Forgetting Sarah Marshall

07-11-2008

4

Forgetting Sarah Marshall (DVD)

Peter (Jason Segel) is een componist voor een CSI-achtige Tv-show. Hij heeft al vijf jaar een gelukkige relatie met de bloedmooie ster van deze show, Sarah Marshall (Kristen Bell). Op een dag dumpt ze hem echter voor een rockster en Peter is dagenlang ontroostbaar. Zijn stiefbroer en tevens beste vriend Brian (Bill Hader), suggereert een korte vakantie in een resort in Hawaii om het verdriet even van hem af te zetten. Eenmaal aangekomen, wil het toeval echter dat Sarah in hetzelfde resort verblijft, samen met haar nieuwe vriend Aldous Snow (Russel Brand). Peter besluit toch om te blijven, maar het is maar de vraag of de vakantie op deze manier wel het gewenste effect heeft. Maar dan is er Rachel (Mila Kunis), de behulpzame resortmedewerkster die niet alleen maar professionele interesse in Peter blijkt te hebben. Wanneer Sarah hem samen met haar ziet, begint ze te twijfelen of ze wel de juiste keuze heeft gemaakt, zeker gezien het feit dat het de laatste tijd ook wat minder gaat tussen haar en Aldous. Hoe zal het aflopen met Peter, Sarah, Rachel en Aldous?

Forgetting Sarah Marshall is de nieuwste productie van Judd Apatow (The 40 Year Old Virgin, Superbad, Knocked Up). Hoewel we dit keer te maken hebben met een debuterend regisseur en de relatief onbekende Jason Segel als hoofdrolspeler en schrijver, is de film zonder meer vergelijkbaar met eerdere Apatow producties. De kenmerkende humor is aanwezig, evenals de vele bijrolletjes die misschien nog wel grappiger zijn dan de hoofdrollen. Ook hier zien we weer een aantal bekende gezichten terug die present zijn in vrijwel elke productie van deze club. De cast mag dan geen echte grote namen bevatten, er is een overvloed aan komisch talent aanwezig. Jason Segel zet een geloofwaardige rol neer die veel autobiografische elementen bevat, waaronder de scène in het begin waarin zijn vriendin het uitmaakt terwijl hij volledig naakt is. Mila Kunis en Kristen Bell zorgen voor de eye candy, maar zijn geen natuurtalenten op komisch gebied. Russel Brand overtuigt dan wel weer als lekker foute Britse rocker en Jonah Hill is hilarisch als de ober die wel wat voelt voor de stoere rocker. Daarnaast zijn er nog vele bijrolletjes die allemaal voor leuke momenten zorgen, teveel om hier op te noemen. De film is helaas niet perfect. Hoewel de casting in orde is en de meeste humor zeker geslaagd, heeft het verhaal een wel erg standaard verloop. Voornamelijk het te lange en zoetsappige einde doet af aan de kracht van hetgeen wat daar aan vooraf ging. Ondanks dit gebrek dat de film geen hoogvlieger maakt, is ook deze Apatow productie weer een frisse wind in komedie land. Als je zin hebt in een avondje lichtzinnig, uitermate vermakelijk entertainment met soms heerlijke foute humor, dan kan ik Forgetting Sarah Marshall van harte aanraden.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 106 min
Verpakking: Alpha Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels
EAN: 5050582562989

• Bloopers
  • Line-O-Rama
  • Verwijderde/verlengde scènes
  • Clip “We’ve got to do something”
  • ”Dracula’s Klaagzang” 4/7/07<
  • ”A Taste for Love”
  • Materiaal videochat
  • Red band trailer

De transfer staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 op de DVD. Het detail is meer dan voldoende, waardoor de vele shots van de prachtige natuur van Hawaii goed tot hun recht komen. Ook in het handjevol nachtelijke en donkere scènes blijft alles prima te volgen. De transfer is mooi kleurrijk dankzij de locaties van de film, waarbij de verzadiging een juist niveau heeft. Het geeft een mooi beeld zonder dat de kleuren overdreven of onnatuurlijk overkomen. De transfer kent echter ook wat gebreken. Zo is er vrijwel constant lichte grain aanwezig, die vooral evident is in de donkere scènes. Echt storend is dit niet, maar het blijft jammer aangezien het wat afdoet aan de (indruk van) de scherpte en detaillering van het geheel. Daarnaast zijn er hier en daar wat lichte sporen van digitale nabewerking te vinden (edge enhancement), maar dit mag nauwelijks naam hebben. Verder is de transfer vrij van onregelmatigheden en defecten.
De film is opgedeeld in 20 hoofdstukken die toegankelijk zijn vanuit het menu. De optionele Nederlandse ondertiteling staat duidelijk in beeld.

