Thelma & Louise

01-06-2011

8.1

Thelma & Louise (Blu-ray)

De serveerster Louise Sawyer (Susan Sarandon) gaat met haar vriendin Thelma Dickinson (Geena Davis) een weekendje naar de bergen. Huisvrouw Thelma durft het niet aan haar zeer dominante man Darryl (Christopher McDonald) te vertellen en gaat gewoon met Louis mee, een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron voor Darryl achterlatend. Gedurende de rit begint Thelma langzaam te genieten van haar vrijheid. Aan het eind van de dag komen ze in een bar, waar Thelma zich nogal uitleeft. De man waar ze mee danst neemt haar mee naar de parkeerplaats en probeert haar dan te verkrachten. Louise schiet de man dood en niet wetende of ze de politie er bij moeten halen, vluchten ze weg. Inspecteur Hal Slocumb (Harvey Keitel) wordt belast met het onderzoek en ziet de dames als mogelijke getuigen. Slocumb vermoedt wel dat Thelma en Louise niet echt kwaad in de zin hebben, maar kan niet voorkomen dat de hele politiemacht achter de beide dames aangaat. Hun weekendje uit krijgt een dramatisch verloop.

Ridley Scott maakte furore met klassiekers als Blade Runner en Alien. Na deze grote kaskrakers schakelde Scott over op meer intiemere films, waaronder Black Rain. Ook het hier besproken Thelma & Louise uit 1991 valt hieronder. De film vertelt het verhaal van twee vrouwen die samen een weekend op pad gaan. Hier blijft het echter niet bij, aangezien zij van het ene probleem in het andere rollen. Het verhaal draait vooral om de transformatie van twee vastgeroeste vrouwen die gebonden zijn aan bepaalde elementen in hun leven. Voor de één is dat een dominante man, voor de ander een saaie baan in een restaurant. Tijdens hun tripje ontdekken ze bepaalde kanten van zichzelf en voelen ze zich voor het eerst echt vrij. Dit allemaal met de politie op hun hielen, maar dit doet niks af aan hun gevoel van vrijheid. De transformatie van deze vrouwen wordt perfect neergezet door de twee hoofdrolspelers. Zowel Geena Davis als Susan Sarandon zetten een uitstekende rol neer, waarbij vooral hun verandering prima overkomt. Vooral de ontwikkeling in het spel van Geena Davis van een onzekere, degelijke huisvrouw naar een vrijgevochten, wilde dame is prachtig neergezet. Het verhaal is geschreven door Callie Khouri, die voor het script in 1992 een Oscar heeft gekregen. Davis en Sarandon hebben beiden, evenals regisseur Scott, een Oscarnominatie gekregen. De ondersteunende cast is ook goed in vorm. We zien onder andere Christopher McDonald, die een heerlijke rol speelt als de dominante en jaloerse man van Thelma. Dit karakter is, zonder dat hij het wil, bij tijden hilarisch te noemen, wat uiteraard zorgt voor de nodige luchtigheid. Verder zien we nog Harvey Keitel en Michael Madsen voorbij komen. Thelma & Louise staat ook bekend als de film waarmee Brad Pitt zich echt in de kijker wist te spelen. Hij speelt een lifter die de dames oppikken en die vooral Thelma laat zien dat er meer is in het leven. Vandaag de dag biedt de prent nog altijd genoeg vermaak. Ook kan de kijker de film gewoon waarderen voor wat het is, in plaats van meegenomen te worden in de controverse die ontstond tijdens de release. Thelma & Louise zou namelijk manonvriendelijk zijn en feministisch. Hoewel hier zeker elementen van terug te vinden zijn, is het gewoon een film die gaat over vriendschap en jezelf vinden. Het einde symboliseert dit perfect en dit einde mag zeker gedurfd genoemd worden. In eerste instantie was voor een ander slot gekozen, maar Scott veranderde dit einde nadat een testpubliek zich hier negatief over had uitgelaten. Alles bij elkaar is de film nog steeds een aanrader en volgens sommigen behoort het project nog steeds tot het beste werk van Ridley Scott. Dit soort kleine en intieme films maak hij niet veel meer, maar het is duidelijk dat hij ook hier wel raad mee weet.

Thelma & Louise is uiteraard al eerder op DVD verschenen. Lees hier onze recensie van de Special Edition. Hieronder volgt de bespreking van de Blu-ray Disc.

Jaar: 1991
Speelduur: 129 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626053057

• Featurette
  • verwijderde scenes
  • Alternatief einde
  • Audiocommentaren
  • Documentaire ‘The Last Journey’
  • Muziekvideo ‘Part of me, part of you’
  • Bioscooptrailer en TV Spots
  • Multi-angle feature

De Blu-ray Disc uitgave van Thelma & Louise heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

