Traffic

20-04-2010

6.5

Traffic (Blu-ray)

Traffic vertelt door de ogen van verschillende mensen over de niet-aflatende oorlog tegen drugs. Robert Wakefield (Micheal Douglas) is rechter bij het hooggerechtshof in Ohio, en wordt benoemd tot hoofd van de nationale drugbestrijding. Zijn 16-jarige dochter Caroline (Erika Christensen) laat zich door vrienden overhalen tot experimenteren met drugs en raakt daarmee steeds verder verstrikt in het web van verslaving. De Mexicaanse agent Javier Rodriguez (Benicio Del Toro) en zijn partner Manolo Sanchez komen in contact met generaal Arturo Salazar (Tomas Milian), die de strijd met het drugskartel van Tijuana heeft aangebonden. De zwangere Helena Ayala (Catherina Zeta-Jones) ziet tot haar schrik dat haar man Carlos (Steven Bauer) wordt gearresteerd door de DEA. Het blijkt dat hij een belangrijke drugsbaas is. Helena zoekt een weg om in de ontstane chaos overeind te blijven. En dan zijn er nog de politiemannen Montel Gordon (Don Cheadle) en Ray Castro (Luis Guzmán), die Eduardo Ruiz (Miguel Ferrer) arresteren bij een drugstransactie. Op basis van informatie van Ruiz wordt een drugsbaas gearresteerd. Ruiz is in deze zaak de kroongetuige en wordt door Gordon en Castro beschermd.

Met Traffic heeft regisseur Steven Soderbergh, bekend van films als Erin Brockovich, The Limey, Out of Sight en het recente The Informant!, wederom een sterke prent afgeleverd. Dit is een film die niet gemakkelijk te volgen is, zeker het eerste halfuur. De vier verhalen lopen dwars door elkaar heen en omdat Soderbergh veelvuldig gebruik maakt van snelwisselende camerastandpunten valt het niet mee om alles te volgen. Om ons daar een beetje bij te helpen heeft Soderbergh gebruik gemaakt van verschillende kleurfilters. Het verhaal van rechter Wakefield heeft een koel blauw beeld. Het verhaal van de Mexicaanse agent Rodriguez heeft een warm geelbruin beeld. En beide verhalen rond drugsbaas Ayala, enerzijds met zijn vrouw Helena en anderzijds met DEA agent Gordon, zijn in normaal kleurenpalet gefilmd. Gaandeweg de film blijkt dat de vier verhalen niet op zichzelf staan. Soderbergh heeft vooral de intensiteit van de beelden willen gebruiken om het verhaal te vertellen. De film valt op door een zeer ingetogen soundtrack. Alle filmgeluiden zijn mono opgenomen en waar in de film enkele heftige scènes plaats vinden, zoals bijvoorbeeld een explosie, is het filmgeluid bijna geheel weggedrukt en hoor je alleen de ingetogen muziek van Cliff Martinez. Het realiteitsgehalte van de film wordt nog eens benadrukt doordat de Mexicanen in deze film ook echt Mexicaans spreken. Het script, geschreven door Stephen Gaghan, is gebaseerd op de Engelse miniserie Traffik uit 1989. Soderbergh heeft voor de verfilming de beschikking gehad over een indrukwekkende cast van bekende en zeer goed spelende acteurs. De lijst met mensen die meegespeeld hebben in deze film, zoals op de aftiteling te lezen is, is enorm lang. De hoofdrolspelers laten allen een uitstekend en indrukwekkend spel zien. Zeker het spel van Erika Christensen en Benicio Del Toro laat een diepe indruk achter. Niet voor niets heeft de film in 2001 een groot aantal nominaties en prijzen toebedeeld gekregen. De vele prijzen voor het script, de regie en het spel van Benicio Del Toro zijn de meest voorkomende, met de vier Oscars natuurlijk als de bekendste prijzen.

