Malos Hábitas

07-01-2009

4.5

Malos Hábitas (DVD)

Elena is een vrouw van middelbare leeftijd met een jonge dochter die ietwat aan de mollige kant is. Zelf weegt ze met haar 40kg extreem weinig maar desondanks blijft ze streng diëten en veel hardlopen. Ze wil met grote vastberadenheid dat haar dochter Linda ook voldoet aan haar schoonheidsideaal. Linda is echter even vastberaden in haar etenslust en blijft stiekem tussendoortjes naar binnen werken. Hierdoor ziet Elena zich genoodzaakt om maatregelen te nemen die verder gaan dan een regulier dieet. De man van Elena en Linda’s vader Gustavo, vindt zijn vrouw ook te licht en bovendien klikt het op emotioneel niveau ook steeds minder door het verslechterde humeur van Elena. Hij begint een relatie met een jongere, stevige vrouw die zijn liefde voor eten met hem deelt. Dan is er nog de non Matilde, die op haar eigen manier geobsedeerd is met voedsel. Het land wordt geteisterd door aanhoudende regen en door haar rotsvaste overtuiging in de kracht van het geloof denkt ze dat ze de regen kan stoppen door te gaan vasten. Deze aan eten gerelateerde problemen waar deze mensen mee kampen zijn allesbehalve normaal en het is slechts een kwestie van tijd voordat het gevolgen gaat hebben.

Simón Bross maakt met deze film zijn speelfilmdebuut. Hij staat al langere tijd achter de camera, maar dan in de reclamewereld. Zijn jarenlange technische ervaring is zonder meer zichtbaar in de cinematografie van deze film. Als kijker krijg je een intiem kijkje in het leven van deze mensen en door aparte cameraposities, bijvoorbeeld van buiten in de regen achter het glas in het huis kijkend, wordt de persoonlijkheid van het verhaal nog eens benadrukt. De film is overigens ook persoonlijk in een ander opzicht, namelijk het feit dat de thema’s van de film maatschappelijk zeer actueel zijn. Zowel het grote aantal mensen met een (fors) overgewicht, als de minder belichte groep die juist veel te weinig weegt komen aan de orde. Door middel van de verschillende verhalen worden deze thema’s op een emotioneel overtuigende wijze in beeld gebracht en er is zonder meer ruimte voor meerdere interpretaties van het verhaal. Het valt echter wel op dat Elena, die aan anorexia lijdt, als een verschrikkelijk persoon wordt neergezet, terwijl de verhouding tussen Gustavo en Matilde heel positief wordt gebracht. Het wordt echter niet heel duidelijk naar voren gebracht dat overgewicht net zo gevaarlijk kan zijn als ondergewicht. Het acteerwerk van de gehele cast is natuurlijk en overtuigend, wat essentieel is voor deze film. Vooral het jonge meisje dat Linda speelt geeft met weinig woorden en veelzeggende blikken een gelaagdheid aan haar personage. De eerder genoemde cinematografie zorgt in combinatie met sombere, donkere beelden en een al even treurige soundtrack voor een nogal zwaarmoedige film. Het geheel boeit wel vanaf de eerste minuut. Geen scène in deze anderhalf uur durende film is overbodig. Je moet echter in de stemming zijn voor een film die je aan het denken zet en meer dan simpel vermaak biedt. Als je met die houding aan de film begint word je verrast door deze weinig geziene Mexicaanse productie.

Speelduur: 89 min
EAN: 7321932042368

• Achter de schermen
  • Montage filmscènes

De film staat in een verhouding van 1.78:1 op de DVD. Dit is een kleine afwijking van het originele beeldformaat van 1.85:1. Het scherpte en detail van deze transfer is voldoende. Echter is deze niet geheel natuurlijk, wat blijkt uit de regelmatig de kop opstekende edge enhancement. Een digitale nabewerking die onnodig is. De film is qua beelden donker van aard door de vooral nachtelijke beelden. Het schaduwdetail schiet regelmatig wat te kort. Het contrast van deze transfer is natuurlijk en de kleuren zijn ingetogen. Er is continu een lichte mate van filmgrain aanwezig. Samengevat verdient het beeld van deze DVD zeker een voldoende. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling heeft een goed lettertype en staat onderin het beeld, maar had iets lager mogen staan.

De DVD is enkel voorzien van de originele Spaanstalige track in Dolby Digital 2.0 formaat (224kb/s). Dit is een mooi voorbeeld van het feit dat technische specificaties niet alleszeggend zijn. Het geluid klinkt ruim voldoende ondanks het 2.0 formaat. De track is surround gecodeerd, waardoor de effecten ook uit de achterste speakers komen. De dialogen komen goed hoorbaar uit de middelste speaker. Veel effecten worden ruimtelijk weer gegeven, zoals de aanhoudende regen en de veelvuldig ingezette muziek. Beiden komen mooi gespreid uit de luidsprekers. Daarnaast is er sprake van veel kleine details die bijdragen aan de beleving van de film.

De extra’s zijn te bereiken via de fraai vormgegeven en van muziek voorziene menu’s, die ook een scèneoverzicht omvatten. Alle extra’s zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 geluid (224kb/s).

Bioscooptrailer (2 min.)
De trailer van de hoofdfilm, weergegeven in een verkleind breedbeeldscherm. De Nederlandse ondertiteling staat in het zwarte gedeelte hieronder.

Filmclips (21 min.)
Zoals de titel wellicht al verraadt, hebben we hier te maken met een montage van bepaalde scènes uit de film. Deze worden in een verkleind breedbeeldscherm weergeven en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, weergegeven onder dat scherm. De audio is dezelfde als die bij de film. De toegevoegde waarde van deze extra is voor mij een mysterie. De scènes zijn ook gewoon via de hoofdstukselectie te bekijken in betere beeldkwaliteit.

Achter de Schermen (23 min.)
Deze extra heeft een beeld verhouding van 1.33:1, waarbij de gebruikte filmfragmenten wel in breedbeeldformaat worden weergeven, zij het verkleind net als bij de hiervoor besproken extra en de bioscooptrailer. Deze making of voelt al even intiem aan als de film en is zeker de moeite waard. Je kijkt letterlijk mee op de set tijdens het maken van bepaalde scènes en dit wordt afgewisseld met de nodige interviewfragmenten. De regisseur vertelt onder andere over zijn redenen voor het maken van deze film en de cast doet een boekje over hoe ze hun personage hebben benaderd.

Malos Habitas heeft als centraal thema een aantal mensen met eetproblemen. Elena die aan annorexia lijdt, haar dochter Linda die juist wat steviger is, haar man Gustavo die een affaire heeft met een wulpse studente en de non Matilde die gelooft dat haar vasten voor een wonder kan zorgen. Al deze verhalen worden mooi in beeld gebracht door debuterend speelfilmregisseur Símon Bross en de cast weet met natuurlijk acteerwerk te overtuigen. De DVD heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit die een goede filmervaring niet in de weg staan. Een aanrader voor de liefhebber van de wereldcinema die een zwaarmoedige film op zijn tijd niet schuwt.