wolkers over Zomerhitte als boek en als film. Het is het laatste interview dat Jan Wolkers heeft gegeven. Hier de ruwe ongemonteerde volledige versie van het interview.

Audiocommentaar (Torenstra, Hilbrand, Van de Ven
Hoofdrolspelers en regisseur geven gezamenlijk een commentaar. Ze reageren duidelijk wat er op het scherm gebeurd en op hetgeen ieder van hen zegt.

Audiocommentaar (De Vries, De Jong)
Schrijver Edwin de Vries en producent Ate de Jong bespreken het verhaal en de wijze waarop het verfilmd is.

Zomerhitte is gebaseerd op het gelijknamige boekenweekgeschenkboekje uit 2005, dat geschreven is door Jan Wolkers. In dit verhaal ontmoet de jonge fotograaf Bob op het strand van Texel de aantrekkelijke Kathleen. Ondanks dat Bob zich tot mysterieuze Kathleen erg aangetrokken voelt, weet hij niet wat hij aan haar heeft. Vooral om dat ze ook omgaat met een louche, oudere man. In de hoofdrollen Waldemar Torenstra en Sophie Hilbrand. De film is geregisseerd door Monique van de Ven. Beeld en geluid van deze Warner DVD uitgave zijn ruim voldoende tot goed. De extra’s zijn informatief, vooral het interview met Jan Wolkers is zeer de moeite waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.