Kingsman: The Secret Service

25-06-2015

7.9

Kingsman: The Secret Service (Blu-ray)

Geheim agent Harry Hart (Colin Firth) komt in actie als Kingsman 'Galahad' wanneer een collega tijdens een geheime missie op mysterieuze wijze om het leven komt. Het is van groot belang de dader zo snel mogelijk te vinden, omdat die waarschijnlijk ook verantwoordelijk is voor de steeds grotere hoeveelheid verdwenen beroemdheden. Al snel blijkt de hightechliefhebbende miljonair Valentine (Samuel L. Jackson) en zijn handlanger Gazelle (Sofia Boutella) er iets mee te maken te hebben. Terwijl diens plan steeds duidelijker wordt, moet er een geschikte kandidaat gevonden worden voor de gevallen Kingsman. De volkse Eggsy (Taron Agerton) is de minst waarschijnlijke kandidaat om zich bij de vooral snobistische geheime dienst aan te sluiten. Aan hem dan ook de taak om zich waar Kingsman-materiaal te tonen, zeker wanneer het leven van zijn leermeester Galahad en dat van iedereen op aarde op het spel komt de staan.

Kingsman: The Secret Service is regisseur Matthew Vaughns (Kick-Ass, X-Men: First Class, Layer Cake) hommage aan spionnenfilms en dan vooral de 'campy' James Bondfilms uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Zoals filmkijkers inmiddels van Vaughn gewend zijn, is het een film in de hoogste versnelling, gepaard met veel extreem geweld. Het verhaal kent alle clichés en elementen die we van spionnenfilms gewend zijn, maar doet alles net iets anders dan verwacht. Dit levert een frisse film op vol leuke momenten van herkenning en verbazing. Iemand die bekend is met spionnenfilms kan het einde wel voorspellen, maar de reis er naar toe zit vol verrassingen, inclusief een paar sterke visuele grappen. De vele humor en het snelle tempo van Kingsman gooit een sluier over de verschillende inconsequenties van de film, waardoor ze nergens storen. Vaughns eerder genoemde passie voor extreem geweld dient in Kingsman een centrale rol wat alles iets minder zinloos doet aanvoelen, maar alsnog niet geschikt is voor degenen met een zwakke maag. Ook sommige grappen zullen voor sommigen iets te ver gaan. De absurditeit van de film wordt omarmd, terwijl iedereen in Kingsman zijn rol volledig serieus neemt. Een teken van een goede parodie-film. Colin Firth en Samuel L. Jackson spelen succesvol een volledig andere rol dan gewoonlijk en lijken hier immens veel plezier in te hebben. Ondanks dat zij elke scène stelen waar zij in zitten, is Kingsman uiteindelijk een ensemble-film waar ook nieuwkomer Taron Agerton en Mark Strong weten te schitteren. Het grote kritiekpunt op Kingsman is wel dat de verschillende vrouwenrollen erg ondermaats zijn, iets waar X-Men: First Class ook last van had. Het kan worden weggezet als een ander cliché van het spionnengenre, maar bijvoorbeeld spionne Roxy (Sophie Cookson) wordt vrijwel genegeerd in het laatste uur. Volgens de op deze Blu-ray Disc aanwezige Making Of zijn sommige van haar scènes door tijdgebrek uit de uiteindelijke film gehaald. Toch een gemiste kans. Vanwege het onverwacht grote succes van de film in de bioscopen, is er al een vervolg aangekondigd. Hopelijk zal Matthew Vaughn die ook regisseren. Concluderend is Kingsman: The Secret Service een luide, grove, grappige en verrassende hommage aan oude spionnenfilms die het kijken meer dan waard is. Een regelrechte aanrader!

Genre: Actie, Detective, Misdaad
Jaar: 2015
Speelduur: 129 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626078128

• Kingsman: The Secret Service revealed
  • Fotogalerijen

Kingsman: The Secret Service wordt op deze Blu-Ray Disc gepresenteerd in een HD-1080/24p-transfer in 2.40:1 beeldformaat, in tegenstelling tot het originele 2.35:1. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor 44GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC-videocodec.

