Human Target - Seizoen 1

Rene Cloosterman
01-03-2011

8.5

Human Target - Seizoen 1 (DVD)

Christopher Chance (Mark Valley) is een ex-huurmoordenaar die zijn leven wil beteren. Hij komt in contact met de ex-rechercheur Laverne Winston (Chi McBride). Winston heeft net een eigen zaak opgezet die mensen met problemen helpt. Wat voor problemen dat zijn maakt niet uit, zolang je zelf maar niet de crimineel bent. Word je bedreigd? Loopt je leven gevaar? Of heb je een persoonlijke beveiliging nodig? Dan ben je bij Winston en Chance aan het juiste adres. Door zich uit te geven als de cliënt probeert Chance de mogelijke dader(s) op te sporen en onschadelijk te maken. Chance doet dit op zijn geheel eigen manier en geweld wordt absoluut niet geschuwd. Het tweetal wordt geholpen door de zeer excentrieke Guerrero (Jackie Earle Haley). Hij is eveneens een ex-huurmoordenaar en is tevens een oud collega van Chance. Guerrero is uitermate handig met alles wat met elektronica te maken heeft, maar heeft een bloedhekel aan gezag. De opdrachten die ze aannemen zijn alles behalve ongevaarlijk en bevinden zich over de hele wereld. Aan Chance de opdracht om niet alleen de zaak op te lossen, maar ook zelf in leven te blijven. Maar met zijn duistere verleden wordt dat laatste steeds lastiger...

Human Target is een reboot van de gelijknamige ABC televisieserie uit 1992. Een gewaagde poging, daar deze toentertijd al na zeven afleveringen van de buis werd gehaald. De verhaallijn en karakters zijn in de jaren ‘80 verzonnen door de comicschrijver Len Wein en tekenaar Carmine Infantino. Deze verhalen waren oorspronkelijk bedoeld als een soort van backup voor de action- en detectivecomics van DC Comics, maar zijn nooit uitgebracht als een zelfstandige reeks. Producer en schrijver Jonathan E. Steinberg kreeg in 2009 van FOX Television de opdracht om een nieuwe serie te creëren rondom deze karakters, maar wel met de oude comics in het achterhoofd. Het moest uitdrukkelijk niet gaan lijken op de geflopte serie uit 1992. Dit is prima gelukt, want Human Target scoort op alle fronten. Om te beginnen de hoofdrolspeler Mark Valley. Mark is geen onbekende in televisieland. Hij speelt al jaren kleine bijrollen in bekende series als Fringe en Boston Legal. Maar ook in vele andere series kom je Mark regelmatig tegen. Gelijkend op een real-life versie van Action Man, heeft hij zijn uiterlijk duidelijk al mee. Maar alleen met een leuk uiterlijk red je het niet meer in televisieland anno 2010. Tv-publiek verveelt zich snel en zapt dan razendsnel weg. Gelukkig beschikt Human Target over een afwisselende en snelle verhaallijn met ook nog eens een flinke dosis avontuur. Het verhaal komt iedere aflevering vrijwel direct op gang en zakt zelden lang in. Door af en toe in het verleden van Chance of Guerro te graven kan men van het originele verhaal afwijken en worden de personages een stuk interessanter. Daarnaast bevat iedere aflevering ook een flinke dosis humor. En juist deze humor van de personages draagt bij aan het succes van dit eerste seizoen. Met een gemiddeld kijkcijfer van 8.3 miljoen kijkers (USA) veroverde de serie een 48ste plaats. Voor een serie in dit genre is dit een redelijke goede score. Human Target zit zoals je mag verwachten boordevol actie en special effects. Of het nu gaat om een achtervolging met auto’s of het onderscheppen van een vliegtuig. Het is allemaal aanwezig. De special effects zijn in de eerste paar afleveringen erg matig en zien er nogal gemaakt uit. Maar na de eerste zes afleveringen krijgt men de smaak goed te pakken en zijn de effecten van professionele kwaliteit. Het camerawerk doet erg natuurlijk aan. Vooral omdat nagenoeg alle scènes uit de hand zijn geschoten en je zo het gevoel krijgt dat je “meekijkt” met de hoofdrolspeler. Veel van de buitenopnamen zijn gemaakt in het mooie British Columbia in Canada. Dit ruige en diverse landschap doet voor vele films en series al jaren dienst als een ideale filmlocatie. Deze regio beschikt over enorme filmsets en bijna ieder land is hier te simuleren. Het acteerwerk van zowel Valley, McBride als Haley is prima in orde. Zelfs in de pilot aflevering krijg je niet het idee dat men nog in hun rol moet komen, maar lijkt het erop dat de serie al jaren draait. Ook op de interactie onderling is totaal niets aan te merken. Deze komt natuurlijk over en oogt professioneel. Human Target is een verfrissende nieuwe actie-serie zonder een al te moeilijk verhaal. De leeftijdsaanduiding van 12 jaar is wel op zijn plaats, want ieder aflevering bevat een flinke dosis gepast geweld.

Human Target wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc. De DVD-versie welke bestaat uit twaalf afleveringen op drie discs is hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur, TV
Jaar: 2011