War, Inc.

02-03-2009

4.8

War, Inc. (Blu-ray)

Ergens in het Midden-Oosten ligt de staat Turaqistan, waar het bedrijf van de voormalig Vice-President (Dan Aykroyd) van de Verenigde Staten oorlog voert tegen de lokale opstandelingen. Huurmoordenaar Brand Hauser (John Cusack) is ingehuurd om de bemoeizuchtige minister van olie (Omar Sharif) te doden. Om ongemerkt het land binnen te komen, doet Hauser zich voor als organisator van een handelsconventie. Eenmaal in Turaqistan raakt Hauser verstrikt in allerlei bizarre situaties. Zo moet hij de trouwerij organiseren van de uiterst populaire, labiele Westerse popster Yonica Babyyeah (Hilary Duff). Tegelijkertijd wordt hij achtervolgd door de charmante journaliste Natalie Hegalhuzen (Marisa Tomei), die hem niet uit het oog verliest. Wat voor Hauser een routineklus lijkt te zijn, resulteert in een aantal bizarre situaties en een confrontatie met gebeurtenissen uit het verleden.

War, Inc. is bedoeld als een politieke satire op de Amerikaanse oorlog in Irak en de onduidelijke rol die de Amerikaanse vicepresident Dick Cheney en het petrochemische bedrijf Halliburton daarin speelden. Cheney is enige tijd CEO van Halliburton geweest en dit bedrijf heeft zonder enige vorm van aanbesteding grote overheidscontracten binnengehaald tijdens de oorlog in Irak. In War, Inc. wordt de waanzin van oorlogvoering, de anarchie die erna ontstaat en de winstgevendheid van dit alles op de hak genomen. Zoals in elke satire wordt zoiets met een saus van overdrevenheid naar voren gebracht. Zo rijden de tanks in Turaqistan met reclameborden aan alle kanten en zijn de gebouwen voorzien van grote, typisch Amerikaanse, billboards met reclame voor Westerse producten. In een totaal vernietigde omgeving, waar nog steeds bomaanslagen worden gepleegd, wordt een handelsbeurs voorbereid. En dan is er nog een geflipte popzangeres, overigens een prachtige rol van Hilary Duff, die gaat trouwen met een of ander macho persoon. John Cusack speelt hier de rol van de huurmoordenaar, die normaliter zonder enige vorm van scrupules profiteert van een dergelijke situatie en zijn opdracht koel en berekend uitvoert. Maar de ontmoeting met Mariso Tomei, die een aantrekkelijke, ontwapenende journaliste speelt, brengt hem steeds meer aan het twijfelen. John Cusack weet die twijfel en zijn innerlijke strijd goed te vertolken. Al doet zijn rol in deze film erg denken aan zijn rol 1408. Binnen deze satirische context gebeurt er vervolgens een hoop, waarbij liefde, humor en actie hand in hand gaan. De ontwikkelingen concentreren zich steeds meer rond de persoon van John Cusack en zijn innerlijke strijd. Acteur Ben Kingsley speelt een van zijn kwelgeesten. Het accent verschuift steeds meer naar de romantiek en een familiedrama. Dit alles tegen een chaotische, geweldadige achtergrond, die symbool moet staan voor de waanzin en gevolgen van oorlog. John Cusack speelt niet alleen de hoofdrol in War, Inc., maar is feitelijk de drijvende kracht achter de film geweest. Het idee om deze film te maken kwam bij hem naar boven in 2004, toen hij een artikel genaamd “Baghdad Year Zero” van Naomi Klein las. Vervolgens heeft Cusack, samen met Mark Leyner en Jeremy Pikser, het script voor de film geschreven en is Cusack ook de belangrijkste producent van de film. De film is met gemengde, overwegend negatieve kritiek ontvangen, met name doordat de balans in de film teveel naar het liefdesdrama uitslaat en de satirische boodschap daarmee niet helemaal tot zijn recht komt. Daarbij heeft Ben Kingsley een nominatie voor een Razzie Award gekregen voor zijn aandeel in deze film. Toch is respect op zijn plaats voor John Cusack die een dergelijk, voor Amerika gevoelig, onderwerp durft te verfilmen. War, Inc. is een bijzondere film die je zeker een kans moet geven.

Dutch Filmworks heeft War, Inc. in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc en in standaard beeldkwaliteit op DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de DVD uitgave. Je kunt hier onze DVD recensie lezen.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Oorlog, Thriller
Speelduur: 107 min
EAN: 8715664062449

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 coderingsmethode.

Het High Definition beeld van War, Inc. ziet er in het algemeen ruim voldoende uit. Een belangrijk voordeel is natuurlijk dat deze Blu-ray Disc de film in de juiste beelduitsnede laat zien, terwijl de DVD een aangepaste beeldverhouding heeft. De film heeft een stilistisch aangepast filmbeeld, met een beeld dat bewust wat grauw is gehouden. De kleuren ogen daarin wat minder verzadigd. Dat het met de kleurweergave van deze transfer wel goed zit, laat de eindscène zien. Door dit bewust wat grauw gehouden beeld oogt de film niet gestoken scherp. Zowel scherpte en detaillering zijn beide prima, getuige bepaalde scènes die er op dat gebied wel erg goed uitzien. Constant is een lichte ruis in het beeld aanwezig. De donkere scènes hebben voldoende schaduwdetail en een goed zwartniveau. Bij enkele donkere scènes is het zwartniveau iets minder, maar ook dit lijkt een stijlkeuze. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Ondanks genoemde minpuntjes overtreft deze High Definition beeldpresentatie wel de beeldkwaliteit van de DVD uitgave.
De film is opgedeeld in 20 hoofdstukken. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar klein lettertype.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 surroundtrack (48kHz, 16 bit). Beide audiotracks klinken goed en zijn een vooruitgang op de DVD uitgave. De Dolby Digital track profiteert van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en klinkt daardoor voller en gedetailleerder. De hoog resolutie DTS HD MA track klinkt nog beter met een grotere helderheid, meer detail en een strakker laag. De spreiding van het stereobeeld is erg mooi. Dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker en diverse effectgeluiden zijn duidelijk hoorbaar gemixt in de achterkanalen. De surroundspeakers geven de geluidseffecten, de muziek en de sfeergeluiden prima weer. Het LFE-kanaal wordt ook geregeld aangesproken, zeker bij de vele explosies. Een prima klinkende soundtrack.

De film start direct zonder tussenkomst van een menuscherm. Voor de taal-/ondertiteling instelling en de scènekeuze maakt deze Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc biedt net als de DVD uitgave geen extra’s.

War, Inc. is bedoeld als een politieke satire op de Amerikaanse oorlog in Irak en de onduidelijk rol die Amerikaanse vicepresident Dick Cheney en het petrochemische bedrijf Halliburton daarin speelden. Huurmoordenaar Brand Hauser wordt naar het bezette Turaqistan gestuurd, maar de klus verloopt niet helemaal volgens plan. Twee vrouwen hebben hierin een grote invloed. John Cusack speelt in War, Inc. de hoofdrol, hij heeft de film ook geproduceerd en heeft het script geschreven. Marisa Tomei, Hilary Duff, Joan Cusack en Ben Kingsley spelen prima ondersteunende rollen. Op deze Blu-ray Disc uitgave van Dutch Filmworks staat de film in goede High Definition beeldkwaliteit en zeer goede geluidskwaliteit. De uitgave heeft geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.