Traffic is al lange tijd verkrijgbaar op DVD, zowel in een normale uitgave als in een (magere) Special Edition. Onlangs heeft E1 Entertainment de film ook op Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder lees je de recensie van deze uitgave.

Jaar: 2000
Speelduur: 147 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045220655

De Blu-ray Disc uitgave van Traffic heeft een beeldverhouding van 1.78:1, een acceptabel verschil met het oorspronkelijke 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De visuele stijl die Soderbergh in Traffic heeft toegepast, is erg gevarieerd. Het ene moment is het beeld erg korrelig en geschoten met een geel kleurenfilter, het andere moment is geen kleurfilter gebruikt maar is alles in soft-focus geschoten. Plus diverse andere stijlen. Logischerwijs heeft niet elke stijl evenveel profijt van de stap naar HD. Toch is de overgang naar een hogere resolutie wel merkbaar, al valt het bij de ene scène wat meer op dan bij de andere. Sowieso is het vooral belangrijk dat een transfer de beoogde stijl(en) van een regisseur zonder aanpassingen of tekortkomingen op het scherm toont, en wat dat betreft is deze BD-uitgave dik in orde. Kleuren ogen zoals ze bedoeld zijn, en van storende compressieartefacting is geen sprake. De variërende mate van filmgrain geeft het geheel mooie, filmische aanblik. Wat wel een minpunt is, is het gebruik van edge enhancement. Ook bevat het beeld de nodige vuiltjes, gelukkig niet in die mate dat het hinderlijk wordt. Het resultaat van dit alles is een beeldkwaliteit die wat minder indrukwekkend is dan HD-versies van films met een meer gangbare stijl, maar die prima slaagt in het neerzetten van de bedoelingen van de regisseur.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op deze BD-uitgave tref je het geluid van Traffic als lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track aan (16bit/48kHz). Zoals eerder vermeld heeft Soderbergh het geluid bewust ingetogen gehouden. Dat merk je in de praktijk vooral aan het feit dat niet alleen de dialogen, maar ook de effecten en ambiance uit de centerspeaker komen. De linker-, rechter- en surroundspeakers worden alleen gebruikt voor de muziek. Het resultaat is een ongewone opbouw van het geluidsbeeld. Zaken als een vuurgevecht of overvliegende helikopter, waarvan we inmiddels gewend zijn dat ze uit alle hoeken van de kamer te horen zijn, blijven beperkt tot het midden, terwijl in muzikale passages het geluidsbeeld volledig opentrekt. Ongeacht hoe je over deze keus van Soderbergh denkt, de DTS-HD MA 5.1-track weet zijn bedoelingen op prima wijze ten gehore te brengen. Vooral de muziek klinkt erg goed, met een uitstekende dynamiek en mooi strak laag. Dialogen zijn bovendien altijd goed verstaanbaar. Verder bevatten de geluiden uit de centerspeaker over het algemeen voldoende detail, maar wel is bij harde geluiden (denk hierbij aan geschreeuw of schoten) af en toe een licht overstuurd randje te horen. Maar dat is eigenlijk het enige minpuntje bij deze verder prima track.

Deze uitgave van E1 Entertainment bevat geen extra’s, en ook een menu ontbreekt.

Traffic is een aangrijpende film over de niet-aflatende en ogenschijnlijk niet te winnen oorlog tegen drugs, gezien door de ogen van verschillende mensen. De film valt op door de bijzondere stilistische aanpak en het uitstekende spel van de vele bekende acteurs als Micheal Douglas, Benicio Del Toro, Catherina Zeta-Jones en Don Cheadle. De BD-uitgave van de film heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Vanwege de gebruikte visuele stijl en het ingetogen geluidsontwerp is de meerwaarde van HD echter wat minder hoog dan bij films met een meer gangbare audiovisuele stijl. Dat neemt niet weg dat deze uitgave de film laat zien en horen zoals dat door de regisseur bedoeld is, zonder grote tekortkomingen. In dat opzicht valt er dan ook weinig te klagen. Al is het wel jammer dat er totaal geen extra’s aanwezig zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.