De DVD is voorzien van geluid in het Engels, Duits en Tsjechisch in Dolby Digital 5.1 formaat (384kb/s). Het is jammer dat er gekozen is voor zoveel tracks, waarvan vooral de laatste nogal een vreemde keuze is voor een Nederlandse uitgave. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld een hogere bitrate voor de Engelse track. In deze recensie wordt alleen de originele Engelstalige geluidstrack besproken. Deze klinkt over de gehele linie voldoende. De dialogen zijn duidelijk verstaanbaar en helder. De nadruk ligt op de voorste speakers. Tijdens muziektracks komen subwoofer en achterste speakers ook in actie, maar als geheel komt de mix weinig dynamisch over. De omgevingen in Hawaii bieden de mogelijkheid voor voldoende ambiance effecten , maar deze zijn in deze mix slechts beperkt toegepast. Deze track doet wat het moet doen, niets minder, maar ook zeker niets meer.

De menu\'s zijn statisch maar wel leuk ontworpen. Ze hebben een beeldverhouding van 1.85:1 en zijn voorzien van muziek. Deze 1 disk release bevat een aantal extra’s die hieronder afzonderlijk besproken worden. Ze hebben allen een beeldformaat van 1.85:1 en zijn voorzien van Engelstalige Dolby Digital 2.0 audio (192kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaar (106 min.)
De film is te beluisteren met audiocommentaar in Dolby Digital 2.0 formaat (192kb/s). Deze is voorzien van Nederlandse ondertiteling. De track wordt verzorgd door de regisseur, producent en een deel van de cast. Het is typisch een van die audiocommentaren waar de deelnemers zich duidelijk op hun gemak voelen en zonder schroom sappige anekdotes vertellen. Verwacht geen diepgaande inzichten in de kunst van het filmmaken, maar een vermakelijk commentaar met leuke trivia over de film. Jammer dat het commentaar met beeld niet is opgenomen op deze release, die was zo mogelijk nog leuker geweest.

Verwijderde/verlengde scènes (9 min.)
Hier zijn een zestal verwijderde scènes te bekijken. Ze zijn minstens net zo grappig als de hoofdfilm en daarom zeker het bekijken waard. Het is duidelijk waarom ze niet zijn opgenomen in het eindproduct, ze brengen het verhaal namelijk niet vooruit.

Line-o-rama (8 min.)
Wederom een grappige extra waarin we een groot aantal improvisaties zien van bepaalde stukjes uit de film. Vooral de excuses van Jonah Hill om de telefoon op te hangen zijn het kijken waard. Deze extra geeft aan hoeveel keuze er geweest moet zijn bij het editen van de film.

Bloopers (6 min.)
De gebruikelijke ‘haha ik verspreek me’ en ‘haha ik heb de slappe lach maar deze keer gaat het me echt lukken om me in te houden’ bloopers. Leuk voor de liefhebber.

Clip “We’ve got to do something” (4 min.)
De volledige clip van rockster personage Aldous Snow, waarvan we in de film slechts fragmenten zien.

”Dracula’s Klaagzang” 4/7/07 (3 min.)
Jason Segel zingt zijn Dracula liedje tijdens een scriptlezing, tot groot plezier van zijn collega’s.

”A Taste for Love” (6 min.)
Een meer informatieve featurette over het maken van de musicalscène met de poppen aan het einde van de film.

Materiaal videochat (7 min.)
Vergelijkbaar met de hierboven beschreven line-o-rama. Vele versies van de scène waarin Peter met stiefbroer Brian spreekt via de videochat.

Red band trailer (3 min.)
Een versie van de trailer van de film die niet geschikt is voor alle leeftijden.

De vriendin van componist Peter, tv-ster Sarah Marshall, heeft hem net gedumpt voor Britse rockster Aldous Snow. Peter is ontroostbaar en vertrekt op aanraden van stiefbroer Brian naar een resort in Hawaii om Sarah te vergeten, maar het toeval wil dat Sarah daar ook verblijft. Gelukkig is er hotel medewerker Rachel die Peter wel ziet zitten. Forgetting Sarah Marshall is een leuke komedie geworden die zich onderscheid door de charismatische en gevarieerde cast en enkele rake grappen. Helaas duurt de film wel wat te lang en is het einde te zoetsappig. De DVD heeft een prima beeldkwaliteit en een geluidstrack die simpelweg voldoet. Er zijn een redelijk aantal extra’s te vinden op de DVD, maar gezien de hoeveelheid beschikbare extra’s (in de VS is er een 3disk collector’s edition uitgegeven), is de selectie hier nogal karig. Al met al kunnen komedieliefhebbers deze titel met een gerust hart aanschaffen.