Kingsman: The Secret Service is een zeer kleurrijk, in lijn met de verhoogde realiteit van de film. De bovenmaat van de film bestaan uit bruintinten, maar overal zijn er kleurrijke details te zien. Alles is vrij diep verzadigd, wat alles er echt uit doet springen. Ook de zwartwaarde is vrij hoog. De film kent erg veel detail en oogt overal erg scherp. Er is voor gekozen om het grootste deel op een klassieke manier te belichten en te filmen, wat erg het gevoel geeft dat je als kijker naar een klassieke spionnenfilm aan het kijken bent. De plekken waar hierin wordt afgeweken, bijvoorbeeld in de vechtscènes waar het opeens snelle bewegingen en montage is, werken zeer verfrissend. Kingsman: The Secret Service maakt behoorlijk wat gebruik van CGI, wat geregeld niet te merken is, maar op sommige momenten ziet iets er wel erg nep uit. Volgens Matthew Vaughn is ook dit (deels) bewust gedaan omdat hij hyperrealisme juist schuwt. Het plot is bij tijd en wijlen absurd, dus waarom zouden de beelden dit dan niet mogen zijn? Iets waar je als kijker rekening mee moet houden. Concluderend kunnen we hier spreken van een zeer goede beeldkwaliteit.

De Nederlandse ondertiteling is niet de beste. Soms wordt iets wel erg kort door de bocht vertaald en enkele Engelse scheldwoorden worden niet eens vertaald.

Op deze Blu-ray Disc is een Engelstalig DTS MA 7.1-audiotrack en een Frans, Duits en Italiaanstalig DTS 5.1-track aanwezig. Hieronder wordt alleen het eerste besproken. De stemmen zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel sommige dialogen iets lastiger te verstaan zijn wanneer ze overstemd worden door de muziek. De geluidseffecten zijn zeer gelaagd en worden via de surroundkanalen ten gehore gebracht. In de op deze Blu-ray Disc aanwezige Making Of wordt ook aangehaald dat Matthew Vaughn heel fanatiek was om de details in het geluid perfect te krijgen. Hier is hij zeker in geslaagd, de effecten voegen veel toe aan de sfeer van de film. De omgevingsgeluiden zijn iets minder gelaagd, maar zorgen via de surroundkanalen voor iets meer diepte aan wat kijkers op het scherm zien. Het LFE-kanaal brult bij de verschillende explosies. De begeleidende muziek bij Kingsman: The Secret Service is cruciaal voor de film, aangezien deze als geen ander herinneringen aan oude spionnenfilms oproept, maar ook kijkers in de film zuigt. De muziek is vrijwel constant aanwezig om Kingsman: The Secret Service een goed tempo mee te geven en verschillende scènes op sublieme wijze te doen verlopen. Al met al een prima geluidstrack!

Allereerst moet er gezegd worden dat het op de hoes aangegeven audiocommentaar van Matthew Vaughn niet aanwezig is. Ook op de Britse Blu-ray Disc-uitgave moet men deze extra missen. Dit is zeer teleurstellend, omdat Vaughn vaak interessante inzichten geeft over zijn films (bijvoorbeeld zijn audiocommentaar bij X-Men: First Class) en omdat hier vrij prominent mee wordt geadverteerd.

Na enkele promotietrailers kom je als kijker in het geanimeerde menu. Vanaf hier zijn de film en de verschillende extra's te bekijken. Dit zijn een lange documentaire over Kingsman: The Secret Service, drie fotogalerijen en een trailer.

Kingsman: The Secret Service Revealed (1 uur en 32 min)
Een zeer uitvoerige Making Of opgedeeld in zes onderdelen. Onder meer de conceptie, scriptontwikkeling, acteurs, props, stunts, productie, montage en een vergelijking tussen de film en het stripboek worden besproken. Een zeer interessante extra die voor liefhebbers van de film en filmfanaten an sich een 'must-see' is.

Trailer (2 min.)
Een niet-ondertitelde trailer die vooral het suave karakter van de film toont. Er wordt weinig getoond van de humoristische kant van de Kingsman: The Secret Service, wat elke kijker zich wel moet beseffen.

Fotogalerijen
In drie vrij uitgebreide fotogalerijen (Behind te Scenes, Props, Sets) wordt er een mooi beeld gegeven van het productieproces. Interessant om een keer te bekijken.

Wanneer Kingsman 'Galahad' in levensgevaar komt, moet zijn boerse protegé Eggsy laten zien waar hij van gemaakt is. Zeker tegen de excentrieke techneutmiljonair Valentine wordt dit nog een hele kluif.  Kingsman: The Secret Service is een zeer vermakelijke, komische spionnenfilm met sterke karakters en een verhaal dat kijkers de volledige speeltijd zal verbazen en plezieren. De geluidskwaliteit is erg goed op deze Blu-ray Disc. Ook over het beeldgeluid het vooral positief, hoewel het niet om het originele beeldformaat gaat. Helaas is er niet het beloofde audiocommentaar van Matthew Vaughn als extra aanwezig, maar gelukkig maakt de uitgebreide Making Of dit redelijk goed. Een regelrechte aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.