Burning Plain, The

06-11-2009

6.2

Burning Plain, The (DVD)

Sylvia (Charlize Theron) is een hardwerkende Amerikaanse vrouw die verdoofd door het leven lijkt te gaan. Ze is lusteloos en niet in staat om een vaste relatie op te bouwen. Tegelijkertijd ziet in Mexico het meisje Maria hoe haar vader hevig gewond raakt bij een ongeluk. En in Las Cruces, een Mexicaans grensstadje, wordt de tiener Mariana (Jennifer Lawrence) verliefd op een Mexicaanse jongen (J.D. Pardo). In hetzelfde stadje hebben huisvrouw Gina (Kim Basinger) en Nick (Joaquim de Almeida) een hartstochtelijke affaire, die zie niet willen beëindigen. Deze schijnbare afzonderlijke verhalen hangen allemaal samen, maar hoe?

Het in 2009 verschenen The Burning Plain werd geschreven en geregisseerd door Guillermo Arriaga, die eerder onder meer verantwoordelijk was voor de scripts van 21 Grams en Babel. Kenmerkend aan het werk van Arriaga is een niet-lineaire structuur en een veelvoud aan overlappende verhaallijnen. In The Burning Plain, een behoorlijk zwaarmoedig geheel waarin overspel tot een hoop ellende lijdt, is dat niet anders. En dus krijg je als kijker verschillende verhaallijnen te zien, die aanvankelijk los lijken te staan maar uiteindelijk allemaal samen blijken te hangen. De kracht van dit soort films (denk daarbij ook aan producties als Crash en Magnolia) zit hem onder andere in de vraag hoe alles nu precies samenhangt. The Burning Plain steekt wat dat betreft prima in elkaar. Arriaga onthult de plotconnecties gedoseerd, zodat in kleine stapjes steeds duidelijker wordt waar het allemaal naartoe gaat. Lui achterover zitten is er echter niet bij. Want zoals gebruikelijk bij dit type film is het voor de kijker goed opletten. Er wordt continu van verhaallijn naar verhaallijn geschakeld, en bovendien ook nog eens voor- en achteruit in de tijd gesprongen. Voor de oplettende kijker zullen niet alle onthullingen als een verrassing komen, maar dat komt ook omdat je op voorhand weet dat de verschillende verhaallijnen op een of andere manier samen moeten hangen. Hoe dan ook, na ruim een uur is voor zowel de meer als minder oplettende kijker volledig duidelijk hoe de vork in de steel steekt. En dan verliest de film toch wel wat van zijn kracht. Betekent dit dat The Burning Plain puur vanwege de niet-lineaire/multi-plot “gimmick” weet te boeien? Dat is moeilijk te zeggen. Een groot deel van de kracht komt inderdaad voort uit de structuur van de film. Zou het verhaal op een normale, lineaire manier verteld worden, dan zou het allemaal een stuk minder bijzonder zijn. Toch moet ook het acteerwerk niet vergeten worden. Dat is namelijk dik in orde. Vooral Charlize Theron en Kim Basinger zijn erg goed in vorm. Op het visuele vlak is The Burning Plain eveneens erg geslaagd, met mooie en doeltreffend geschoten beelden. Ook los van de gimmick valt er dus voldoende positiefs te melden. We kunnen dan ook spreken van een overwegend geslaagd geheel, dat liefhebbers van dit type films zeker zal kunnen bekoren.

Jaar: 2009
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Noors
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777929155

The Burning Plain staat in de oorspronkelijke verhouding van 2.40:1 op DVD. De anamorfe transfer heeft een mooi natuurlijke scherpte. Bovendien is slechts sporadisch enige lichte edge enhancement te zien. Eveneens positief is de kleurweergave. Regisseur Arriaga maakt gebruik van verschillende kleurtonen per setting, dat wil zeggen lichte, gelige kleuren voor Mexico en grauwe, blauwachtige kleuren voor de wereld van Sylvia. In beide gevallen worden de kleuren goed verzadigd en zonder problemen weergegeven. De transfer heeft verder een goed zwartniveau en ook het schaduwdetail is dik in orde. Storende compressieartefacting ontbreekt geheel. Incidenteel is wat lichte aliasing te zien, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Een uitstekende transfer dus!

De DVD-uitgave van The Burning Plain heeft op audiogebied slechts een enkele track te bieden, namelijk een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) in de oorspronkelijke Engelse/Spaanse taal. The Burning Plain is een dialooggedreven film (met slechts sporadisch gebruik van muziek), met tot gevolg dat de nadruk van het spoor op de voorkant ligt. Daar komen de goed verstaanbare dialogen netjes uit de centerspeaker. Op een klein aantal momenten wordt de track een stuk actiever, bijvoorbeeld wanneer de vader van Maria met zijn sproeivliegtuigje aan het werk gaat. Tijdens die betreffende fragmenten heeft het geluid een uitstekende ruimtelijkheid, inclusief effecten in split-surround. Op de overige momenten is het gebruik van de achterluidsprekers vrij subtiel, en voornamelijk beperkt tot het weergeven van omgevingsgeluiden. Het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, maar dat is geen verrassing gezien het type film. Al met al een prima klinkende track, die volledig aan de verwachting voldoet.

Deze DVD van A-Film bevat geen noemenswaardige extra’s, alleen een collectie trailers.

Voorproefjes op andere uitgaven van A-Film. De trailer van The Burning Plain is eveneens te bekijken (2.35:1 anamorf, DD 2.0).

The Burning Plain is een film waarin schijnbaar losstaande verhaallijnen gaandeweg als puzzelstukjes in elkaar vallen en uiteindelijk een geheel vormen. Spil van het verhaal is een overspelige relatie. Regisseur Guillermo Arriaga wisselt continu van verhaallijn en springt ook nog eens voor- en achteruit in de tijd, dus het is goed opletten. Het eindresultaat weet zeker te boeien, ook door het goede acteerwerk, al verliest de film wel iets van zijn kracht nadat de clou duidelijk is geworden. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s valt er, afgezien van wat trailers, niks te beleven. Dat neemt niet weg dat The Burning Plain een prima prent is voor de liefhebber van dit type films.