In eerste instantie lijkt de beeldkwaliteit van deze uitgave een beetje tegen te vallen. De transfer ziet er namelijk niet uit zoals we gewend zijn van recente bioscoopfilms. Tegenwoordig moet alles scherper dan scherp, met bovendien veel felle kleuren die vaak wat onnatuurlijk overkomen. Het beeld van Thelma & Louise op deze Blu-ray Disc kan omschreven worden als natuurlijk en bovendien zeer trouw aan het bronmateriaal. Mensen die de eerdere DVD’s al in bezit hebben, zullen een behoorlijke vooruitgang zien. Vooral op het gebied van detail is de toename erg goed zichtbaar. Ook de scherpte is dik in orde, enkele softe shots daargelaten. Deze hebben echter altijd al in de film gezeten en de transfer is hier dus niet op af te rekenen. De wijde shots van het prachtige landschap in het Zuidwesten van Amerika zien er zeer goed uit. Ook de close-ups komen nu veel beter over, elk klein detail, lijntje of oneffenheid is in de gezichten te zien. Ook de kleuren zien er natuurlijk uit, van het blauw in de lucht tot de vele bruine tinten in de woestijn. Op het gebied van contrast en schaduwdetail valt er ook niks te klagen. Donkere scènes zijn veelal goed te volgen, enkele matig verlichte momenten uitgezonderd. Ook hier geldt dus weer dat de transfer hier geen blaam treft. Het enige wat nogal eens wil schommelen is het zwartniveau. Soms had dit allemaal net iets dieper mogen zijn, maar een kniesoor die hier een probleem van maakt. Ander voordeel is dat het beeld geheel vrij is van artefacten. De DVD’s stonden bekend om hun veelvuldig aanwezige aliasing, iets dat hier afwezig is. Tot slot bevat de transfer een fijne laag filmgrain die het geheel een mooi filmisch uiterlijk geeft. Gelukkig is de grain dus intact gelaten en is de transfer niet onder handen genomen met DNR. Een zeer goede transfer die laat zien hoe goed een film van twintig jaar oud eruit kan zien op Blu-ray Disc.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het originele 5.1-geluid staat in DTS-HD Master Audio-formaat (24bit/48kHz) op de uitgave. Net als het beeld is ook het geluid een stap voorwaarts ten opzichte van de eerder verschenen DVD’s van Thelma & Louise. De track klinkt vooral veel helderder en is er meer detail hoorbaar. Nog altijd richt het geluid zich op de voorste speakers, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen en uitstekend te volgen zijn. Op geen enkel moment overheerst het andere geluid, zoals muziek of omgevingsgeluiden, de dialogen. De genoemde muziek komt voornamelijk uit de frontspeakers, maar soms is er ook wat lichte muziek uit de surrounds hoorbaar. Deze kanalen worden vooral gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden, zoals het praten van mensen in een bar of het restaurant waar de hoofdpersoon werkzaam is. Ook de schaarse momenten van actie leveren wat surroundactiviteit op. Het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, behalve tijdens enkele korte momenten. Een explosie van een truck is hier een voorbeeld van. De track bevat verder geen ruis of beschadigingen. Een prima geluid voor een film zoals deze en zoals gezegd een vooruitgang ten opzichte van de DVD.

Na het opstarten laat de schijf de gebruikelijke waarschuwingsschermen zien. Hierna kom je terecht in het hoofdmenu waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. De extra’s zijn nagenoeg gelijk aan die op de Special Edition DVD, alleen de fotogalerij ontbreekt en er zijn hier meer verwijderde scènes. De extra's worden weergegeven in de resolutie 480i met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, behalve de audiocommentaren.

Er staan twee audiocommentaartracks op deze uitgave. De eerste is van regisseur Ridley Scott, die veel informatie over zijn bedoelingen met de film geeft. Dit commentaar is kort nadat de film is gemaakt opgenomen. Hij bespreekt vooral wat er op het scherm te zien is. In de tweede audiocommentaartrack geven schrijfster Callie Khouri en de actrices Susan Sarandon en Geena Davis hun toelichting. Dit commentaar is tien jaar na het uitkomen van de film opgenomen en de dames kijken tien jaar terug en vertellen over hun ervaringen tijdens het filmen. Een gezellig onderonsje. Beide tracks zijn niet Nederlands ondertiteld.

”Thelma & Louise”: The Last Journey (59 min.)
Een zeer uitgebreide achter-de-schermen-documentaire die gemaakt is naar aanleiding van het tienjarig jubileum van de film. De documentaire bestaat uit drie delen die apart te bekijken zijn of achter elkaar. Vrijwel de gehele inhoud is erg informatief en leuk om naar te kijken. Cast en crew komen aan het woord en vertellen hoe het was om de film te maken. Elk deel behandelt een ander aspect van het maken van de film.

Originele Bioscoopfeaturette (5 min.)
Een standaard promotionele achter-de-schermen-video uit 1991, met korte interviewfragmenten en beelden tijdens de opnames.

Verwijderde en verlengde scènes (40 min.)
Zestien scènes die verwijderd zijn of in verkorte versie in de film te zien zijn. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar.

Verlengd Einde (3 min.)
Zoals de titel al zegt, een iets ander einde van de film. Met optionele uitleg tijdens de scène van regisseur Ridley Scott.

Storyboards vanuit meerdere hoeken: De slotachtervolging (4 min.)
Een video met een gesplitst beeld; boven in het scherm zie je de storyboard tekeningen en tegelijkertijd onder de uiteindelijke filmscène. De storyboards zijn ook apart te bekijken.

”‘Part Of Me, Part Of You” videoclip van Glenn Frey (4 min.)
Gitarist/zanger Glenn Frey zingt deze song uit de film.

Trailer & TV Spots
Hier heb je de keuze uit de originele bioscooptrailer, drie spots gemaakt voor televisie en een promo voor de release op homevideo.

Thelma & Louise is een uitstekend gemaakte roadmovie met de ijzersterk spelende actrices Geena Davis en Susan Sarandon. Het verhaal draait om twee vrouwen die samen een weekend op pad gaan en onderweg in de problemen komen. Maar ook leren zij een andere kant van zichzelf kennen die alle ellende wel waard is. Ook na twintig jaar weet de film nog te vermaken en vooral te overtuigen. Het zeer sterke script en de strakke regie van Ridley Scott hebben een uitstekende film opgeleverd die tijdloos lijkt te zijn. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit, die vooral erg natuurlijk overkomt en een flinke stap vooruit is ten opzichte van de DVD. Ook het geluid is verbeterd, de extra’s zijn echter gelijk aan die op de Special Edition DVD. Echt erg is dat niet, aangezien deze toch al prima te noemen waren.